Avatar billede dextor Nybegynder
24. december 2004 - 12:44 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Firewall i linux?

Er der en måde jeg kan opsætte iptables til at fungere som "rigtig" firewall? Eller måske installere en anden firewall.

www.pcflank.com er jeg Non-Stealthed i alle deres stealth tests og med deres port scanner er alle mine porte synlige.. hvad gør jeg ved det?

Jeg kører Ubuntu (Debian-baseret).
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. december 2004 - 12:47 #1
Der er masser af muliogheder, da Netfilter faktisk er en rigtig firewall. Jeg vil anbefale at du kikker på http://www.smoothwall.com der faktisk er et færdigt firewall projekt. Hvis du gerne selv vil opsætte firewall reglerne, kan jeg også pege på en rigtig god tutorial med eksempen
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. december 2004 - 12:48 #2
Du kan også tage udgangspunkt i Shorewall, der er en slags script generator/reglopsætter. Se på http://www.shorewall.net/
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. december 2004 - 12:52 #3
http://www.giac.org/practical/Peter_Vestergaard_GCFW.zip

I ovenstående link finder du en practial skrevet af den tekniske direktør for Protego. Den indeholder en god tutorial om opsætning af firewall regler på netfilter
Avatar billede dextor Nybegynder
24. december 2004 - 13:01 #4
Tak for de hurtige svar! Jeg har kigget lidt på shorewall tidligere, det kunne jeg slet ikke finde ud af =)

Smoothwall ser meget spændende ud, men hvordan gør man med den iso-fil man downloader??
Er det beregnet til at installere på en server der fungerer som firewall eller hvad, for min er bare en ganske almindelig hjemmecomputer :)
Avatar billede dextor Nybegynder
24. december 2004 - 13:02 #5
Og glædelig jul forresten!!
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. december 2004 - 13:04 #6
Iso filer skal brændes ud på en CD, men det er vigtigt at du brænder den ordentligt ud på CD en, som en iso fil, hvis du brænder den ud som en almindelig fil, kan du ikke anvende den. De fleste brænder programmer (jeg tror alle) kan brænde images (iso filer).

Når CD'erne er brændt kan du installere fra dem.

og glædelig jul i lige måde
Avatar billede dextor Nybegynder
24. december 2004 - 17:38 #7
Jaja..jeg ved godt hvordan man brænder iso-filer =)
Jeg mente booter man op på dem eller hvad gør man? Men jeg prøver bare....
Avatar billede dextor Nybegynder
24. december 2004 - 18:14 #8
Øhm.. jeg tror du misforstod mig! SmoothWall er nærmest et OS til at køre på servere der skal fungere som firewalls :S

Jeg har bare en ganske almindelig computer der gerne vil have et firewall program til at køre i baggrunden for at beskytte computeren...
Avatar billede dextor Nybegynder
24. december 2004 - 18:15 #9
og den er ikke på et netværk
Avatar billede moolex Nybegynder
26. januar 2005 - 00:14 #10
guarddog eller firestarter er gode
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. januar 2005 - 09:20 #11
Du installere Smoothwall på en pc med 2 netkort og placere den mellem din router og dit net som en bastions firewall, det giverrigtig god sikkerhed