Avatar billede knudbruun Nybegynder
13. december 2004 - 15:07 Der er 28 kommentarer

Ingen nye mapper efter SP2

Jeg har problemer med min XP - pludselig - efter at have installeret servicepakke 2

Systemet er ret ny-installeret fra cd'en. Jeg prøvede det straks af: lage programmer på, dokumenter på, mapper på, og testede om dokumenter og programmer virkede. Alt gik fint.

Så gik jeg på nettet for at opdatere XP incl servevicepack 2.
Siden har jeg ikke kunne oprette en ny mappe på HD - men jeg kan stadig gemme nye dokumenter.
Hvad gør man så???

Knud
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2004 - 15:30 #1
Hvilke fejl kommer den med du prøver at skrive på disken ?
Avatar billede knudbruun Nybegynder
13. december 2004 - 15:45 #2
Den står og "processnurre" uendelig - ellers gør den ikke en skid. Den går nærmest i selvsving uden at gå i stå!
Der er kun genstartmulighed.
Det er kun når jeg vil lave en nye mappe.
Men uanset hvor: skrivebord, dokument-mappe eller på drevet.

Knud
Avatar billede knudbruun Nybegynder
13. december 2004 - 16:21 #3
Undskyld - jeg har tidligere kun haft indtil 5 minutter tålmodighed:

Den snurrer i nogle minutter - så (går windows ned?) forsvinder at - undtagen desktopbillede og Roxio's drag-to-disc!
Jeg kan prøve at afinstallere Roxio?

Knud
Avatar billede flyhigh Nybegynder
13. december 2004 - 16:24 #4
ja jeg ville helt klart afinstallere roxio. ikke fordi det nødvendigvis er det - men så finder du ud af om den har noget med det at gøre.
Avatar billede knudbruun Nybegynder
13. december 2004 - 16:40 #5
Det prøver jeg og vender tilbage - tak nu

Knud
Avatar billede hcma Novice
13. december 2004 - 17:02 #6
Du behøver ikke afinstallere hele Roxio, da det ofte kun er Drag-To-Disc som giver problemer.
Avatar billede hcma Novice
13. december 2004 - 17:06 #7
du kunne jo også prøve at se om der er opdateringer:
http://www.roxio.com/en/support/ecdc/software_updatesv6_plat.jhtml
Avatar billede knudbruun Nybegynder
13. december 2004 - 18:37 #8
Det var nu heller ikke Roxio.
Catboy - hvorfor skulle Drag-To-Disc give XP SP2 problemer?
Jeg har nemlig endnu en Drag-To-Disc fra Pinnacle! Mener det er et generelt problem? Det har jeg ikke haft på min Bærbar (dog uden SP2)

NÅH MEN - Jeg gik ind i Dokumenter for at prøve at copy/paste en fil
Nu nåede win dog så lang at den gav en fejlmelding - som jeg dog ikke bliver mere klog af!
"drwtsn32.exe (???) har fundet en fejl og afsluttes. Vi beklager ..."
Jeg nærkiggede fejlens indhold (som jeg heller ikke bliver mere klog af) og videresendte til Microsoft(?).
Efter lidt OK-gymnastik nåede jeg ud i menuen, hvor jeg kunne "stoppe" - Dokumenter!!!

Så endnu en fejlmelding med samme omgang dialoger blot at det denne gang var explore.exe der skulle standse.
Systemet har stadig samme tilstand!!!!

Er det SP2 der er for restriktivt????
Avatar billede hcma Novice
13. december 2004 - 19:06 #9
ang. Roxio Drag-to-disc:  jeg havde store problemer under SP1 -> deaktiverede d-t-d -> kørte uden problemer -> downloadede nogle updates vedr. d-t-d -> kørte upåklageligt -> opdaterede til SP2 -> crash / fejlmedling vedr. roxio -> opdaterede d-t-d -> kører nu uden problemer  :o)
Har prøvet det samme på 2 forskellige pc'er
Avatar billede knudbruun Nybegynder
13. december 2004 - 20:18 #10
unskyld igen - jeg har en anden tråd kørende om et pinnacle kort - hvor jeg blev bedt om at højreklikke på skrivebord (for at se om der er installeret flere skærme)

