Avatar billede craft Nybegynder
19. december 2004 - 11:51 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Lave en ramme

Jeg vil gerne lave en ramme i Excel. Når jeg går ind i Hjælp, står der, at jeg i værktøjslinien Formatering skal trykke på pilen ved siden af Kanter. For det første har jeg ingen værktøjslinie, der hedder Formatering, men derimod én, der hedder Formater. Jeg tror det er den, for når jeg trykker Vis > Værktøjslinier, så er Formatering sat til at være vist.
Nå, jeg åbner så værktøjslinien Formater, men der er inten, der hedder Kanter.

Er der nogen, der kan hjælpe?
Avatar billede dumdum Nybegynder
19. december 2004 - 11:58 #1
Har du funktionen "tilføj eller fjern knapper" på din værktøjslinie? Det er sådan en lille pil der går nedad. Hvis du har det, kan du vælge hvilke ekstra knapper der skal vises på værktøjslinien. Dér kan du vælge en der hedder rammer.

Du kan også markere de celler du vil have rammer om -> højre klik -> formater celler -> rammer
Avatar billede hcma Novice
19. december 2004 - 12:00 #2
Vis -> Værktøjslinier -> Formatering -> ved siden af malerspanden er der en knap som hedder rammer
Avatar billede hcma Novice
19. december 2004 - 12:00 #3
sorry - for sent ude  :(
Avatar billede spindoktoren Nybegynder
19. december 2004 - 12:01 #4
Du kan prøve at markere de celler du gerne vil have en kant rundt om (hvis jeg har forstået det ret), og sige: Formater > Celler > Fanen "Kant" > "Kontur"...
Avatar billede spindoktoren Nybegynder
19. december 2004 - 12:02 #5
ja ok .. også mig..
Avatar billede craft Nybegynder
19. december 2004 - 12:04 #6
Mange tak for hjælpen. Det virker. Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Kan det være rigtigt, at man ikke kan skrive med hævet og sænket skrift? Jeg har prøvet Tilføj eller fjern knapper, men jeg kan ikke finde dem derinde.
Avatar billede craft Nybegynder
19. december 2004 - 12:05 #7
Smider du et svar, dumdum? Og dem der evt. måtte have et svar på mit tillæsspørgsmål er da også velkomne til at smide et svar :)
Avatar billede dumdum Nybegynder
19. december 2004 - 12:09 #8
Jeg kender ikke til at det, som udgangspunkt, skulle være muligt at skrive med hævet/sænket skrift.
Avatar billede dumdum Nybegynder
19. december 2004 - 12:09 #9
Og her er svaret så...
Avatar billede hcma Novice
19. december 2004 - 12:09 #10
det eneste du kan gøre er at justere hele cellen: Formater -> Celler -> Justering og lav det der
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2004 - 12:13 #11
1. Formater Rammer og skygger.
2. Hævet skrivt finder du under Formater - skrifttyper. I afsnitet "formater" kan du hakke i hævet skrift.
Der er også en knapmulighed.
Højreklik på værktøjslinien på en bar plet, så værktøjsliniemenyen viser sig.
Ned i bunden af den: tilpas
Fanebladet Kommandoer
Kategorier: Formater
Rul ned til et x2
Hold den nede med ve. museknap og træææk den op på værktøjslinien.
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2004 - 12:15 #12
Når du vil af med den igen - eller med en anden knap
Åbn værktøjsliniemenyen igen
Åbn tilpas
Tag fat i whatever knap du ikke bar brug for oppe på værktøjslinien, og træææk den ned i boksen. Den lægger sig selv, hvor den hører hjemme.
Avatar billede craft Nybegynder
19. december 2004 - 12:18 #13
Hans-jensen, jeg kan ikke se den under Formater! Har scrollet hele vejen ned, men den er der ikke.
Avatar billede hcma Novice
19. december 2004 - 12:18 #14
hans-jensen >>  havde jeg komplet overset, men det gælder vist kun hele cellen
Avatar billede craft Nybegynder
19. december 2004 - 12:35 #15
Endnu et spørgsmål (skal nok oprette en ekstra tråd til alle dem, der svarer):

