Avatar billede madzss Nybegynder
30. december 2004 - 20:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

P4 for varm?

Hey derude. Jeg har en P4 boxed, og når den bare står idle i windows er den 56 grader, når jeg spiller cs bliver den 72 grader. Det kan ku da ikke passe hvad kan der være galt?
Avatar billede fitze Nybegynder
30. december 2004 - 21:01 #1
det kan IKKE passe nej, min P4 1.8 overclocket til 2.5 bliver 40 grader ved full load. Jeg ville skynde mig at tjekke køleren. Det køletape der sidder på boxed køleren er aldrig godt, tør det hellere af og brug noget helt normalt kølepasta!

Håber du kan få graderne ned ellers er din cpu snart færdig!
Hvis du vil have en god køler og lydløs til din P4 ville jeg kigge lidt på Zalmans kølere, har selv en 7000CU fed køler der er kommet en ny men ret stor.

En anden ting er at det kan altså også være det program du bruger til at måle temp med, det sikreste efter min erfaring er at bruge biosen. pres din computer fuldt ud og skynd dig så og genstart og ud i bios hvis der står 70 grader vil jeg tjekke den køler og forbindelsen mellem køler og cpu!

Vh Fitze
Avatar billede tjaz Nybegynder
30. december 2004 - 21:20 #2
Fitze -> Der er intet galt i at en cpu kører med 72° da den er bygget til at kører med mere, det der sker er blot at levetiden på CPU'en nedsættes. Desuden er det bedste ikke altid at bruge BIOS til at måle sin temp med og mange programmer får også deres oplysninger via bios softwaren.

Med det sagt vil jeg dog heller ikke mene at det kan passe at den er så varm. Prøv at opdatere din bios da der ofte er fejl i temp. måling. Hvis du skal være helt sikker på at din bios ikke måler helt forkert kan man få nogle termometer, som du kan måle den udvendige temp. med og hvis den siger at den udvendige temp. er 34° er det højest sandsynligt at din bios ikke måler korrekt.

En fejl de fleste gør når de samler deres computer er, at de kommer en masse kølepasta på fordi de tænker "K-Ø-L-E-P-A-S-T-A ... hmm jo mere jo bedre" og NEJ det er forkert... faktisk skal der ikke bruges ret meget... det eneste kølepasta bruges til er at forbedre kontakten mellem CPU kernen og din køler ... har du ikke selv samlet din computer er det også (meget) sandsynligt at der er for meget kølepasta på. Med korrekt anvendelse af kølepasta kan du faktisk sænke din temp. med 2-5 grader, hvis der i forvejen har været for meget på.
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. december 2004 - 23:15 #3
Min P4 svinger mellem 29° og 31°, så den vil med garanti køre længe.

Jeg har så godt nok 6 blæsere kørende i kabinettet!
Avatar billede danielcyrus Nybegynder
04. januar 2005 - 18:27 #4
mere kølerpasta vil nok hjælpe?
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. januar 2005 - 19:01 #5
mere kølepasta er kun af det onde, pastaen skal blot udligne de små forskelle der altid vil være mellem 2 plane flader.