Avatar billede runeryberg Nybegynder
17. december 2004 - 22:21 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

vandkøling - ruster eller alger

jeg har for et halvt år siden installeret vandkøling i pc'en, men har nu opdaget en underlig gulig/grønlig vækst i slangerne og især i cpu'ens kølehoved. Først antog jeg det var alger, men har nu mistanke til at det enten er radiatoren, eller endnu værer, kølehovedet der ruster.
Er der nogle af jer der ved lidt om dette?
Hvad er den smarteste måde at gøre dette rent på?
Er det korrekt at UV-lys dræber alger effektivt?
Er det muligt at anvende kølevæske til biler i stedet for vand og er dette bedre?
Avatar billede grunker Nybegynder
17. december 2004 - 22:37 #1
Ja det er rigtigt at UV Lys (med den regtige bølgelængte) dræber microorganismer.
Det er en gammel opfindelse som har været i brug i akvarie kredse i en meneske alder :-)
Med hensyn til køle middel.
Jeg bruger den blå fra YX / Hydro texaco, den er til "motore med Alu top" DEt har jeg kørt med i 2 år nu og mit system er helt rent og uden farve, jeg har brugt "kølervædske" for at beskytte metal delene i mit system Alu og Kobber,
Du skal huske at bruge Klinisk vand, Dvs. uden bakterier og mineraler, så får du aldrig problemer

Jesper Malling
Avatar billede grunker Nybegynder
17. december 2004 - 22:38 #2
ÅÅÅh Husk lige at det er en LILLE smule kølervædske der skal i vandet og IKKE rent kølervædske, det tror jeg ikke går godt :-)

Jesper Malling
Avatar billede runeryberg Nybegynder
18. december 2004 - 10:59 #3
ok. Så den ultimative kombo vil altså være:
Demineraliseret vand blandet op med kølevæske fra YX, og et UV-rør.
Du siger UV-lyset skal være en bestemt bølgelængde. Kan du give mig et tal på dette?
Og så skulle man kun bruge lidt kølevæske i vandet, vil det sige: 1 dl YX til 1 l vand?
men jeg er stadig lidt på røven med mit kølehoved. Hvordan gør jeg det rent? Det ligner nærmest mug der vokser inde i det. Kan man bruge en eller anden væske der æder dette og ikke beskadiger kobber-hovedet eller gummiet? Jeg har ikke lyst til at købe et nyt pga af dette.
Avatar billede runeryberg Nybegynder
18. december 2004 - 13:53 #4
hmm, ok. Så tror jeg det med rensningen er på plads. Jeg sendte en eddieke-opløsning igennem systemet, og det har taget det groveste af skidtet. Det er ikke som nyt desværre, det tror jeg ikke det kan blive. Men det er en hel del bedre.
Avatar billede runeryberg Nybegynder
18. december 2004 - 21:03 #5
er der nogen ef jer der ved hvor jeg kan købe et uv-lys med den rigtige bølgelængde? links?
Avatar billede grunker Nybegynder
19. december 2004 - 01:10 #6
Det UV Lys jeg har erfaring med købte jeg i en STOR dyreforetning i brøndby. de gutte i akvarie afdelingen ved en hel del om alger og andet microskopisk kryp.
Med hensyn til blandingsforeholdet køre jeg med 1 dl til 1 L vand og jeg er helt sikker på at det IKKE angriber noget Fra Inovatech da dette har kørt på denne måde i over 2 år uden problemer a nogen art :-)

Håber at det hjælper lidt.

Jesper Malling
Avatar billede runeryberg Nybegynder
19. december 2004 - 01:24 #7
fedt nok. Jeg skal simpelt hen ind i en dyrehandel. Kan du huske hvor meget du måtte slippe for sådan en lampe?
Smid mig et svar så giver jeg nogle point.
Du har været en stor hjælp.
Avatar billede grunker Nybegynder
19. december 2004 - 01:45 #8
Jep det kan jeg.
Da jeg først fik manden overbevist om at jeg IKKE tog P.. på ham men at jeg VIRKELIG var ved at vandkøle min Putte :-) kom der en lille pakke på disken til 350 Kr inc UV Lampe og den skulle i forbindelse med en normal pumpe holde et 3 til 500 L akvarie alge frit :-)

Jesper Malling
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. december 2004 - 01:46 #9
Hvad er der galt med "blå sten" kobbersulfat. De slår alger og bakterier ihjel. Matas har dem.
Avatar billede grunker Nybegynder
19. december 2004 - 02:14 #10
Jo da og dét virker pluds og er Skide giftigt, Silicone kan IKKE tåle det og det samme gør sig gældende ved andre polymere (læst plastic og syntetisk gummi)produkter.
Jeg ved Ikke hvad der sker ved kupper(CU) eller alluminium(AL) i en eller anden legering som jeg ikke kender, og hvad hvis CU og AL har kontakt sammen ???
Hvad med bundfældning ? Jeg er ikke så vild med at have slam der samler sig et eller andet sted i mit system !!!

