Avatar billede kieler1234 Nybegynder
15. december 2004 - 12:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

En tiger

Hejsa
Jeg sad i går til en fest hvor der var en person, hvis klasselærer havde prøvet at overbevise hende om at en Tiger kunne springe 9 meter op i luften?!
Det stod jeg dog fast på at det kunne sgu ikke passe!
Men nogen der lige har en side eller nogle oplysninger om hvor højt en tiger egentlig kan hoppe?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2004 - 12:41 #1
I hvert fald 4,80 meter: http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=272461

9 meter lyder i overkanten - så ville deres hegn nok have været noget højere...

Men man kan jo springe højere ved at "mellemlande" på en lodret flade (f.eks. et træ), og så sætte af igen...
Avatar billede gak Nybegynder
15. december 2004 - 13:32 #2
Jeg er helt enig med ole_madsen.
Ni meter er overdrevet.

Jeg har søgt en hel del på nettet og set i nogle bøger. Men sjældent står der noget om evnerne i højdespring målt i meter.
Bemærk at der også findes flere arter (mindst fem stadigvæk) - selvom en del blev udryddet af mennesket i løbet af 1900'tallet.

Men jeg fandt dog følgende:
http://www.courier-tribune.com/nws/williams021701.html

, hvor der bl.a. står:
Therefore, the natural barrier needed to contain a tiger would have to be, say, at least 18 feet tall.
Which was just fine, George said.
Until, after you'd planned your 18-foot barrier ...
Then some scientist discovers a tiger that can jump 20 feet.
Almost straight up.

20 amerikanske/engelske fod er

    ca. 6 meter!

(1 foot = 0,3048 m).

Undervejs i min søgen ellers fandt jeg følgende spændende links:
Hvem ville vinde kampen mellem en løve og en tiger?
http://www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=7173_4

OG FØLGENDE LINK MED RIGTIG MANGE INFORMATIONER OM TIGRE PÅ DANSK
http://www.zoo.dk/cms/showpage.asp?nodeid=99Tiger
Hvor der bl.a. kan læses følgende:
"Verdens største kat
Amur-tiger (den sibiriske tiger) er en særlig underart af tigeren. Den er den største og tungeste af alle katte. En fuldvoksen han kan veje op til 300 kg og måle over 2½ meter. Den største velvoksne hanløve vejer maximum 250 kg og kan derfor slet ikke måle sig med en fuldvoksen Amur-hantiger."

OG ET "STORT" UDENLANDSK LINK:
http://www.tigertrust.info/

Håber du kunne bruge det.
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. december 2004 - 13:43 #3
Enhver burde kunne sige sig selv at en løve umuligt kan hoppe så højt.
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. december 2004 - 13:48 #4
lol - tiger
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. december 2004 - 13:49 #5
men en løve kan heller ikke :P
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. december 2004 - 13:52 #6
Men mon ikke om der er tale om en misforståelse. En tiger kan hoppe 10 meter. Men altså ikke op i luften. http://encarta.msn.com/media_461577479_761576290_-1_1/Tiger_Quick_Facts.html
Avatar billede kieler1234 Nybegynder
15. december 2004 - 14:19 #7
Tak for din fine uddybning :-)
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. december 2004 - 14:20 #8
lol, går ud fra at den kommentar var til gak ;D
Avatar billede triple-x Nybegynder
15. december 2004 - 16:45 #9
ole madsen - er du sikker på en tiger kan afsætte på en lodret flade? for så vil den sku kunne komme højt op hvis den hoppede op mellem 2 træer ;)