Avatar billede rca Nybegynder
19. oktober 1999 - 09:14 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

æøå problemer

Jeg har installeret en Eng WinNT på en IBM Netfinity 5500.
Sprog og keyboard er sat til dansk, alligevel er der engelsk tastatur ved login. Dvs æøå virker ikke før jeg er logget ind. Dette betyder også at special-tegn ikke er placeret der hvor man forventer der er. Nogen som kender en løsning.

p.s. Jeg har prøvet at kigge i BIOS men her er ikke noget som kan ændres.
Avatar billede killer Nybegynder
19. oktober 1999 - 09:21 #1
Logger du ind som en anden bruger end administrator skal du prøve at logge ind som administrator, da det er userinfo fra den første bruger, der loggede ind der bruges ved login.
Avatar billede ravelin Nybegynder
19. oktober 1999 - 09:48 #2
Det har ikke noget med Administrator at gøre, det er din keyboard indstilling.
Jeg har lige haft samme problem og rodede også med regional indstillingerne forgæves.
Du skal gå i Control Panel og vælge Keyboard, derefter fanebladet input locales. Og vupti du sætter den nu til DA som default.
Avatar billede mr.mads Nybegynder
19. oktober 1999 - 10:31 #3
Der er to steder i kontrolpanelet hvor der skal foretages ænders for at skifte til dansk.
Keyboard -> input locale, og Regional settings. Så skulle det virke.
Mvh
Mads
Avatar billede ravelin Nybegynder
19. oktober 1999 - 10:37 #4
RCA> Du må sguda lige give en besked tilbage om hvorfor du afviser det! Ellers er det lidt svært at hjælpe, og det er da det mindste du kan gøre når nu vi bruger tid på at hjælpe dig.
Avatar billede codpiece Nybegynder
19. oktober 1999 - 10:43 #5
2 forslag:

1) Kontrol Panel | Regional settings
Fjerne krydset i "Set as system default locale"
Fjern EN i Input locales
Sæt DA som default i Input locales (samme som Ravelins svar)

2) Kontrol Panel | Keyboard | General - hvilken type står der? Hos os står der PC/AT Enhanced Keyboard
Avatar billede rca Nybegynder
19. oktober 1999 - 10:55 #6
Undskyld ravelin, men jeg er på arbejde og havde lige lidt travlt, jeg havde da tænkt mig at svare/kommenterer!
Jeg har prøvet alt som er blevet foreslået.
Uden større succes
Avatar billede ravelin Nybegynder
19. oktober 1999 - 10:58 #7
Tjaa, det kunne også være jeg skulle have fået lidt mere søvn i nat :-) Codpiece mener jeg er gnaven så jeg undskylder herved :-)
Selvom det stadig gælder at jeg gerne ser et respons for et afvist svar :-)
Avatar billede rca Nybegynder
19. oktober 1999 - 11:05 #8
Jeg er helt med, og jeg ville da osse blive lidt muggen hvis det var mig. Men shit happens ;-)
Avatar billede codpiece Nybegynder
19. oktober 1999 - 11:20 #9
Jeg har ikke prøvet det her selv (har ikke en server jeg lige kan vende i arbejdstiden) men kan det tænkes at fremmede keyboard drivere først bliver indlæst efter den første logon?

Er dit problem at du bruger danske tegn eller ;:-) etc i administrator password?
Avatar billede mr.mads Nybegynder
19. oktober 1999 - 12:02 #10
Du har ikke sat det rigtigt op. Følg dog de anvisninger du her har fået.
Mvh
Mads
Avatar billede rca Nybegynder
19. oktober 1999 - 12:07 #11
Til Mr. Mads

Tro mig, hvis det var simpelt, ville jeg aldrig have haft problemet.

Avatar billede ravelin Nybegynder
19. oktober 1999 - 12:15 #12
Så starter vi helt fra bunden af :-)
Hvad står der under input locales?
Hvad er dine regional settings sat til?
Er der sat kryds i use as system Default?
Hvilket keyboard siger maskine der er tilknyttet?
Avatar billede rca Nybegynder
19. oktober 1999 - 12:29 #13
Input loacles står til DA, EN er slettet
Regional settings står til : DANISH
Default er DA (det er den eneste)
Keyboard er standard 101/102
Det sidder på en switch og virker fint på alle andre server, Det keyboard som blev brugt ved install er også et standard 101/102 som virker upåklageligt.
Jeg tror måske jeg skal ind i system.ini og kigge, men er lidt forsigtig med dette.
Grundlæggende kører serveren jo og dette er "bare" et irritationsmoment, men hvis nogen bare lige havde løsningen ville det jo være fint.
Avatar billede mr.mads Nybegynder
19. oktober 1999 - 12:34 #14
Måske har du installeret med et PS/2 keyboard. Hvorefter du kører med AT.
Mvh
Mads
Avatar billede maagen Nybegynder
21. oktober 1999 - 10:44 #15
Jeg har selv det samme problem. Jeg har den samme installation på to maskiner. Den ene kører fint - den anden driller.

Forskellen er at den ene installation er en standard installation fra CDROM hvor jeg valgte dk sprog og tastatur - Det er den der virker

Den anden installation var en af de "preinstallerede" maskiner der kom fra Compaq. Her kunne jeg ikke vælge dansk layout ved installationen. Når jeg så senere sætter det op til dansk virker det først efter login (og jeg *har* sat det til system default).

Jeg kender ikke til løsningen, men svaret må jo ligge et sted før login - feks reg. databasen?!?
Avatar billede mega Nybegynder
25. oktober 1999 - 09:11 #16
emmm... man vælger da bare dansk tastatur under installationen og hvis man først vil rette de efter du har installeret NT skal du gå ind under kontrolpanelet og skife til dansk tastatur under international.
Avatar billede sjensen Nybegynder
29. november 1999 - 17:31 #17
Hej,

Som Administrator, start RegEdit og søg på Keyboard som hhv. nøgle og værdi. Der hvor du har Keyboard som nøgle vil der som regel være et underpunkt kaldet Preload. Alle steder hvor der henvises til en værdi 409 (engelsk) retter du den til 406 (dansk).

Så kører detr bare !!

Hilsen
sjensen
Avatar billede rca Nybegynder
29. november 1999 - 18:03 #18
Sjensen - du er gud ;-)