Avatar billede 110777 Nybegynder
22. december 2004 - 00:29 Der er 16 kommentarer

Problemer med at installerer XP på SATA

Jeg har netop fået en ny fancy computer med SATA diske, men jeg kan ikke få windows installeret på dem, den finder dem, men efter den har læst driverne ind, og skal til at spørge om man vil formattere og den slags ting laver den en BSOD, jeg føler mig temmelig overbevist om at det er et driver spørgsmål, men vil gerne se om nogen har noget info omkring denne problem stilling f.eks, hvis de selv har et rent SATA system som de har installeret XP på.

Mit system:

ASUS P5AD2 Deluxe
Maxtor 200GB SATA * 2
Kingston DDR2 1024MB *2
Avatar billede nopsen Ekspert
22. december 2004 - 02:17 #1
får du en fejlkode på den bæå skærm? som regel noget der ligner 0x000000IE (bare et eksempel)
Avatar billede nopsen Ekspert
22. december 2004 - 02:18 #2
blå skærm skulle der ha stået :)
Avatar billede toddvarg Nybegynder
22. december 2004 - 02:22 #3
Jeg har installeret XP på satadiske. Det jeg oplevede som et problem i begyndelsen var at jeg bootet den med xp på cd-rom drevet. den satte i gang, men da den skulle gå i gang med selve installationen kunne den ikke finde harddisken. Det jeg måtte gøre var at lave en bootdiskette specielt for sata harddisk. For at lave den måtte jeg først boote fra CD-rommen med motherkort-cd'en, hvor den spørger om den skal lave en opstart for sata. Derefter lader du disketten sitte i floppydrevet, mens du botter xp fra cd-rom drevet. Hvis du gør det, så skulle det ikke være noget problem at installere xp.
Avatar billede nopsen Ekspert
22. december 2004 - 02:28 #4
siden han når til den del hvor man formatere må man gå ud fra at driveren er installeret, men ellers er den rigtige fremgangsmåde at man starter med at hive driverne til sata fra motherboard cd'en over på en diskette.
derefter starter man windows inastallationen normalt, trykker F6 i opstarten, når der nederst står: tryk F6 for at installere scsi et eller andet, kan ikke helt huske det, så smider man disketten i og windows forstsætter med installationen.
Avatar billede serverservice Praktikant
22. december 2004 - 11:54 #5
Nopsen er på rette spor.
Under installationnen skal du i starten vælge F6 og senere S for at vælge additional drivers og så give den disketten
Avatar billede 110777 Nybegynder
22. december 2004 - 12:22 #6
Jeg har nu hentet sidste nye driver fra ASUS, men jeg tror problemet starter tidligere end det, jeg tror simpelthen ikke HDD er fundet i BIOSen, jeg har prøvet at enable alle controllerne, men jeg kan stadigvæk ikke se mine 2 HDD derinde, jeg har prøvet at checke manualen utallige gange, men jeg kan simpelthen ikke se noget. De to SATA diske får strøm fra et specielt slags stik, og de samme gælder der kable til deres controller påø MB, men jeg kan ikke forestille mig at de skulle have mere end 2 ledninger sat til, en til strøm og en til data.

Men hensyn til BSOD, så er det vist 78 til sidst i fejlkoden
Avatar billede 110777 Nybegynder
22. december 2004 - 13:14 #7
Jeg har nu fået den til at se begge mine HD, men den kan kun gøre det hvis den bliver kørt i compability mode, og den laver stadigvæk en BSOD påø det tidspunkt hvor den normalt spørger om du vil formattere, dvs der hvor der ståør "starting windows" nede i bunden, og jeg har brugt F6 til at installere driveren til controlleren.

Den kører ikke i raid, bare almindelig IDE mode (SATA IDE mode)

btw fejlbeskeden er 7b til sidst, ikke 78
Avatar billede serverservice Praktikant
22. december 2004 - 13:40 #8
Du har indlæst dine SATA diske i bios - og du har tilføjet driverne med diskette under installation?
Avatar billede 110777 Nybegynder
22. december 2004 - 14:54 #9
BIOS finder de 2 HD som PM og PS, og jeg bruger en diskette med SI3314r driveren på under installationen, jeg kan ikke finde noget på min MB CD, som der kan lave en disk som der bootes på, som der passer til dette, den disk man kan lave fra min CD er til ATA133 RAID, og det er jo ikke det jeg leder efter.

Jeg har på ASUS side fundet dette:

  How do I install OS on SATA HDD?

If you would like to install OS (Windows 2000 or WinXP), you must have a SiS Raid controller driver disk. You can make the driver disk either by downloading the necessary files from ASUS website or from M/B support CD. Press F6 at beginning of the OS installation. When the OS installation asks for the driver disk, load both SiS964 Raid Controller and SiS180 Raid controller drivers. Then, the OS installation will find SATA HDD.

Det eneste jeg ikke kan se ud fra dette er om disse filer også gælder mit MB?
Avatar billede serverservice Praktikant
22. december 2004 - 14:57 #10
Hvilket MB har du , for driverne burde være til at finde ?
I nogle tilfælde skal man boot på MBcdrommen for at oprette disketten
Avatar billede serverservice Praktikant
22. december 2004 - 14:59 #11
nå det havde du skrevet Asus P5ad2 deluxe , vender tilbage når jeg har fundet driverne
Avatar billede serverservice Praktikant
22. december 2004 - 15:05 #12
Det må være denne: Silicon Image Serial ATA IDE Driver V1.0.0.7 and Raid Driver V1.0.0.7 for Windows XP/2K/2003
herfra:http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P5AD2%20Deluxe&Type=All
Avatar billede 110777 Nybegynder
22. december 2004 - 16:21 #13
Den side du har linket til er den samme side som jeg selv har hentet SATA driveren fra, dvs det er den driver jeg allerede bruger, jeg har efterhånden mest til at krølle mig sammen i fosterstilling, for jeg kan simpelthen ikke fåø det her til at virke, jeg har prøvet at skifte om på mine HD, og gjort sådan at det kun er den ene HD, der er sat til men intet virker.

Jeg har netop brugt raidisk option der er på MB CDen, men samme resultat, blå skærm hvor den siger starting windows, og så en 7b fejl, som der ifølge MS egen siden godt kunne passe med at være et controller problem
Avatar billede 110777 Nybegynder
22. december 2004 - 16:59 #14
FFS, hvor dum kan man være, mit XP er nu i gang med at installere, jeg havde brugt driveren fra SIL3114, som er til RAID delen, mens jeg skulle have brugt demfra ITE8212, som jeg nu har gjort, og det virker, i hvert fald i øjeblikket, den er i gang med at installere, kryds finger for mig.
Avatar billede nopsen Ekspert
22. december 2004 - 17:56 #15
ok så skulle det jo gerne virke.
Avatar billede nopsen Ekspert
23. december 2004 - 01:20 #16
hvordan gik det?