Og så gik win i selvsving igen - for derefter at lukke alle vinduer og gå til skrivebordet - uden fejlmelding denne gang.
Avatar billede kraesten Nybegynder
13. december 2004 - 20:20 #11
Der er flere muligheder som jeg synes at du skulle prøve:

1. Hvis du har en Intel4 Prescott, Celeron D eller en Extreme Edition processor skal du enten opdatere din BIOS eller hente denne patch fra Microsoft:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=9b99c199-5d75-454f-ae07-b620727be8d8

2. Hvis du har en AMD Athlon 64, AMD Sempron (mobile), en AMD Opteron eller en Intel Itanium processor kan du forsøge at slå den nye sikkerhedsfunktion "Data Execution Prevention", (DEP) fra.
(Jeg selv har en "gammel" AMD Athlon XP processor, men ikke desto mindre var det denne løsning der hjalp mig).
For at slå DEP helt fra skal du gøre følgende, (vær meget opmærksom, - i det følgende skal du ind og ændre teksten i en systemfil. En fejl her kan betyde at du ikke kan genstarte din computer):

A. Højreklik på "Denne computer".
B. Vælg "Egenskaber".
C. Vælg fanebladet "Avanceret".
D. Tryk på knappen "Indstillinger" under "Start og Genoprettelse".
E. Øverst under "Systemstart" trykker du på knappen "Rediger".
F. Herefter åbnes filen "boot.ini" i programmet Notesblok.
G. I sidste linje ændres teksten "/NoExecute=OptIn" til "/NoExecute=AlwaysOff" (se bort fra citationstegnene).
H. Tryk "Filer" og "Gem" i Notesblok for at gemme ændringerne.
I. Luk Notesblok og tryk "OK" hele vejen tilbage til skrivebordet.
J. Genstart computeren.

Hvis heller ikke dette forslag løser problemet har jeg ikke flere idéer.
Før du går videre med andres gode råd foreslår jeg derfor at du først "går baglæns" i forslag 2 og retter teksten i "boot.ini" tilbage til "/NoExecute=OptIn" (uden citationstegn).
Avatar billede knudbruun Nybegynder
13. december 2004 - 20:34 #12
Den er lidt langhåret til mig kraesten.

Så inden jeg gør det kunne jeg tænke mig at vide hvad vi har gang i:
Hvad gør den nye sikkerhedsfunktion "Data Execution Prevention", (DEP) ????
Avatar billede knudbruun Nybegynder
13. december 2004 - 21:37 #13
Nåh men - jeg prøvede kraestens version 2
da jeg har en AMD Athlon 4 697 Mhz (iflg winXP) med 384 MbRAM
Desværre hjalp det ikke!
Så jeg har rettet tilbage til OptIn

Knud
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 09:35 #14
Hej Knud

Er ikke sikker på dette er en hjælp, men vil dog lige poste denne kommentar, da problemet kan ligge her.

Er du sikker på at du ikke har Vira, Spyware, etc.

Ifølge Microsofts officielle guides skal alle sådanne nemlig først fjernes før du kører SP2, da de kan konflikte med sikkerhedsfunktionerne i SP2.
Har selv oplevet det ved venner og naboer, så kender problemet.

Du kan evt. starte med at søge igennem med McAfee AVERT Stinger, Ad-Aware Personal og SpyBot S&D (Alle programmer er gratis at benytte).

URL's
McAfee AVERT Stinger: http://www.mcafee.dk/stinger
Ad-Aware: http://www.lavasoft.dk
SpyBot S&D: http://www.safer-networking.org

Som sagt er jeg ikke sikker på at dette kan hjælpe på nøjagtigt dit problem, men sandsynligheden er anseelig, og under alle omstændigheder får du gennemsøgt for de værste Vira samt Spyware, etc.

