Avatar billede janbyrgesen Nybegynder
30. december 2004 - 18:28 Der er 2 kommentarer

Installattion af Cisco SOHO 91 router

Jeg har fået en Cisco Soho 91 router som jeg gerne vil anvende sådan at vores 2 pc'ere derhjemme begge kan være på nettet samtidigt. Vi har ADSL fra TDC med et Speedstream 5100 modem.
Jeg forsøgte at koble routeren mellem modem og mine PC'ere med Ethernet kabel fra modem til router og videre fra router og til PC men kan ikke få internetforbindelse. Jeg har ikke gjort noget herudover, hverken installeret andet software, pillet i opsætningen eller andet, kun koblet routeren ind. Hvad kan være galt, mangler jeg noget sw/hw for at det skal fungere? Jeg har en Symantec firewall installeret, nogen betydning? Jeg er analfabet når det gælder netværk/router så please, svar i menneskesprog..:-)
Avatar billede -fozzi Nybegynder
30. december 2004 - 18:44 #1
prøv evt. at resette din router via dit web interface.
Se om du kan pinge din router hvis ikke du kan få kontakt via web interface eller telnet.
Tjek om du har sat din ip/dns/gateway korrekt op hvis ikke du henter automatisk ip.
Brug et rigtig kabel mellem dit modem - router/router - pc.
Hvis ikke du kan se der er lys i den "port" du har sat din computer i så prøv at
trykke knappen ind/ud på bagsiden af din router.

Hvis du ikke kan få kontakt til routeren skulle der være en concole kabel med
prøv at få kontakt via hyper terminalen
du kan hente en færdig config på nettet.
Avatar billede eneq Nybegynder
05. januar 2005 - 01:12 #2
Husk at slukke dit modem i min 60 min, så den kan slette sin arp cache.
Udover det skal du sætte den op med din offentlige ip på dit yderside netkort (wan)(eth0) med gateway og subnet maske , som er din offentlige ip minus et. Dvs feks 80.60.50.49 som netkortets (wan) (eth0) ip, og 80.60.50.48 som gateway. Subnet masken du skal bruge er 255.255.255.253

Indersiden skal bare uddele ip'er med dhcp

Og du skal selv anvende nat mellem de to netkort.

Håber det giver dig lidt hjælp med på vejen, det er bare at gå igang med det ;)