Avatar billede brian666 Nybegynder
14. december 2004 - 13:27 Der er 21 kommentarer

Ny computer - vurder

Efter en lang række problemer med min nuværende computer, som i kan læse om andetsteds på denne side, har jeg nu besluttet at spenderer mine julegavepenge på ny ram, nyt bundkort og en ny processor.

Derfor har jeg nu sat disse tre ting sammen, til en samlet pris af omkring 2500, og jeg synes selv det er en ganske fair pris, men nu vil jeg lige høre eksperterne om i er enige, eller om i har andre forslag, specielt til bundkortet hvor jeg er lidt i tvivl.

RAM: GeIL Value 512 MB DDR PC3200.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=86124

CPU: Athlon XP 3000+ 2,1 GHz.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=48573

Bundkort: MSI K7N2 Delta2 Platinum.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116287

Det skal lige siges at jeg helst ikke skal overskride de ca. 2500, faktisk måtte det gerne være billigere, men hvis i vurderer at et par hundrede oveni et sted vil gøre en mærkbar forskel, så er i naturligvis også velkomne til at forslå det.
Avatar billede peet-49 Novice
14. december 2004 - 13:49 #1
Sammensætningen er udmærket, men hvad med cpukøler?
Avatar billede peet-49 Novice
14. december 2004 - 13:51 #2
Du skal have et andet bundkort-socket 754
Avatar billede peet-49 Novice
14. december 2004 - 13:52 #3
Se bort fra kommentaren ovenover, da det er en Athon, du vil have, så er din sammensætning OK.
Avatar billede brian666 Nybegynder
14. december 2004 - 14:48 #4
Jeg har en CPU-køler i forvejen, så intet problem der.
Avatar billede peet-49 Novice
14. december 2004 - 14:51 #5
Så er det bare, at klø på, pris og sammensætning er OK.
Avatar billede brian666 Nybegynder
14. december 2004 - 14:52 #6
Lyder godt, dog vil jeg lige høre et par andre meninger, hvis nu nogle skulle kende til bedre alternativer. :)
Avatar billede slasher_x Novice
14. december 2004 - 15:03 #7
Du ku´ også overveje noget 64 bit istedet!  Det er 200 - 300 kr. dyrere, men du får altså en del mere ydelse...

RAM: GeIL Value 512 MB DDR PC3200.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=86124
CPU: Athlon 64 3000+
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102900
Bundkort: ABIT AV8-3rd Eye
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98106
Avatar billede the_email Nybegynder
14. december 2004 - 15:06 #8
Fuldstændig enig med slasher_x
Avatar billede brian666 Nybegynder
14. december 2004 - 15:11 #9
Kan denne køler bruges til Athlon 64?

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=23341

Hvis ikke, er In-A-Box godt? Jeg har ellers hørt at de ikke skulle være specielt gode, men det kan godt være det kun drejede sig om tidligere modeller.
Avatar billede brian666 Nybegynder
14. december 2004 - 15:12 #10
Forresten, det ABIT bundkort, hvad er det til højre for bundkortet på billedet? Er det noget man får med, og hvad kan det bruges til?
Avatar billede brian666 Nybegynder
14. december 2004 - 15:17 #11
Og hvad er den store forskel på Athlon 64 og XP? Jeg er ikke den store guru til sådan noget, og umiddelbart ser deres specs jo nogenlunde ens ud.
Avatar billede slasher_x Novice
14. december 2004 - 15:19 #12
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=23341 kan ikke bruges til 64 i dette tilfælde AKA socket 939!

In-a-box køleren er ganske ok! Jeg bruger den selv på min athlon64 3200+. Men der findes selvfølgelig bedre kølere :-)

Det er et Guru Clock! Det er en ekstern temp.måler."jeg ved ikke om den måler andet"!
Og den følger med kortet!
Avatar billede slasher_x Novice
14. december 2004 - 15:23 #13
Athlon64 understøtter 64 og 32 bit applikationer! Når der kommer flere 64bit programmer og det nye Windows 64 vil du generelt være bedre stillet. Man kan sige at den er mere fremtidssikret. Desuden skulle den også kunne afvikle 32bit applikationer bedre/hurtigere end 32bit CPU´er. Der er sikkert andre der kan give dig en mere udførlig beskrivelse end mig .-)
Avatar billede brian666 Nybegynder
14. december 2004 - 15:28 #14
Jeg søgte på Guru Clock, og fandt ud af den også kunne måle andet gejl, samt informere om nye mails på MSN. Den lyder da alt for genialt, det er lige før man får lyst til at købe bundkortet kun for den.

Lyder godt at In-A-Box virker fint, har ellers hørt mange skrækhistorier om dem.

Jeg tror jeg køber dit Athlon 64 forslag. Jeg kan da i hvert fald tjene lidt af de ekstra spenderede penge ind igen, ved at sælge min Thermaltake køler så. Skulle ikke undre mig om jeg kan få en hundrede-lap for den, jeg kender et par stykker med en køler, der ligner noget som er købt i en Tiger-butik.

Tak for forslagene, kom gerne med flere, for der går nok et par dage før det nye grej bliver bestilt.
Avatar billede slasher_x Novice
14. december 2004 - 16:11 #15
Det var da godt at du kan bruge mit forslag :-) Held og lykke med det!
Avatar billede brian666 Nybegynder
14. december 2004 - 17:27 #16
Har netop set at man kan få 2x256 af de samme GeIL ram til kun 20-30 kr. mere. Vil det ikke give større effekt at købe de to og så køre Dual?
Avatar billede slasher_x Novice
14. december 2004 - 17:43 #17
uden tvivl! Det giver større ydelse at køre dual-channel på rammene og da det er en socket 939 i det setup, så understøtter den det også. Du skal dog ikke regne med mere end måske 5 % mere ydelse på rammene! Intels cpu´er er bedre til at udnytte dual-channel!
Avatar billede brian666 Nybegynder
14. december 2004 - 18:35 #18
Okay, havde regnet med lidt mere da jeg har læst at overførselshastigheden blev fordoblet og sådan noget, men 5% må alligevel betegnes som værende 30 kr. værd.

Hvordan sætter man dem til at køre Dual? Eller gør de det selv? Har ikke kørt med Dual før nemlig.
Avatar billede asger_ss Nybegynder
14. december 2004 - 19:05 #19
du skal jo så også smide flere penge i når du engang skal have flere ram. jeg ville starte med en 512 og så købe en mere når jeg fik råd det ville kunne betale sig bedre i det lange løb
Avatar billede brian666 Nybegynder
14. december 2004 - 19:46 #20
Ja, det er jo rigtigt, måske det var smartest at købe en 512 blok så.
Avatar billede slasher_x Novice
14. december 2004 - 20:05 #21
Det varierer vist lidt fra kort til kort! Som regel skal man sætte blokkene i socket 1 og 3! Mens ellers står det uden tvivl beskrevet i manualen til kortet!

Som asger_ss skriver, så vil det nok være en god ide at starte med en 512 blok og senere købe en magen til, istedet for at skulle af med 2 x 256 for at købe 2 x 512 :)

Men det afhænger selvfølgelig også af brugen. 512 dækker langt de flestes behov i dag!