Avatar billede goldeneyes Nybegynder
18. december 2004 - 22:10 Der er 11 kommentarer

Hvilken Linux distrubution igen igen.

Jeger pt igang med køb af webserver med mere.

Tidligere har jeg benyttet win2k, men syntes det er på tide at skifte til linux. Men hvilken distribution skal jeg vælge?

Den skal udelukkende benyttes som web, ftp og mail -server.

Valget står umidelbart mellem RedHat 9, Suse 8.2, Debian og Fedora Core 1.

Jeg er ny i Linux-verdenen, og systemet skal kunne "fjernadministreres" og gerne fra windows.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2004 - 22:12 #1
Som ny ville jeg nok sige at du bør vælge Fedora Core 1
Avatar billede goldeneyes Nybegynder
18. december 2004 - 22:22 #2
Må hellere lige gøre opmærksom på at det udelukkende er drift, og ikke installation jeg tænker på.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2004 - 22:24 #3
Så er det måske Debian du skal vælge.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
18. december 2004 - 23:08 #4
Gentoo er også en mulighed. Nu kender jeg ikke Debian af andet end omtale, så vil ikke sige at Gentoo er bedre.

  Med et genialt pakkesystem gør gentoo det ekstremt nemt både at installere nye og opdatere gamle programmer. Faktisk kan du med en kommando opdatere alle programmerne på din computer til nyeste vsersion.

  Endvidere er dokumentationen på www.gentoo.org kanon god. Og finder du ikke et svar her står det næsten med 100 % sikkerhed i spørgeforummet.

  Det eneste minus ved Gentoo er at du selv skal compile alle dine ting hvilket godt kan tage lidt tid på langsomme computere.
Avatar billede lap Nybegynder
18. december 2004 - 23:28 #5
hvis du vælger fedora, så vælg "core 3" som er den nyeste - og meget stabil
Avatar billede goldeneyes Nybegynder
19. december 2004 - 21:02 #6
Det der ligger i det er, at jeg har fået et tilbud på en webserver ude i byen, hvor jeg frit kan vælge med de nævnte styresystemer, og kanderfor ikke bruge et forslag som gentoo til noget.
Da systemet leveres prekonfigureret, er det kun driften der er tale om.
Har selv tænkt på Debian, men da jeg er helt newbee vil jeg gerne høre andres mening.
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
19. december 2004 - 23:59 #7
hvad giver de adgang til ?
ssh er en must og kan de give adgang til webmin ville det gøre det meget letter som ny bruger af linux ( gør nogle ting meget letter for nye bruger ), webmin køre på alle de systemet, så hvis du tænker sikkerhed samt stabilitet så er der kun debian som jeg stoler 100% på, så skal det bare køre og køre så tror jeg du kommer til at bruge debian, men de andre er også gode nok til server, men du vil nok blive mest glad for debian som du også selv tænker på,,,,
Avatar billede goldeneyes Nybegynder
20. december 2004 - 22:28 #8
Jeg takker for hjælpen.
Tror ikke der er den store tvivl om at det skal være Debian.

Ved ikke hvordan jeg skal give point, men i fortjener alle en del for jeres kommentarer og råd. Så hvis jer der vil have point lægger et svar....
Avatar billede arne_v Ekspert
20. december 2004 - 22:33 #9
ok
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
21. december 2004 - 01:19 #10
giv dem til arne_v...
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2005 - 23:08 #11
så ...