Avatar billede vlads Nybegynder
13. december 2004 - 22:03 Der er 34 kommentarer og
3 løsninger

PCI-E Grafikkort med passiv køling

Kan i hjælpe mig med et grafikkort til pci-e som er MEGET støjsvagt?
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. december 2004 - 22:07 #1
Hvad kunne du tænke dig ?
Et kort der er designet til AGP, men som kan anvendes til PCI-X, eller et kort der er designet til PCI-X
Avatar billede vlads Nybegynder
13. december 2004 - 22:08 #2
designet til PCI-Express, med 128 eller 256
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. december 2004 - 22:10 #3
Så findes der kun 6600GT fra Nvidia, men det er desværre ikke med passiv køling.
Avatar billede zeus19 Nybegynder
13. december 2004 - 22:10 #4
Du skal bare bruge denne her den virker ganske okay. http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=105215
Avatar billede zeus19 Nybegynder
13. december 2004 - 22:11 #5
så vælger du bare et kort som du vil have
Avatar billede vlads Nybegynder
13. december 2004 - 22:13 #6
6600GT er det støjsvagt?

Zeus: det skal være bygget fra fabrikken ;-)
Avatar billede zeus19 Nybegynder
13. december 2004 - 22:14 #7
Det kan du ikke få... Du må selv igang hvis du vil have det. Ellers skal du over i vandkøling men det har du jo ikke plads til i dit minikabinet :P
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. december 2004 - 22:15 #8
Det kan han ikke, for der findes kun 1 kort hvor GPU'en er født til at kommunikere på PCI-X, og det er ikke noget valg.
Avatar billede vlads Nybegynder
13. december 2004 - 22:15 #9
Zeus19: kom dog ind i kampen og find et kort.......
Avatar billede vlads Nybegynder
13. december 2004 - 22:16 #10
Draginnight: hvad mener du "Det kan han ikke, for der findes kun 1 kort hvor GPU'en er født til at kommunikere på PCI-X, og det er ikke noget valg"?
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. december 2004 - 22:25 #11
Først støj: The fan spins fairly fast in 3D mode and is a little audible when the board is being heavily utilised, but we are using an open system and its likely to be muffled out with an enclosed case.

Der er kun 1 kort på markedet hvor GPU'en er født til PCI-X. Alle andre kort, som påberåber sig PCI-X, gør der ved at anvende en GPU der er født til AGP, og anvender så en ekstra chip, der oversætter AGP til PCI-X. De sidste nævnte kort vil aldrig køre hurtigere end deres AGP brødre. Det gør ikke så meget endnu, da der findes ganske få spil, der kan bruge mere båndbredde end hvad AGP kan levere.

