Avatar billede rolfo Nybegynder
18. december 2004 - 15:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvor sikker er MS SBS 2003 VPN & Firewall?

Hvor sikker er en installation af MS Small Business Server 2003 med to netkort - firewall enabled i serveren (standard-indstilling)?

Mellem serveren og internettet sidder en router med NAT (uden uPNP), hvor kun port 443 (https) og 1723 (vpn) er routet til SBS serveren.

Hvor sikkert er sådan et setup?

Er der nogen kendte metoder til at komme ind i sådan et system? Hvad skal man være opmærksom på?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. december 2004 - 16:54 #1
Firewallen i en SBS Standard, er en normal NAT Firewall. Så den yder kun portbeskyttelse. Ligesom en normal Router.

Jeg har mange kunder med dette setup, og der har aldrig været problemer.

Hvis man vil have mere beskyttelse, kan man installere ISA. Den følger også med SBS Premium. Den yder en Layer-7 beskyttelse.
Avatar billede rolfo Nybegynder
21. december 2004 - 08:14 #2
Er der nogle kendte angreb, som går gennem NAT mod sådan en server?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
21. december 2004 - 15:53 #3
Orme/Trojanske Heste og Hackere.
Men hvis portene er lukket, så er de lukket.

Det man skal passe mere på med, er at bruge serveren som "arbejdsstation", dvs. surfe på nettet mv. For en NAT Firewall lukker som standard kun udefra og ind. Men hvis du får noget spyware ind via surfing, så kan den jo åbne indefra og ud.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
21. december 2004 - 15:55 #4
Desuden er det ligeså vigtig at få opdateret serveren konstant.
Avatar billede rolfo Nybegynder
17. april 2006 - 10:49 #5
Lukker