Avatar billede orbison Nybegynder
15. december 2004 - 16:26 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Verbatim datalife

Når de CD-R jeg har kigget på hedder sådan, er de så ikke til at brænde musik på?
Avatar billede orbison Nybegynder
15. december 2004 - 16:28 #1
Og hvad er forskellen på Datalife Plus og Datalife TY ?
Avatar billede gak Nybegynder
15. december 2004 - 16:39 #2
Prøv at se herind på Verbatims website!

http://www.verbatim-europe.com/index/articles_view.php?lang_id=1
Avatar billede gak Nybegynder
15. december 2004 - 16:43 #4
I bjælken foroven på de websider ser du jo så allesamen:

DVD+R        DVD-R        DVD+RW        DVD-RW        DVD-RAM        CD-R        CD-RW        Audio Products        Magneto Optical        UDO
Avatar billede gak Nybegynder
15. december 2004 - 16:45 #5
Og hvis du måtte ønske et svar, så er der et her,
du i givet fald kan anvende!

For nu smutter jeg lige!!!
Avatar billede orbison Nybegynder
15. december 2004 - 16:45 #6
Det hjælper mig desværre ikke ret meget. Mit engelsk er *meget* dårlig.

Kan en eller anden ikke bare fortælle mig hvad jeg skal købe nogle til at brænde musik på. Det skal være CD-R - og det skal være de bedste af dem.
Avatar billede orbison Nybegynder
15. december 2004 - 16:56 #7
Det er meget længe siden jeg har gået i skole - og desuden fulgte jeg ikke med. Så jeg kan faktisk ikke læse ret meget af det ...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2004 - 17:15 #8
I bund og grund er brændbare CD´ere idag af så god kvalitet, at det er ligegyldigt hvilke du bruger.

Men det er altid tryggest at holde sig til kendte mærker, så Verbatim er et udemærket valg.
Hvis det VIRKELIG betyder noget, har Verbatim en speciel "Audio" brændbar CD, der skulle være ekstra holdbar.

Jeg kan ikke finde noget Verbatim Datalife "TY", så jeg kan ikke fortælle dig forskellen på den og "plus".

Så i bund og grund kan du altså bruge alle CD-R til at brænde musik på.
Af hensyn til ældre CD-afspillere bør du dog holde dig til "74" minutters CD´ere, og ikke bruge de nyere "80" eller "90" minutters CD´ere.
Avatar billede orbison Nybegynder
15. december 2004 - 18:45 #9
Når man kigger på en side, fx. her: http://www.billigmedien.de/shop/default.asp så er der en masse cd'er, hvor det på en del af dem er svært at se forskel. Hvoran ved jeg hvad jeg skal købe af alle disse. Det er sådan noget der gør mig frustreret.

Den der hedder audio kan jeg heller ikke finde.
Avatar billede orbison Nybegynder
15. december 2004 - 18:52 #10
Eksempel:

CD-R 80 Min/700 MB 48x Verbatim Datalife TY i Slimcase 20 Stk
CD-R 80 Min/700 MB 48x Verbatim Datalife Plus i Slimcase 25 Stk

Eeste forskel er at den ene er Ty, den anden Plus. Men man (jeg) aner jo ikke hvad forskellen er. Så det er umuligt at finde ud af hvordan man vælger de bedste.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2004 - 20:39 #11
Nu har jeg været på billigmedien, og jeg kan ærlig talt ikke finde de to du nævner. I "Slimcase" kategorien kan jeg kun finde:
20 CD-R, Verbatim Crystal DLPlus Slimcase
10 CD-R, Verbatim Crystal DLPlus Jewelcase

Nøjagtig ens CD´ere - forskellen er æsken de ligger i.

Men først og fremmest vil du vel gerne have dem billigst muligt? - så skal du på http://www.nierle3.com/s01.php?sid=PG001003449967981884020981884020&cur=dkr&sp=dk&ag=1

Der er en del flere medier at vælge imellem, og de plejer at være billigere...

F.eks. "rigtige" audio CD´ere: http://www.nierle3.com/s01.php?sid=PG001003449967981884020981884020&cur=dkr&sp=dk&ag=1&pp=sucheaug&aug=5&augn=CD-R+Audio

Det er så ikke Verbatim, som du ellers kigger på. Verbatim er bestemt et godt valt - og jeg ville kigge på: http://www.nierle3.com/s01.php?sid=PG001003449967981884020981884020&shopid=s01&cur=dkr&sp=dk&ag=1&os=1&br=1&pp=aa&bnr=1927

Men som tidligere skrevet - det er stort set ligegyldigt hvilken CD du vælger, bare du holder dig til mærkevarerne. BilligCD´ere har det med hurtigere at få ødelagt overfladen, mens mærkevarefirmaerne skal leve af, at data holder på CD´erne.
De forskelle der er, er minimale, og har primært interesse for folk der skal lagre backup af data i 40 år.

Din fustration kan jeg da godt forstå - men det er egentlig fuldstændig ligesom at vælge hvilken kaffe du vil købe i supermarkedet. Der er 10-15 forskellige, de smager alle af kaffe, og kan alle drikkes. Resten er en smagssag.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2004 - 20:49 #12
Nu tror jeg jeg fandt en forklaring på "TY". Det står for Taiyo Yuden, der var den første fabrik til at producere CD-R medier.

Det er sådan at CD-R fabrikkerne producere CD´ere for mere end ét mærke. Verbatim og Memorix kan derfor sagtens komme fra samme samlebånd på samme fabrik. Og TY er åbenbart betegnelsen for "den oprindelige" fabrik.

Om man foretrækker "TY" CD´ere eller ej, er faktisk ret ligegyldigt - det er vist bare et slagord, som "De Luxe" der afløste "Grand Luxe".
Avatar billede orbison Nybegynder
15. december 2004 - 22:48 #13
Okay.
Siger mange tak!

Du har været meget hjælpsom. Så jeg vil meget gerne have lov til at give nogle ekstra point (læg svar).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2004 - 22:53 #14
Jammen så held og lykke med købet :-)
Avatar billede orbison Nybegynder
15. december 2004 - 23:47 #15
Det gik ikke.
Hvordan henter man ekstra point?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2004 - 23:58 #16
Det er jeg faktisk ikke klar over, men det er helt i orden. Jeg skal ikke have ekstra points...
Avatar billede orbison Nybegynder
16. december 2004 - 01:20 #17
Ok.

Endnu en gang mange tak for hjælpen!