Avatar billede bebop Nybegynder
17. marts 2001 - 13:31 Der er 22 kommentarer

Win 98/Me, fdisk og opstart

Hejsa
Ok...jeg er snot dum,.....men I må hjælpe mig. Jeg er død træt af at spilde min tid på at løse dette problem.
Jeg vil gerne køre både win 98(til et bestemt musikprogram) og win me (alt andet). På to forskellige drev, men samme harddisk. Desuden vil jeg gerne have to ekstra drev. Et til at lagre audiofiler på (jeg er musiker, så de er meget store) og et til resten (spil osv). Jeg er villig til at fdisk, men hvordan gør jeg. Win Me var på maskinen da jeg købte den. Jeg har lavet en opstartsdisk, men maskinen vil ikke boote fra den. Den starter blot win Me som den plejer. Hvordan bruger jeg så fdisk. Forresten er der ikke noget med primær og sekundær partion.... et eller andet. Hvad med opstart, - hvordan vælger jeg det system jeg har brug for 98/Me. Jeg sagde jo at jeg er snot dum.
Venlig Hilsen
Christoffer Møller
Avatar billede wismann Nybegynder
17. marts 2001 - 13:59 #1
Gå ind din bios og sæt den til at boot på dit a drev--->>>sæt din bootdisk i drev a--->>>genstart--->>> vælg start unden cd-rom support--->>>skriv fdisk og lav en partion..

*Wismann*
Avatar billede bebop Nybegynder
17. marts 2001 - 14:06 #2
ok. Tak.
Hvad med primær og sekundær ... logisk partion? Ja, det er altså nogle ord jeg har hørt. Jeg skal jo køre to styresystemer.
Hilsen Christoffer
Avatar billede bebop Nybegynder
17. marts 2001 - 14:07 #3
Jeg må jo hellere være sikker før jeg fdisker.
Avatar billede hotpop Novice
17. marts 2001 - 14:15 #4
At installere winme på en partition for sig selv løser ikke problemet! Så er det det sidst installerede styresystem der starter da de begge vil have en primær partition at lægge deres startfiler på, og således bliver de eksisterende skiftet ud med de nye (fra det sidst installerede styresystem)
Avatar billede hotpop Novice
17. marts 2001 - 14:19 #5
her er løsningen:

Det er indholdet af Msdos.sys, som bestemmer, hvilken installation af Windows 9.x, der skal startes. Filen ligger i roden af drev C: og overskrives af næste installation. Hvis man vil lave flere Windows 9.x installationer, er det derfor vigtigt, at sikre den i tide. Hvis man vil installere både Windows 98 og ME, installerer man først Windows 98 på ganske normal vis, f.eks. i C:\\Win98. Sørg for at gøre installationen færdig med drivere og det hele. Så åbnes et vindue for drev C:. Vælg visning af alle filer. Det er nødvendigt, fordi Msdos.sys er en skjult systemfil. Lav et underkatalog og kopier Msdos.sys, Autoexec.bat og Config.sys ind i det Derefter kan man installere Windows ME i D:\\WinME. Her er det vigtigt, at man starter installationsprogrammet fra DOS, ellers kan man nemlig kun få lov til at lave en opgradering. Til sidst laver man et nyt underkatalog på drev C: og kopierer de tre førnævnte systemfiler ind i det. Herefter kan skifte mellem de to Windows-versioner, ved at kopiere de tre systemfiler fra den pågældende folder op i hovedkataloget og genstarte computeren.
Desværre indlæses Msdos.sys før Autoexec.bat udføres. Ellers kunne man have lavet valget med en Choice-kommando i Autoexec.bat og på den måde have valgt under opstarten, men den går ikke.
Avatar billede bebop Nybegynder
17. marts 2001 - 14:22 #6
Kan man ikke have to primære partioner - et styresystem til hver? Når man starter computeren vælger man hvilket program man vil starte. Kan man ikke det?
Avatar billede hotpop Novice
17. marts 2001 - 14:24 #7
Det kan du ikke lave med fdisk, men om der findes 3. parts programmer der kan ved jeg ikke...
Avatar billede makse Nybegynder
17. marts 2001 - 14:42 #8
Ellers kan du ændre i boot sequence i din bios.
Så kan du starte Windows 98 på C: og Windows ME på D:
Avatar billede bebop Nybegynder
17. marts 2001 - 14:46 #9
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede makse Nybegynder
17. marts 2001 - 14:48 #10
Ved opstart, trykker du \'DELETE\' for at komme ind i bios.
Vælger menuen \'Bios Features Setup\' og ændrer så Boot Sequence til f.eks. D,C
Save og Exit.
Avatar billede bebop Nybegynder
17. marts 2001 - 14:52 #11
Kan jeg sådan uden videre installere 98 og Me på de to forskellige partioner (drev)?
Avatar billede makse Nybegynder
17. marts 2001 - 14:59 #12
Faktisk kommer jeg lige i tanke om at det ikke passer. :)
Man kan kun havde en aktiv partition på en harddisk. Så for at mit foreslag skal virke, kræver det to harddiske.

