Avatar billede jodder Nybegynder
16. december 2004 - 00:06 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Valg af videoredigeringsprogram og gl. vhs bånd til digital

Hejsa har brug for et lille råd. Jeg skal som nybegynder forsøge mig indenfor videoredigering. Henholdsvis nye film optaget med vort panasonic digital kamera og skulle gerne have overført mine gl. optagelse fra vhs bånd til digital.
Flere råder mig til at købe pinnacle videoredigeringprogram andre mener moviemaker er det bedste er der nogen med lidt erfaring der kan komme med et godt råd. Jeg skal blot kunne skære lidt i råfilmen og naturligvis kunne krydre det lidt med underlægningsmusik og hvad man nu ellers kunne forestille sig.
Det andet spørgsmål går på at få mine gamle bånd overført til en dvd der så kan læses ind i programmet til videreforarbejdning. Jeg forestiller mig at jeg via vores gl. video maskine overføre filmen til vor nyanskaffede dvd afspiller/optager, bruger dvd-en herfra til overførsel til harddisken.
Hardvare til rådighed: video kamera panasonic, dvdoptager philips 80 med digital indgang og naturligvis computer.
Nogen der kan komme med lidt råd og vejledning til familiefar der gerne vil sikre familiens nuværende og kommende optagelser.
Jeg er vel og mærke nybegynder, så det gør intet vis det bliver skåret ud i pap :)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
16. december 2004 - 08:52 #1
Heromkring findes diverse om dit emne:
http://www.digitalempire.dk/

Jeg har selv brugt MS MovieMaker 2 til at finredigere i en hjemme VHS optagelse. PUHA ~2 timers blandet VHS optagelse!
Jeg har et TV-kort i redigeringsPC'en; Scart på VHS til Video/Audio in på TV-Kort.
MovieMaker kan "se" dette signal og sakse det i valgfrit kvalitet. Derefter et spørgsmål om at 'lege' med Timeline osv osv. Klippe/klistre. Tar' sin tid!!!

MovieMaker er jo på dansk og en gratis tillægspakke til XP.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=82887484-6f21-43e2-b4e2-051f72c11a77&DisplayLang=da

Men der ka' nok være andre muligheder?

Men de ka' jo koste noget i kr/ører ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
16. december 2004 - 08:58 #2
BONUS - Se også denne pakke [MS Photo Story 3 for Windows]:
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/photostory/default.mspx
Her ka' du lave et flot show baseret på dine digital FOTO; med diverse former for fade in/out, underlægningsmusik osv osv. Aflevere en video fil i valgfrit format/kvalitet. Følg guiden...

[MS Photo Story 3 for Windows] er en gratis tillægspakke til XP.
Avatar billede lokefar Nybegynder
17. december 2004 - 21:12 #3
Med hensyn til overførslen af VHS båndene til din computer kan du godt kører dem over på din dvd optager. Lyder som en god ide. Du skal selvfølgelige bare tjekke om det redigeringsprogram du vil bruge understøtter det format din optager giver, dette kan nemlig ændres på nogle.
Mht redigeringsprogram er Movie Maker godt nok til at klippe lidt i råfilm og lægge baggrundsmusik på. Hvis du vil lave mere avanceret film foreslår jeg selv Premiere da jeg har arbejdet meget med dette, der er dog den ulempe er det kan være lidt svært at bruge for nybegyndere.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. december 2004 - 13:51 #4
???
Avatar billede jodder Nybegynder
21. december 2004 - 00:03 #5
Foreløbig tak for indlæggene. Har kikket på de henviste sider og læst jeres svar. Jeg tog i dag på indkøb og fik pinnacle ver. 9 komplet version til 600. Iflg. forhandleren måtte selv jeg i min alder :) kunne finde ud af dette program. Ikke en formue så jeg prøver.
Lokefar m.h.t. overførsel af gamle bånd til dvd, det er vel blot kabel mellem videoen og dvd en eller skal man være opmærksom på noget specielt her ??
Majsmarken hvad betyder dine ???
Poient skal jeg nok få delt lige mellem jer da jeg finder begge svar gode, jeg bad om råd og det er modtaget.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. december 2004 - 00:08 #6
Der var bare gået X tid ? Og jeg var ved at rulle mine komm. igennem...

Pling...
Go Jul osv...

http://www.tuborg.dk/kampagner/j-dag/j-dag.html
Avatar billede lokefar Nybegynder
21. december 2004 - 14:29 #7
Jeg har ikke arbejdet så meget med overførsel mellem dvd og vhs men kunne forestille mig at et almindelig videokabel kan klare det, måske endda scart kabel.
Avatar billede jodder Nybegynder
21. december 2004 - 14:55 #8
Takker for indlæggene og ønsker jer glædelig jul