Hvordan får man Excel til at skrive med mere end 2 decimaler? Jeg har et tal med 4 decimaler, men den skriver kun de to første. Jeg har søgti hjælp.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
19. december 2004 - 12:47 #16
marker det område det drejer sig om og vælg formater tal antal decimaler
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2004 - 13:09 #17
Jeg har haft word i hovedet, og du roder rundt i excel. Be'r om forladelse.
Markér det område, der skal indrammes.
Formater - celler - fanebladet rammer.
Vælg stregtype, vælg farve, sæt streger en ad gangen (ve-hø-op-ned). OK
Det tog mig nogen tid. Knappen Kontur snød også mig. Den lægger nemlig ganske rigtig farver over det hele. Har du prøvet funktionen Formater-autoformat. Den er ok i en snæver vending.
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2004 - 13:12 #18
Må jeg gøre opmærksom på højre museknap. Den er fortræffelig, og fremkalder ALTID en meny som man kan vælge fra. Hvis du skal have fire decimaler over et længere "stykke", så højreklik på kolonnebogstavet og rul ned til formater celle.
Avatar billede craft Nybegynder
19. december 2004 - 13:18 #19
Jeg kan skam godt finde ud af at sætte rammer på - det har jeg fundet ud af. Mit nye problem er, at jeg ikke kan finde hævet og sænket skrift. Det var det, jeg prøvede at fortælle i mit indlæg 12:18:12 :) Har vi snakket forbi hinanden?
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2004 - 13:38 #20
det besvarede jeg 12:13:03
Avatar billede craft Nybegynder
19. december 2004 - 13:47 #21
Ja, og så var det, at jeg 12:18:12 svarede, at jeg ikke kunne finde ikonerne :D
Avatar billede hcma Novice
19. december 2004 - 14:00 #22
jeg kan heller ikke finde det, så det kan komme op som knap på værktøjslinien
(benytter Excel 2000)
Avatar billede craft Nybegynder
19. december 2004 - 14:04 #23
Jeg har Excel til Win XP. Jeg har både SP1 og 2 til Office-pakken.

Endnu et spørgsmål:

Hvordan gør man en kolonne bredde til standard? Altså sådan så, at hver gang, jeg opretter et nyt ark, så er kolonnerne givet?
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2004 - 20:08 #24
sp prøver jeg igen:
Hævet skrift finder du under Formater - skrifttyper. I midterafsnitet "formater" kan du hakke i hævet skrift, hvorefter det næste, du skriver blir - nåja: hævet. Du kan også markere noget allerede hævet og gøre det samme.
Friske knapper til værktøjslinier finder du sådan:
Højreklik på værktøjslinien på et tomt sted, så værktøjsliniemenyen viser sig.
Nede i bunden af denne meny står der TILPAS. Klik på det ord
Fanebladet Kommandoer, boksen Kategorier. vælg Formater
Rul ned til en knap med et x2
Hold knappen nede med ve. museknap og træææk den op på værktøjslinien. Jeg har lige gjort det igenigen for at være sikker. Helt ærligt, drenge: jeg tror ikke I læser, hvad jeg skriver.
Avatar billede hcma Novice
19. december 2004 - 22:07 #25
det er knappen x2 vi ikke har, så vi læser skam hvad du skriver
Avatar billede hcma Novice
19. december 2004 - 22:08 #26
hans-jensen >> hvilken version af Excel har du?
Jeg har som tidligere skrevet Excel 2000
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2004 - 10:15 #27
Hov - er det hævet skrift i EXCEL???? Det har jeg aldrig hørt om.
Vi snakker vist lystigt forbi hinanden, men det er underholdende.
Hvad skal du bruge hævet skrift til i en celle? måske kan vi finde ud af noget ad en anden vej.
Avatar billede hcma Novice
20. december 2004 - 11:23 #28
hans-jensen >>  det var nu ikke mig som skulle bruge det, men "craft"
Du gav selv uforvarende løsningen 19/12-2004 12:13:03
Altså: Formater -> Celler -> fanebladet skrifttype -> sæt flueben i Hævet skrift, hvilket så kommer til at gælde hele cellen
Avatar billede craft Nybegynder
20. december 2004 - 13:49 #29
Jeg skal skrive kvadratmeter, altså m2. Det skal ikke være hele cellen, der er hævet skrift, men kun 2-tallet.
Avatar billede craft Nybegynder
20. december 2004 - 17:43 #30
En opsummering af mine problemer (jeg skal nok lave en ekstra tråd, til dem, der svarer):

