Avatar billede keldsen Nybegynder
19. december 2004 - 17:22 Der er 5 kommentarer

VBA, læse excel dokument fra excel

Min opgave er at jeg i et excel dokument skal samle informationer fra flere andre excel dokumenter.

Jeg kan godt åbne dokumenter og læse fra dem, men så åbnes de og kan ses af brugeren. Jeg kan så lukke dem igen, men hvis brugeren havde et af dem åbent i forvejen, så lukkes det lige pludselig.

Kan man i VBA i excel læse fra andre excel dokumenter uden at åbne dem så de dukker op i process linien?

Alternativt, kan man når man har stien til et dokument så se om det er åbent, og om det er denne bruger der har det åbent (filerne ligger på et delt netværksdrev).
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2004 - 18:20 #1
Jeg mener du kan bruge propertyen Visible = false på arket.
Avatar billede keldsen Nybegynder
19. december 2004 - 18:42 #2
Jeg kan bruge visible på et worksheet, men ikke på en workbook :(

Og det er jo gerne workbooks jeg skal have skjult så vidt jeg kan forstå det.
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2004 - 19:57 #3
Så prøv med Hide.
Avatar billede keldsen Nybegynder
20. december 2004 - 03:24 #4
Den er der heller ikke :(

Jeg kan lige skrive hvad jeg bruger af kode for at se om det ringer nogle klokker for nogle af jer. filename er en variable der indeholder den fulde sti til filen der skal åbnes.

Dim wb As Workbook
Set wb = Workbooks.Open(filename)

Håber det hjælper lidt :)
Avatar billede bak Seniormester
29. december 2004 - 18:04 #5
Man behøver ikke nødvendigvis åbne excel-dokumenter for at læse i dem, men så er det til gengæld nødvendigt nøjagtigt at vide hvor man vil hente data fra (workbook, sheet og celle)
se evt
(specifikke celler)
http://www.j-walk.com/ss/excel/tips/tip82.htm
eller
(hele dataområder via ado)
http://www.erlandsendata.no/english/index.php?d=envbatextimportwb