Se her: http://www.beyond3d.com/previews/nvidia/nv43agp/index.php?p=2
Det kort hvor køleren sidder på skrå, har en sort chip med køler, som sidder næsten nede ved kobberbanerne, det er en HSI bridge chip, altså oversætteren.
Avatar billede vlads Nybegynder
13. december 2004 - 22:26 #12
jeg lukker spørgsmålet.....
Avatar billede vlads Nybegynder
13. december 2004 - 22:27 #13
jeg holder det vist lige åbent lidt endnu :-)
Avatar billede vlads Nybegynder
13. december 2004 - 22:28 #14
ok...men så lad os finde et eom ikke er designet men blot bygget til pci-E...og som er støjsvagt
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. december 2004 - 22:30 #15
Med de grafikkort som kan købes i dag, så vil du ikke få signifikant bedre ydelse med PCI-X, når de holdes op mod tilsvarende AGP kort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. december 2004 - 22:30 #16
Pris ?
Avatar billede vlads Nybegynder
13. december 2004 - 22:32 #17
det skal sidde i denne her : http://eu.shuttle.com/en/desktopdefault.aspx/tabid-72/170_read-9887/
Prisen....årh....vel så lidt som muigt med bedste mulige ydelse...jeg har ikke rigtigt lagt mig fast
Avatar billede vlads Nybegynder
13. december 2004 - 22:33 #18
som du kan se har den (2 x PCI-Express (16X and 1X)) og derfor kan de "gamle" AGP kort ikke være der.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. december 2004 - 22:35 #19
Det er godt nok en lille fyr. Skal du spille på den ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. december 2004 - 22:37 #20
Jeg har dette http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=115539, og det er et udmærket mellemkort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. december 2004 - 22:38 #21
Uanset hvad du vælger, så skal du sikre dig, at kortet kan være i boksen.
Avatar billede vlads Nybegynder
13. december 2004 - 22:39 #22
ja det havde jeg da tænkt mig...er det et problem tror du?
Nu spørger jeg lige igen, for det kort ser jo larmende ud. Er det støjsvagt, det har jo ikke passiv køling?
Avatar billede vlads Nybegynder
13. december 2004 - 22:40 #23
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. december 2004 - 22:47 #24
Jeg tror ikke du kan finde et PCI-X kort uden ventilator på. PCI-X er designet til at kunne levere 75W til kortet, hvor AGP kun kan levere 24/42W til kortet.
Avatar billede vlads Nybegynder
13. december 2004 - 22:48 #25
Det betyder jo at hele min plan er ved at gå i vasken
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. december 2004 - 22:52 #26
Du skal huske på, at også grafikkort uden ventilator, skal have luft til at strømme over køleren. Hvis du ikke har en ventilator på køleren, så skal den opvejes af en ventilator et andes sted i kabinettet. Varmen skal jo væk.
Avatar billede vlads Nybegynder
13. december 2004 - 22:55 #27
Jeg kan godt se at min drøm smuldre.....og her troede jeg at jeg havde udtænkt en genial plan....men ak
Avatar billede winchester Nybegynder
13. december 2004 - 23:26 #28
Fear not, there is still hope!
http://www.gecube.com/mbu/productCategory.php?proID=68
http://www.gecube.com/mbu/productCategory.php?proID=72

Desværre ikke i handlen i DK endnu. Og har ikke lige fundet den på et udenlandsk site endnu.
Avatar billede winchester Nybegynder
13. december 2004 - 23:31 #30
Vil også lige tilføje at ATI X700 serien også er native PCI-Express. Designet til PCI-E ligesom GeForce 6600GT.
Avatar billede winchester Nybegynder
13. december 2004 - 23:38 #31
Alternativt kunne være et Asus X700 Pro:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=115543

Asus bruger Smart-Cooling system til at styre blæseren i forhold til temperaturen. Du kan læse om det her:
http://www.asus.com/products/vga/smartcooling.htm - men ifølge dette link støjer den stadig over 24dB når den kører med laveste omdrejninger. Og i mine øre er det i hvert fald ikke støjsvagt. Men det kan også bare være det er et eksempel de har brugt, det fremgår ikke rigtigt nogle steder.
Avatar billede winchester Nybegynder
13. december 2004 - 23:39 #32
Hov da, jeg fik mig lige en tåger i indlæg 23:29:08 :D

Det jeg mener er at hvis du skal spille meget, bare lidt krævende spil, er det ikke kortet for dig. Men ellers er det støjsvagt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. december 2004 - 01:37 #33
Winchester kan du dokumenterer at x700 skulle have en GPU der er født til PCI-X ?
Avatar billede winchester Nybegynder
14. december 2004 - 10:01 #34
X700 findes kun til PCI-E ligesom GeForce 6600GT gjorde i starten.
Men har godt nok læst nu at X700-chippen er en value udgave af X800-chippen, så du har måske ret. Den er nok ikke designet fra ny til PCI-Express.
Men her http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=pciegpuso&page=3 omtaler de X700-kortene som Native PCI-Expres.
Det er såmænd det jeg bygger det på, men kan godt se at det måske ikke holder.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. december 2004 - 12:10 #35
Jeg mener nu de blot har flyttet Bridge chippen op på GPU'en. hvis du læser her http://uk.asus.com/products/vga/eax700pro/overview.htm vil du se, at de skriver "a "true" PCI-Express solution". Når de sætter true i anførsestegn, er det fordi det ikke er helt sandt, men en skjult bridge løsning.
Avatar billede vlads Nybegynder
14. december 2004 - 13:01 #36
Det ser ud som om at jeg skal vente lidt med at finde et lydløst PCI-E.....så jeg væbner mig med tålmodighed indtil der kommer et næste år...
I får 100 hver ;-) se iøvrigt mit mit nye indlæg ang. skærm, som jo skal passe til det fremtidige kort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. december 2004 - 14:40 #37
Takker, og god jul :-)