Hvordan skriver jeg m2 med 2-taller i hævet skrift? Altså hvordan får jeg knappen til hævet skrift frem?
Hvordan gør jeg kolonnebredde til standard, sådan, at hver gang, jeg åbner et nyt ark, så er kolonnerne den bredde?
Avatar billede plazm Nybegynder
20. december 2004 - 17:54 #31
jeg har gjort det ved at skrive m2 i en celle.
Derefter har jeg valgt cellen så jeg kan ændre det i formel linien, og så markerer jeg 2 med musen.
Derefter vælger jeg formater -> celler og vælger hævet skrift...

Det virker i hvert fald for mig i excel 2000
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2004 - 18:01 #32
skriv m2
Marker 2-tallet, højreklik på formater celler og sæt flueben i hævet skrift; så blir dit m2-total hævet. Hvis du har mange m2 rundt omkring, så marker et af dem og kopier det ind alle de andre steder. Det kan sikkert gøres enklere med de matematiske funktioner, men jeg er ikke matematiker. Slet, slet ikke.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2004 - 19:58 #33
Du spurgte om fast kolonnebredde. Jeg har forsøgt, og det, jeg fandt ud af, var at markere arket og derefter Formater-kolonne-Standardbredde. Sæt bredden og gem som et-eller-andet.xlt (der synes at være excels skabelonnavn). Men så skal man jo hver gang i Filer-ny for at åbne, og gider man lissom det. Det må kunne løses, som når man laver om på words normal.dot. Skal vi prøve???
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2004 - 20:09 #34
Her ude i venstre side ved alle navnene er der en søjle med noget blåt i. Hvad betyder de?
Avatar billede hcma Novice
20. december 2004 - 22:25 #35
hans-jensen >> det er karma; et udtryk for ens opførsel her på eksperten.dk, men som skal tages et gran (for ikke at sige en stor ske) salt.
Står et godt stykke nede på side her: http://expfaq.1go.dk/
Det er noget som andre kan give dig, og når man så har fået tildelt 3 karmaer registreres det på den blå søjle. Du kan prøve at klikke på et af brugernavnene og se oplysninger (bl.a. karma) om personen.
Avatar billede craft Nybegynder
21. december 2004 - 14:48 #36
Okay, nu virker det med hævet skrift. Tak for det.

Det jeg mente med standard kolonnebredde var, at jeg har 4 kolonner, som har hver sin bredde. Hvordan gør jeg sådan, at de 4 kolonner (det er A, B, C og D) har samme bredde hver gang, jeg åbner et nyt ark i det Execel-dokument?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2004 - 15:57 #37
Det var, hvad jeg foreslog oppe i 195856. Jeg synes det er et rigtig interessant problem, nemlig, som jeg gerne arbejder videre med.
Det handler om at ændre i xls "normal.dot", og så kan man komme til at lave nogle gevaldige konflikter.
Det har jeg prøvet i word, da jeg ville sætte en fast orddeling. Den konfliktede med sidehoved / sidefod, så jeg måtte reetablere gammel normal.dot.
Sådan rent umiddelbart vil jeg foreslå dig at læse 195856 igen: Lave alle dine formateringer og gemme som skabelon i Filer-gem som - .xlt, og hente nye regneark derfra. (Filer-ny-....). Prøv det nu lige, ikke?
Avatar billede craft Nybegynder
22. december 2004 - 14:06 #38
Jeg har ikke noget, der hedder .xlt i "Gem som" (jeg går udfrra, du mener filtype).