Avatar billede urbak Nybegynder
21. december 2004 - 15:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

den specielle relativitetsteori, matematikopgave

Hej
Jeg har om den specielle relativitetsteori fortiden, og her har jeg fået stillet denne opgave:

Betragt en række raketter, som bevæger sig parallelt, således at hver af raketterne har hastigheden v i forhold til den foregående. Den første raket har hastigheden V1 = V.
Vis ved et induktionsbevis, at hastigheden af den n’te raket er givet ved:

Vn = c*(((c+v)^n-(c-v)^n)/((c+v)^n+(c-v)^n))

Vis at Vn > V(n+1)
Find grænseværdien for Vn for n gående mod uendelig

Jeg kan ikke finde ud af at bevise formlen ved hjælp af induktion. Så jeg håbede på, at der var nogle som kunne hjælpe mig. På forhånd mange tak

Hilsen Esben
Avatar billede gak Nybegynder
21. december 2004 - 20:04 #1
Jeg vil gerne løse det for dig, men bare ikke i dag!

Desuden vil jeg gerne se at du du kan lukke spørgsmål, som du har oprettet, før jeg gør det!
Du har ikke lukket et eneste af dine spørgsmål endnu.

Med venlig hilsen!
Avatar billede urbak Nybegynder
21. december 2004 - 20:16 #2
Hej gak
Hermed har jeg lukket de 2 åbne spørgsmål. Jeg ser meget frem til at se din løsning. Om muligt kunne det være perfekt, hvis jeg kunne have løsningen inden i morgen aften. da jeg skal aflevere tidligt torsdag.
På forhånd mange tak
Venlig hilsen Esben
Avatar billede urbak Nybegynder
22. december 2004 - 17:06 #3
Hej igen.
Har lige set at jeg har lavet en fejl.
Det skal være: Vis at Vn < V(n+1)
Hilsen Esben
Avatar billede urbak Nybegynder
16. januar 2005 - 17:33 #4
Efter som der ikke er nogen herinde der kan svaret, vil jeg lukke spørgsmålet!!
Avatar billede gak Nybegynder
17. januar 2005 - 01:35 #5
Hej Esben

Jeg vil lige sige, at jeg har løst den og regnet den igennem!

Men jeg havde ikke tid på det tidspunkt, som du ønskede den løst til. Da var jeg først og fremmest hængt op med nogle kraftige oversætttelser af nogle slangepasningsvejledninger (fulde fem A-4 sider hver!), som jeg havde lovet færdige omkring jul.....se selv mine svar der.
Og da du nævnte noget om en torsdag, regnede jeg ikke siden med at du var så interesseret. Og nu har du vel også fået eller set løsningen i skolen?

Opgaven er for så vidt ikke SÅ vanskelig endda - den kræver omhyggelighed og lidt overblik. Men at opskrive det herinde, bliver et virkeligt virvar af parenteser og brøkstreger.

Jeg vil gerne anvise vejen, du skal følge, hvis du er interesseret!
Du har i øvrigt ikke lukket spørgsmålet ved blot at besvare det selv!
I så fald skal du også acceptere det.

FØRSTE TIP
Som første tip til opgaven vil jeg sige, at du skal tage fat i Lorentz-transformationerne og ud fra dem finde de Lorentz-transformerede hastigheder imellem to inertialsystemer.
Det første inertialsystem S er dér, hvor du befinder dig som iagttager.

Hvis du vil guides igennem Esben, så sig til. Men du skal være forberedt på selv at foretage noget regnearbejde (dog under vejledning), idet opskrivningen herinde, som jeg nævnte, bliver utroligt rodet at se på.
Avatar billede urbak Nybegynder
17. januar 2005 - 07:09 #6
Hej gak
Jeg ville bare drille lidt, da jeg regnede med at du ikke kunne løse den siden du ikke have skrevet et svar. Og ja jeg har selv løsningen nu, så jeg behøver ikke din hjælp, ellers mange tak.
Hilsen Esben