Avatar billede kc230877 Nybegynder
21. december 2004 - 14:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan et billede brænde sig fast i moderne skærme?

Jeg har en diskussion i gang om hvor vidt et billede kan brænde sig fast i moderne skærme såsom CRT og TFT.

Jeg har undersøgt lidt på nettet om dette spørgsmål, og jeg er ikke nået frem til et konkret svar endnu.

Jeg har flere steder læst at billedet kunne brænde sig fast i de gamle CRT skærme, fordi fosforbelægningerne tit var ret dårlige i skærmene fra den gang, men at problemet ikke eksisterer mere i nye CRT-skærme.

Men hvad med TFT-skærme og holder påstanden foroven?
Avatar billede heidi_j Nybegynder
21. december 2004 - 14:18 #1
Husker godt de gamle skærme - havde selv en gammel brun/gul skærm (lækre farver, ik?), som stod på det samme skærmbillede 18 timer om dagen (en gammel print-job monitor af en art), og da den blev skiftet ud kunne man ikke bruge den mere, fordi  der var dybe mørke afspejlinger af det skærmen havde vist i 5 år.

Mht. til de nye ved jeg ikke, og det virker meget usansyneligt at TFT-skærme kan "brænde" fast...
Avatar billede screem_brille Novice
21. december 2004 - 14:42 #2
problemet er der stadig i nye skærme (CRT) men ses dog først efter noget længere tid, har siddet som monitor tekniker, og set produktions skærme som har stået med samme billede i årevis, og der sker det også, problemet eksistrer ikke ved TFT, men ses især ved CRT projektorer (pga de lyser meget kraftigt, der kan det på nogle modeller ses efter så kort tid som 20 min!!!)
Avatar billede kc230877 Nybegynder
21. december 2004 - 15:08 #3
screem_brille: Tak for svaret.

Det er argument nok for mig.
Avatar billede screem_brille Novice
21. december 2004 - 16:16 #4
takker for point, selvom det var lige i overkanten med så mange til det spørgsmål *S*
Avatar billede donlon Novice
24. december 2004 - 00:55 #5
Det forekommer faktisk også ved TFT, men det kan "resettes" igen ved at bruge screensaver eller på anden måde stoppe med at vise det samme billede konstant (ifølge min manual)
Som jeg har forstået, er det ikke et problem på moderne CRT skærme ..men det ER det vel heller ikke, jeg mener HVOR længe gider vi beholde den samme skærm ?? - for mit vedkommende skiftede jeg fra 14" - 15" - 21" og nu 19" TFT på under 7 år ...der er vist minimal risiko for "fastbrænding" for mig, i hvertilfælde :-) :-)
Avatar billede donlon Novice
24. december 2004 - 00:58 #6
UPS ...glemte min gamle 17" Ultra skærm, flet den lige ind efter 15"'eren ...:-)
Avatar billede screem_brille Novice
24. december 2004 - 03:17 #7
Vil heller ikek sige det er et problem, men det kan forekomme, dog skal den står emd samme billede i ret lang tid, men som jeg vist også skrev tidligere har jeg set det ofte på produktions skærme (altså skærme som stårpå en eller anden fabrik)