Avatar billede soundclaes Nybegynder
14. december 2004 - 00:54 Der er 2 kommentarer

Harddiskens index er smadret. Kan det reddes?

Hejsa.

Jeg bruger windows XP.

Jeg har en harddisk, der en dag pludselig er begyndt at opføre sig sært. Jeg kan godt se den i "My Computer", men når jeg dobbeltkliker på den, spørger maskinen, om jeg vil formatere den.

Jeg har ladet mig fortælle, at det sandsynligvis er diskens index, der er gået fløjten, men jeg har ikke fundet en måde at reparere dette på.

Jeg kan desuden sige, at disken er synlig i "Disk management", men den står anført som inactive. Og hvis jeg prøver at ændre på dette, spørger den igen, om jeg vil formatere. Det vil jeg helst ikke, da der ligger en hulens masse data, som ikke er backet op (stupid!)

Kender I en måde at genoprette dette index på?

Eller kan I måske gennemskue, om det er en helt anden fejl, det drejer sig om?

På forhånd tak.
Avatar billede soundclaes Nybegynder
14. december 2004 - 00:58 #1
Jeg kan måske også lige sige, at det ikke er min systemdisk det drejer sig om, men blot en datadisk. Men det havde i nok regnet ud.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. december 2004 - 03:34 #2
Det kan godt være filtabellen, som er røget en tur (diskens index). Da den spørger om du vil formatere, uanset hvad du forsøger, kan den ikke reddes.

Din chance for at redde data på den er at forsøge med et file recovery program. Et gratis af slagsen er PCInspector File Recovery som du kan læse om og hente her
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm

Læs Betjeningsvejledningen.
Undgå flere forsøg på at tilgå disken. Det kan gøre ondt værre. Vær opmærksom på at du skal have ledig plads på systemdisken til at gemme filer fra datadisken.

Andre tilsvarende programmer er Ontrack DataRecovery
http://www.ontrack.com/

og GetDataBack (for FAT32 eller NTFS) fra www.runtime.org
- begge programmer koster.