Avatar billede withli Nybegynder
16. december 2004 - 12:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fjerne <OPTION> i en <SELECT>boks

Jeg kunne godt tænke mig at fjerne nogle options jeg har i en select boks, er der nogle der kan fortælle mig hvordan at jeg kan gøre det?

jeg ville egentlig gerne havde haft en metode på optionen der hedder delete, men det kan jeg ikke lige finde.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
16. december 2004 - 12:42 #1
Du kan prøve:
<form>
<select name="selbox">
<option value="value1">option1</option>
<option value="value2">option2</option>
<option value="value3">option3</option>
<option value="value4">option4</option>
<option value="value5">option5</option>
</select>
<input type="button" value="Slet første option" onclick="deleteOption(this.form.selbox,0);">
<input type="button" value="Slet valgte option" onclick="deleteOption(this.form.selbox,this.form.selbox.selectedIndex);">
</form>

function deleteOption(sel,idx) {
      sel.options[idx] = null;
  }
Avatar billede fennec Nybegynder
16. december 2004 - 12:42 #2
Mener det er sådan:

document.getElementById('DinSelect')[document.getElementById('DinSelect').selectedIndex]=null;
Avatar billede fennec Nybegynder
16. december 2004 - 12:43 #3
Det lader til det var sådan. Jeg var bare forlangsom :o)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
16. december 2004 - 12:46 #4
der er faktisk også en slags indbygget delete-funktion, den hedder bare remove:
<form>
<select name="selbox">
<option value="value1">option1</option>
<option value="value2">option2</option>
<option value="value3">option3</option>
<option value="value4">option4</option>
<option value="value5">option5</option>
</select>
<input type="button" value="Slet første option" onclick="this.form.selbox.remove(0);">
<input type="button" value="Slet valgte option" onclick="this.form.selbox.remove(this.form.selbox.selectedIndex);">
</form>

Kunne bare ikke huske om IE understøtter den metode.
Avatar billede withli Nybegynder
16. december 2004 - 13:39 #5
Det er super smukt Skovenborg, og jeg siger takker det virker helt perfekt, post et swvar og så er der nogle point til dig.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
16. december 2004 - 13:42 #6
jamen glædelig jul da (man kan vel ligeså godt være lidt forudseende) :-)