Altså skal du nok mere regne med de tidligere forslag.
Avatar billede bebop Nybegynder
17. marts 2001 - 15:01 #13
Jeg har fundet dette program : http://www.acronis.com/en/
Tror I jeg kan bruge det?
Hilsen Christoffer
Avatar billede hotpop Novice
17. marts 2001 - 15:16 #14
makse> bootsekvensen er ikke nok at ændre på, for winme og win98 VIL have en primær partition til deres startfiler! Heller ikke med 2 harddiske! så skal den ene pilles fra mens styresystemet installeres og det en bæ-løsning.-..
Avatar billede makse Nybegynder
17. marts 2001 - 15:32 #15
Hotpop > Ja, men efter man har installeret begge systemer, så kører det upåklageligt. Og det med paratition havde jeg nævnt.
Avatar billede hotpop Novice
17. marts 2001 - 15:36 #16
det sidste.. ja sorry!
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
20. marts 2001 - 10:50 #17
Hej bebop
Jeg kender ikke til Acronis Bootwizard så jeg ved ikke om den kan klare den opgave, men det ser det da ud til.

Elles kan Powerquest Partition Magic løfte opgaven. Problemet er bare at det ikke er muligt at downloade en brugbar demo, så der skal lånes eller købes.
Kig på: http://www.powerquest.com/partitionmagic/
Avatar billede bluewest Nybegynder
22. marts 2001 - 15:33 #18
Hej Bebop

Partitionmagic bør du helt sikkert anskaffe dig. Ved installation af programmet får du mulghed for samtidig at installere Boot-Magiq, som kan afhjælpe dit problem med 2 styresystemer.
Avatar billede annikadk Nybegynder
22. marts 2001 - 15:40 #19
SystemCommander2000 kan flere flere OS på samme disk/pc...
også samme partion hvis det er det man lyster.
Desværre koster den, men du kan enten lave det arbejde der blev skrevet tidl, eller evt. tjekke på download.com efter den.
JEg kan ikke huske URLen, og da min puter er belastende lige nu, kan jeg ikke åbne flere vinduer.
Sorry....

Men kan fortælle at jeg selv bruger [og nogle af dem er HAR brugt] den, til at skifte mellem win98se, win3.11, dos2000 [dos7 fra IBM] samt win2k og winme.....

Avatar billede bebop Nybegynder
22. marts 2001 - 16:06 #20
Acronis er for lækkert. Tjek det ud. Det er meget billigere end Partition magic og det er for rart et program. Det løste alle mine problemer. Men tak for al jeres hjælp. Det klargjorde en masse. God jul.
Christoffer
Avatar billede annnrz Nybegynder
24. marts 2001 - 01:34 #21
har ikke lige giddet at læse besvarelser, men filen MSDOS.SYS som ligger på roden af C: bestemmer hvilket OS der ska startes op med...

rediger i den...
Avatar billede hotpop Novice
24. marts 2001 - 09:30 #22
annnrz> Dutter ikke da winme og win98 har hver sin version af MSDOS.SYS, så det eneste du får ud af det er at der ikke er noget os der kan starte mere....