Der findes andre midler og metoder der uden tvivel vil virke lige så godt som det system der er skitseret her over, men det er det jeg har erfaring med og det er det jeg kan udtale mig om :-)

Husk nu
LÆR SÅ LÆNGE DU LEVER OG LEV SÅ LÆNGE DU LÆRE.

Mvh.
Jesper Malling Hansen
Avatar billede grunker Nybegynder
19. december 2004 - 02:18 #11
P.S.
Lidt af midt system kan ses her
http://groups.msn.com/fastone600/mincomputer.msnw?albumlist=2

Dette er den ene af mine maskiner der er H2O kølet den har kørt siden 11-12-2002
Uden nogle problemer af nogen art hvad køling angård :-)

Mvh.
Jesper Malling
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. december 2004 - 02:28 #12
Hvor lang levetid har en sådan vandkølet tingest?

Overstiger levetiden den tid det tager kobbersulfat at æde Cu eller AL, hvilket jeg tvivler på at det gør?

Hvorfor bruger man kobbersulfat i vandsenge når den nu ikke kan tåle det?

Grunker: Så syntes jeg du skulle LÆRE at give feedback til dine spørgsmål evt. lukke dem.
Du kan læse her hvordan det gøres http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede grunker Nybegynder
19. december 2004 - 02:42 #13
Man bruger vel stoffet i vand senge fordi at der under materiale valget til sengen er taget højde for at der skal bruges nogle kemikalier til at tage livet af micro dimser i vandet som jo er poste vand og derfor er "levende" der er vel ingen der bruger klinisk vand i sin seng :-)
Med hensyn til levetiden for Div. Køle elementer der indgår til et system, det ved jeg ikke helt sikkert men man må antage at system fejler når den LAVESTE MTBF er overskredet og i mit tilfelde vil det sige 100000 Timer konstant drift på pumpen, der går 8760 timer på et år det bliver lige omkring 11 År, systemet er lukket og sterilt så det eneste slid der er på komponenterne er naturlig elde og forfald som følge af Sollys og luftens ilt, Osv. Der er nok også nogen påvirkning af mekanisk art når man flytter lidt rundt på tingene. :-)

Men det er jo teori ikk.

Jeg har haft et hjemme system kørende i snart 5 År uden problemer af nogen art.

Undskyld det med feetback, smid lige et link og så er der point og lukkede spørgsmål, selvfølgelig.

Jesper Malling
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. december 2004 - 02:45 #14
Avatar billede grunker Nybegynder
19. december 2004 - 02:50 #15
Jo da jeg har lige fundet det selv og det beklager jeg meget jeg har svaret, givet point, og lukket.
Det eneste jeg har lade køre er mit fil og mappe sp det er der stadig ikke svar på

Jesper Malling
Avatar billede grunker Nybegynder
19. december 2004 - 02:52 #16
Og mange tak for hjælpen Dragonknight.
Jeg har været lidt "offline" med hensyn til Eksperten

Det laver jeg lige om på

Jesper Malling
Avatar billede runeryberg Nybegynder
19. december 2004 - 11:42 #17
øh, grunker, klikker du ikke lige på "svar" herude til venstre, skriver lidt i tekst boxen og sender, så du kan få de point du fortjener
Avatar billede grunker Nybegynder
19. december 2004 - 16:12 #18
Jo da det kan jeg da godt.
Jeg håber at det også virker for dig.
Som sagt er det langt fra de vise sten og der er sikkert mannge mere eller mindre komplicerede løsninger ude i den virklige verden. men dette virker plus for mig og har virket uden problemer i godt 5 År.

Held og lykke
Jesper Malling
Avatar billede runeryberg Nybegynder
19. december 2004 - 16:39 #19
det hele køre ret godt nu. Har lavet denne opløsning: 1l demineraliseret vand, 3dl kølervæske (den blå fra yx) og 15ml algekiller fra dyrehandlen (dette er sikkert ikke nødvendigt når jeg har kommet kølervæske i, men jeg havde det til at ligge og flyde alligevel).
Derudover kan jeg installere en uv-lampe for bare at være 100% på den sikre side.

nu er det sq ikke sjovt at være alge i min pc.

mange tak for hjælpen