Avatar billede tony-tiger Nybegynder
29. december 2004 - 14:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Novell vs Microsoft

Hej.

Jeg står og skal igang med en størrere religionskrig da mit firma skal fusionere med et andet. Krigen kommer til at omhandle Novell og Microsoft. Nogen der har nogle gode argumenter for at vælge det ene fremfor det andet? Evt. link til rapporter der omhandler emnet på nettet (har prøvet google).

På forhånd tak.

Michael
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 14:59 #1
Bare for ren nysgerrighed, hvad er din religion...eller...øhhhh... din preference for OS valg?
Avatar billede tony-tiger Nybegynder
29. december 2004 - 14:59 #2
Jeg er til novell, men det er udelukkende fordi det er det vi kører med nu. Kender ikke ret meget til MS
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 15:02 #3
Jeg ville jo mene at man ikke skal vælge ud fra produkt, men hvor man har mest kompetence. Hvis man i dit firma har 50 mænd der har styr på Novell, og i det andet firma har 10 personer som har styr på M$, tjah...så vil det være betragteligt dyrere at omskole 50 mennesker end 10.

Som du selv nævner, så er det meget "religionsbestemt" hvilket "os er bedre", jeg vil mene at Novell's og Microsoft har produkter der kan det samme. Tror ikke du rigtigt finder et endegyldigt svar ved at Google eller spørge dig frem.

Det var vist så neutralt jeg overhovedet kunne svare.
Avatar billede tony-tiger Nybegynder
29. december 2004 - 15:09 #4
Det er korret, men tallet er faktisk nogenlunde det samme. Det jeg mangler er facts om driftsomkostninger, antal mulige brugere osv osv.
Men ja... Meget neutralt.. M$ ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2004 - 15:10 #5
MS netværk er alt andet lige meget mere udbredt end Novell netværk idag. Hvilket
er et godt argument for at satse på MS netværk. På langt sigt giver det
færre kompabilitets problemer og gør det nemmere at finde folk med
erfaring.

Teknisk tror jeg sagtens at Novell kan være med. Da jeg sidst var på Novell
netværk (i 1997-98 !), så havde de allerede brugt directory træ et stykke tid
(og MS kom først med Active Directory sammen med Windows 2000).

Eneste virkeligt hårdtslående argument jeg kan komme på (baseret på mine
halvgamle erfaringer) er at Novell har en betydeligt bedre Unix integration (NFS),
så hvis virksomheden bruger Unix og NFS i stor stil, så kunne der være noget der.
Avatar billede leif Seniormester
29. december 2004 - 15:11 #6
Som corholio skriver, hvis du spørger en M$ mand så vil han sige det og spørger du en Novell mand vil han sikkert sige Novell.

Jeg synes generelt at Microsoft er rimelig at gå til for alle, men igen det er sikkert fordi jeg arbejder med det til daglig ! Ved at min overordnet ville sige Novell.

Når I kigger samlet hvor har I så størst kompetance og det er vel det man vælger at forsætte med.

Det er lidt det samme og spørge om man skal vælge Linux frem for Windows, det er et spørgsmål om hvor kompetancen ligger !
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2005 - 22:55 #7
tony>

Tid at få afsluttet her ?
Avatar billede tony-tiger Nybegynder
23. januar 2005 - 11:20 #8
Ops, ja det må vi hellere
Avatar billede arne_v Ekspert
23. januar 2005 - 11:23 #9
Det var dog trist at ingen kunne hjælpe dig