Mvh. Claus
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 09:37 #15
Hej Knud

Undskyld der er en fejl i et af mine links og det er til Ad-Aware:
den korrekte URL er: http://www.lavasoft.de

jeg undskylder og mvh. claus
Avatar billede kraesten Nybegynder
14. december 2004 - 12:26 #16
Som jeg skrev i mit indlæg i går har jeg ikke flere gode idéer hvis ikke mine forslag virkede.
Det er der imidlertid andre der har. Bliv evt. inspireret af efterfølgende links, der omhandler problemer i forbindelse med SP2.

http://www.michna.com/kb/WxSP2.htm

http://forum.aumha.org/viewforum.php?f=46

http://www.fixyourwindows.com/winxpsp2install.htm#SomecommonWindowsXPproblems
Avatar billede hcma Novice
14. december 2004 - 15:04 #17
med fare for at gentage hvad andre allerede har skrevet:
1: Afinstaller SP2
2: Diskoprydning  (tøm bl.a. temp.files)
3: scan for spyware
4: Defragmentering
5: Scan for virus
6: lav en reg-clean
7: læs: http://www.eksperten.dk/artikler/459
8: Downloadede en patch fra MS som kunne genskabe min LAN-forbindelse til internettet, hvis den røg.
  http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=17d997d2-5034-4bbb-b74d-ad8430a1f7c8
9: geninstaller SP2
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 15:57 #18
Til knud (og catbody)

Det er faktisk ikke nødvendigt at afinstallere SP2 først, blot er det nødvendigt at få fjernet alle evt. former for vira, spyware etc., før computeren kan køre normalt igen.

NB: Systemet kan "crashe" hvis en forkert installeret SP2, bliver fjernet og ikke HELE systemet bliver nulstillet tilbage til SP1a/SP1/RTM, da der ellers vil kunne komme alvorlige konflikter, der gør at man kun kan åbne i Fejlsikret tilstand. :-(

Jeg vil istedet anbefale som før at du starter med at køre McAfee AVERT Stinger (www.mcafee.dk/stinger)
Derefter bør du køre et komplet og opdateret Anti-Virusprogram
(Evt. kan du hente en Evalueringsversion af McAfee på www.mcafee.dk/evaluation)
Seneste opdatering kan du altid hente på www.mcafee.dk/dat
Kør McAfee igennem med maksimum søgning (Se evt et af mine tidligere indlæg: http://www.eksperten.dk/spm/386938 i bunden af siden)
Kør derefter Ad-Aware og SpyBot S&D (Er også beskrevet i ovennævnte indlæg)
Genstarte computeren.

Og ja husk som catbody siger at det er fornuftigt at køre Diskoprydning og diskdefragmentering for at optimere systemet.

NB: Når du søger for Vira, Spyware, etc. så husk at slå "Systemgendannelse" FRA.

Jeg håber at dette kan være dig en hjælp

Mvh. Claus
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 15:58 #19
....
NB: Seneste version af McAfee dat (opdatering) er PT. SuperDat 4411

Mvh. Claus
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 17:35 #20
Hej Knud

Du må undskylde, men jeg kom til at skrive forkert, det er DAT version 4413, og version 4414 kommer i løbet af ganske få timer (Ifølge McAfee/Network Associates) grundet W32/Zafi.d@MM er stget til Medium Risk assessment

Mvh. Claus
Avatar billede knudbruun Nybegynder
14. december 2004 - 18:06 #21
Til alle - tak for den energiske indsats.
Jeg er i dag nødt til at lade skidtet stå - har en vigtig opgave i morgen!
jeg vil så prøve jeres gode forslag i morgen

til clauseberhard
- ang vira er jeg så sikker som Symantic kan give mig (den har ikke fundet noget)
- kontrollerer Symantic for spyware (efter indtrængen) eller kun ved indtrængen?

Igen til alle
Hvis ikke mine eksperimenter i morgen lykkes er jeg mest til droppe SP2!
Kan Symantic ikke klare problemerne?
Der snakkes jo en del om driver-kompatibilitetsproblemer med SP2 (generelt?)
Og - hvor paranoid skal man være? Jeg mener denne XP-maskine er jo ikke Pentagon!

