Avatar billede perfi Nybegynder
16. marts 2001 - 16:22 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Har fucket op!!!Hjælp

Hej
Sidste gang jeg var inde på min linuxmaskine, var jeg inde i /etc/fstab for at sætte nogle nye parametre, men har åbenbart ikke lagt mærke til at jeg (superkvajhoved) har kommet til at slette et par ord i linien hvorved linux booter op. /dev/hd3    /ex  ....
Som i kan se så har jeg slettet t2 fra linien.
HVAD GØR JEG ?? Systemet kører i READ ONLY mode, og kan nu ikke ændre det, så den booter op på harddrivet igen.....
HELP HELP
Avatar billede kapsel Nybegynder
16. marts 2001 - 17:26 #1
skriv

unmount /ex

og ændr i din fstab igen, så det ikke er read only mere
Avatar billede kapsel Nybegynder
16. marts 2001 - 17:26 #2
og det skulle have været et svar
Avatar billede perfi Nybegynder
16. marts 2001 - 18:59 #3
hej kapsel
det virker ikke helt. Når jeg skriver det du siger så siger den \"can\'t create lock file /etc/mtab~93: Read Only file system ( use -n flag to override) \".
Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skal tilføje det flag. Har prøvet lidt forskelligt, uden held. Men hvis du lige kan stille en løsning op, så ville det rykke helt vildt, der jeg ellers ikke ser anden udvej end at reinstallere møget.
Jeg logger på root med mit password, som den eneste tilgængelig option, men det er kun i read only state, så det undre mig at jeg kan unmounte en fil, når hele fil systemet er i read only tilstand. Jeg er lidt grøn på linux fronten, så en rimelig udførelig beskrivelse er nok nødvendigt, hvis der foreligger en sådan.
Jeg kører RED HAT 6.0. så den kender ikke unmount, men jeg formoder at det er den samme command som \"umount\" i red hat.
Avatar billede kapsel Nybegynder
16. marts 2001 - 21:14 #4
skriv

umount /ex -n
eller
umount -n /ex

kan ikke helt huske om det er den ene eller anden..

ellers spørger du bare :)
Avatar billede kapsel Nybegynder
16. marts 2001 - 21:15 #5
hmm - skrev jeg virkelig unmount første gang ? hmm :)
Avatar billede perfi Nybegynder
17. marts 2001 - 19:05 #6
Hej igen

Den spiller stadig ikke.
Når jeg kigger i fstab filen, så står der nu:
/dev/hda3            /ext          rw  1  1
/dev/cdrom            /mnt/cdrom    iso9660...osv
den øverste er der hvor jeg har lagt alle mine filer, og det er selvfølgelig den jeg har pillet ved.
jeg skriver som du har skrevet:
[root@fisker /]#umount -n /ext ---
I hvilket mappe ligger ext ?. Jeg formoder der skal gives den korrekte sti...for det fungere ikke helt, den siger :umount: /ext: not found
??
Avatar billede kapsel Nybegynder
18. marts 2001 - 19:10 #7
mkdir /ext

prøv den
Avatar billede perfi Nybegynder
16. april 2001 - 10:17 #8
Desværre, men det virker ikke. Måtte starte på ny..
Avatar billede santos5151 Nybegynder
24. april 2001 - 22:39 #9
Hej er /dev/hda3 ikke din root partion
i så fald skal der stå noget i retning
/dev/hda3    /    ext2  .....
Avatar billede perfi Nybegynder
25. maj 2001 - 08:33 #10
hej santo515.

Jeg er klar over at det er ext2...
Men jeg måtte reinstallere det hele.

Du får pointene alligevel..

perfi