Avatar billede mikaelandersen Nybegynder
14. december 2004 - 16:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Er der fejl på min Maxtor, hvis den støjer når den tænker?

Hej...

Jeg har lige købt en Maxtor 200GB HDD til min kæreste, tror den fejler noget, da den støjer 4 gange mere end normalt når den tænker...

Ved ikke om det er en fejl i harddisken, eller om en Maxtor harddisk skal sige sådan...

Har fået at vide af Maxtor støjer mere end andre harddiske...

Kan I hjælpe mig...?
Avatar billede nopsen Ekspert
14. december 2004 - 16:47 #1
du kan tjekke disken med maxtors eget test program
http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads/ATA%20Hard%20Drives&downloadID=22
den laver en bootdiskette som du booter op på, kør derefter full advanced test, så vil den fortælle om der er fejl på den.
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. december 2004 - 17:15 #2
Hvis den ikke er defragmenteret , og du søget på en masse filer , så kan hardisken ment støje.

Hvis hardisken er blevet skruet fast i kabinettet, og du har brugt lidt for lange skruer ( harddisk skruerne er korte og tykke ), så vil harddisken larme og evt gå i stykker...

jeg har selv maxtor ( 120gb og 300gb) de larmer , men ikke betydelig mere end andre mærker ( 300gb med 16mb cache siger næsten intet er betydelig hurtigere til at søge txt i 15000 småfiler, end 120gb med 8mb cache)
Avatar billede mikaelandersen Nybegynder
14. december 2004 - 17:39 #3
Hej mrrius...

Jeg har skruet harddisken fast til kabinettet, og har brugt små tykke skruer... men jeg kom til at tænke på, hvis harddisken er sat lidt skævt i, kan kabinettet så ikke forstærke harddiskens lyd lidt...???

men jeg vil da lige prøve og se om en defragmentering hjælper på lyden...

Mvh Mikael
Avatar billede nopsen Ekspert
10. januar 2005 - 03:11 #4
nogen fremskridt?
Avatar billede mrrius Nybegynder
05. februar 2005 - 17:50 #5
Jo, hvis kabinettet er slået skæv , eller kabinettet er for tynd i godset, så kan der opstå resonance og dermed larme. Cd-drevene larmer , hvis der er 1 cd inde i dem ( selv om du ikke bruger den).
Hvis kabinetter er af for tynd gods, kan du være heldig at du kan fjerne noget af larmen , bare ved at sætte noget tung ovenpå kabinettet f.eks et par af de tykke telefonbøger.