Endnu en gang til alle:
Jeg er ny her på siten - så ny at jeg ikke har sat mig ind i hvordan POINT udløses - hvordan sker det?
MEN selve energien og ihærdigheden fra deltagelse burde nærmest udløse noget
OG dette skal ikke stoppe jeres indlæg omkring emnet
fordi uanset hvad jeg finder på i morgen vender jeg selvfølgelig tilbage med en afslutning på historien - eller fortsætter ...

Knud
Avatar billede hcma Novice
14. december 2004 - 18:55 #22
m.h.t. point:  du beder den eller de som har afhjulpet problemet om at lægge et svar, hvis de ikke allerede har gjort det.
Hvis du så, efter der er lagt et svar, hopper ned til venstre, får du mulighed for enten at afvise eller acceptere svar. Det gør du ved at markere det eller de navne der skal afvises eller accepteres og så bagefter trykke på afvis / accepter.

m.h.t.:  Symantec:  hvilket Symantec produkt benytter du? Hvis det "kun" er Norton AntiVirus beskytter det ikke mod spyware.

ang.: regler på Eksperten.dk:  http://expfaq.1go.dk/
Avatar billede hcma Novice
14. december 2004 - 18:57 #23
glemte lige:  Spywarefri.dk har en "paranoia-pakke" som giver en god beskyttelse, når man færdes på nettet.  http://www.spywarefri.dk/pakken.htm
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 19:44 #24
Hej Knud.

Je må desværre sige at jeg ikke altid har haft gode resultater med Norton, mildest sagt det modsatte.

Har ligeså også "ude i byen" ved systemkontrol og fejlretning oplevet at Norton selv med de seneste opdateringer "glemmer" at finde Vira.

Dette er måske også en af grundene til at Microsoft ikke ville certificere Norton og at der samtidigt kommer kompatibilitetsproblemer med SP2 og Norton.

Jeg vil derfor anbefale dig at hente evalueringsversionen af McAfee på www.mcafee.dk/evaluation (jeg vil i dit tilfælde anbefale Version 4.51 SP1) og så opdatere den med den seneste DAT (4414) på www.mcafee.dk/dat.

Og ja, du er også nødsaget til at gennemsøge din computer for evt. spyware, adware, og andre skumle og grimme ting.

Se evt. mit indlæg: 14/12-2004 09:35:55 & 14/12-2004 09:37:22

Håber at dette kan være en hjælp

Mvh. Claus
Avatar billede hcma Novice
14. december 2004 - 19:58 #25
Norton AV fungerer perfekt hos mig.  Har tidligere haft installeret hele Symantec System Works 2004 Pro også uden problemer (kommer snart ind igen), hvorimod McAfee og Panda "i gamle dage" gav mig problemer.
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 20:05 #26
Hej Knud

Der kan også være det problem at nogle Vira er så dygtige så de slår dit antivirus program fra og/eller inficerer det, og ja så er man jo lige vidt.

Det var her at jeg gerne ville have at du kørte en skanning med McAfee AVERT Stinger, da Stinger er et Standalone program og er lavet til også at fjerne netop de vira.

Håber at dette kan være en hjælp.

Mvh. Claus
Avatar billede knudbruun Nybegynder
18. december 2004 - 01:27 #27
Kære alle

Tak for indsatsen.
Jeg nåede til at formatere og geninstallere. Midlertidig beslutning er UDEN SP2.
Ang Norton hedder pakken "Internet Security 2005"
Vil den med fordel kunne køre med spywarefri-pakken???

Min bærbar kører sådan men med "Symantec AntiVirus Corporate Edition" (ser meget komplet ud??). Her har jeg aldrig haft problemer!!!!

Knud
Avatar billede hcma Novice
18. december 2004 - 10:56 #28
Internet Security 2005 contra Spywarefri-pakken:
Der bør ikke være problemer at køre begge, men hvorfor dog. Lad IS2005 klare det i første omgang (du har jo betalt for det) Hvis du så ikke synes det fungerer tilfredsstillende, kan du jo altid komplementere med nogle ting fra S-pakken