Avatar billede lefle Nybegynder
19. december 2004 - 16:58 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk gået kold, hvad kan jeg gøre.

Hej....

Mit problem ligger i at min harddisk er gået helt kold.. Den virkede i går (brugte den hos min bror) den virkede også idag derhjemme til at starte med, men så begyndte den at køre rigtig langsomt og så ville jeg genstarte comp. hvorefter den så ikke kunne finde harddisken (den er jo fyldt med vigtige date og billeder fra mit kammera og sådan :( ) Jeg kan slet ikke få comp. til at finde harddisken og har lige prøvet på en anden comp. uden held... nogle der ved hvad jeg evt. kan gøre... ?? Vil jo godt have mine data igen og evt også godt have harddisken til at virke endnu engang...!

Håber at i kan hjælpe...

Harddisken er en Maxtor DiamondMax plus 9
80 GB ATA/133 HDD.
Avatar billede basic.smurf Nybegynder
19. december 2004 - 17:06 #1
Som jeg ser det kan der være sket to ting:
1. Pladerne er i stykker inden i. Ny disk...
2. Forbindelserne bag på harddisken kan være defekte.. jeg har oplevet at en af pins'ene har været bøjet og derfor ikke virket.. prøv at rette dem op så..

Basic.smurf
Avatar billede lefle Nybegynder
19. december 2004 - 17:22 #2
Hmm men pins'ne ser fine ud, virker bare som om den blev træt og så ikke gad mere... Den er bare gået kold. Den siger ikke nogle underlige lyde eller noget, som nogle gange kommer når den er helt gal med harddisken... Jeg er virkelig i vildrede!! :´(
Avatar billede ppr Nybegynder
19. december 2004 - 17:36 #3
Kan du se den i BIOS?
Avatar billede lefle Nybegynder
19. december 2004 - 17:39 #4
Nej ikke mere...

Men nu har jeg også en underlig bios, den plejer først at finde harddisken efterfølgende når den søger på den... men lige efter det var sket, så kunne den ikke finde den, prøvede at sætte den i andre stik, så sagde den noget med at der ikke var noget ntf eller ntd på disken og jeg skulle reboote... her så den disken, men gad bare ikke starte op på den... så rodede jeg lidt videre og nu har den så slet ikk gide finde disken på noget tidspunkt!!

Så nej... kan ikke længere se den i Bios eller nogle steder...
Avatar billede ferdinand.k Mester
19. december 2004 - 17:45 #5
Der er en løsning på dit problem... Find en computer der virker og isæt din egen harddisk som slave, og start din computer op! Find nu noget software som kan genskabe dine data fra en defekt harddisk (f.eks R-Studio) til enten FAT eller NTFS alt afhængigt af hvilket format din harddisk har... Smid de genskabte data over på den computer du kører på, og smid dem over på en sprit ny harddisk, ikke noget med at forsøge at reperere på en halvvejs ødelagt hardisk... Så sparer du dig selv for en del arbejde i fremtiden...
Avatar billede lefle Nybegynder
19. december 2004 - 17:48 #6
Jo men kan man det, hvis bios ikke kan finde harddisken... jeg ved jo ikke om harddisken er gået så kold at der ikke kan læses til eller fra den... Jeg kan i hvert fald ikke finde den på min computer... og den anden comp. jeg satte den i, her som slave, der fandt bios den heller ikke... er det så muligt at genskabe dataen!?
Avatar billede ppr Nybegynder
19. december 2004 - 17:55 #7
Er den helt "død"? Kan du intet mærke fra den?
Skift evt. strøm kabel ud med et andet.

Du kan "måske" redde dine data hvis du er fingernem, køb en magen til og læg indmadden fra din nuværende over i den nye.

Men start med at checke dine kabler først.'
Avatar billede ferdinand.k Mester
19. december 2004 - 17:58 #8
I mange tilfælde er det muligt... Lige nu sidder jeg faktisk med en harddisk som jeg forsøger at genskabe data fra. Selvfølgeligt kommer det an på hvad der er i vejen med harddisken, men selvom Windows ikke kan se din HD betyder det ikke nødvendigvis at du hverken kan læse eller skrive til den...
Avatar billede lefle Nybegynder
19. december 2004 - 18:08 #9
Problemet er at jeg aldrig før har siddet med en harddisk der var død på den her måde og at min bios ikke finder den (og derfor ikke kan starte windows op). har tidligere været ude for at partiotionerne har været ødelagt, derfor jeg har delt mit drev op og troede så jeg var sikker, havde ikke lige tænkt over at selve hardisken ville gå helt kold som nu!!

Jeg har prøvet med både andet kabel og stømkabel i kabinettet... intet ændre situationen... Når du spørger til om jeg kan mærke noget fra den... hvad mener du så præcist!

Hmm flytte indmaden? kan det virkelig lade sig gøre? (jeg tror nemlig ikke at der er noget galt med selve skiverne inden i)

Mit problem er at jeg ikke præcis ved hvad der er galt med harddisken... men hvad kan jeg evt. gøre for at redde mine ting (her snakker vi om billeder og skoledokumenter, som er det mest essentielle og vigtigste ting der ligger på den!)
Avatar billede ferdinand.k Mester
19. december 2004 - 20:22 #10
se min løsning 19/12-2004 17:45:58

Tilslut drevet en maskine og hiv data'ene over på et andet drev. som jeg beskrev ovenfor...
Avatar billede lefle Nybegynder
19. december 2004 - 22:03 #11
Okay... kan du evt. give mig en mail eller messenger hvor jeg kan kontakte dig og få nærmere info om hvordan jeg gør... det ville jeg virkelig blive glad for :)
Avatar billede lefle Nybegynder
20. december 2004 - 13:39 #12
håber i har tid til lige at hjælpe videre idag... det ville være fedt! :D
Avatar billede lefle Nybegynder
07. januar 2005 - 15:50 #13
så lukker jeg... har ikk fået løst problemet