Avatar billede jan_h Nybegynder
12. december 2004 - 01:35 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Energimåling af laser-lys (1-60mW)

Hej.
Jeg skal have målt hvor meget output effekten er på min laser-pointer (grønt lys, typisk 1-60mW).

Derudover må den også meget gerne kunne (men ik et krav) måle average loop i mA.(typisk 200-400mA)

Jeg har ingen forstand på elektronik og fysik, og om overhovedet kan måle "output effekt" og "average loop" fra en laser-pointer, ved hjælp af noget normalt måleudstyr. Eller om man skal bruge special udstyr (har hørt at man KAN bruge alm måleudstyr, men ved ik hvordan). Se flg. link for et analogt specialudstyr til mit formål: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=413&item=6131103381&rd=1&ssPageName=WDVW
Jeg bryder mig bare ikke om online auktioner som eBay, så vil helst undgå at købe derfra.

Spørgsmålene er altså flg:

1: Skal vide hvilke dele jeg skal købe for at kunne måle de ønskede værdier (max 400kr).
2: Hvordan det bruges.
3: Gerne links til hvor delene kan købes.

På forhånd tak.
/Jan
Avatar billede jan_h Nybegynder
12. december 2004 - 01:36 #1
Ups ved ikke hvorfor den lavede sådan et mellemrum i linket. :(
Avatar billede redhat9user Nybegynder
14. december 2004 - 16:45 #2
Jeg undrer mig lidt over det, du skriver. Normalt indeholder en pointer en Class 1 laser, dvs. den skal holde sig under 1mW.

Hvis du kender bølgelængden og har en referece med samme bølgelængde og med kendt output kan du med en fotodetektor og et multimeter måle laserens output.

Hvad er "average loop"?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
14. december 2004 - 16:56 #3
Nå, efter at have google't lidt kan jeg godt se at der bruges lasere helt op til class 3a (max 5mW) til pointere.
Avatar billede jan_h Nybegynder
14. december 2004 - 20:21 #4
redhat9user: Der findes class3b lasere op til 200mW har jeg set rundt omkring. Som enhver faktisk kan købe. Man skal dog have tilladelse af FDA (Food Drug Association) og alt mulig for at bruge dem. Men det er ikke det jeg er ude på at diskutere...

Jeg ønsker en metode til at måle mW og mA, dvs output effekt og average loop.
Såvidt jeg har forstået er "average loop" en værdi af hvor meget belastning du påfører laser dioden (ik sikker). Det er I hvertfald en definering af hvor mange mA du påfører en enhed I laser-pointer kredsløbet.
PS: Tak for henvendelserne indtil videre, håber der kommer flere som kan hjælpe mig.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
14. december 2004 - 22:07 #5
Ok, det var ikke for at dreje diskussionen, men for at være sikker på at du ikke fik fat i et instrument hvis måleområde ikke dækkede din laser.

Det, du skal have fat i er en detektordiode med et aktivt areal, der er større en pletten på din laser og et multimeter. Desuden skal du enten låne en referencelaser med kendt effekt eller et optisk power meter til en referencemåling af din laser.

Hvor i landet bor du? Måske har vi et anvendeligt power meter i firmaet (jeg tvivler dog lidt) eller måske kan man lige låne et på Risø nogle få minutter. Alternativt kender jeg flere firma'er i  Nordsjælland, der kunne have et power meter. BBT er nok et rigtigt godt bud.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
14. december 2004 - 22:19 #6
Du kan selvfølgelig også bare bruge en velspecificeret detektor. Den er desværre bare lidt dyr...

https://secure.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=548807&N=401
Avatar billede jan_h Nybegynder
14. december 2004 - 22:23 #7
Bor i Greve (østkysten).
Ved du hvor man kan købe en detektordiode og et multimeter til rimelige penge, og ikke mindst er det en rimelig præcis målemetode når vi er nede og snakke i 1-60 mW?

Linket timer forresten ud, når jeg prøver at åbne det.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
14. december 2004 - 22:29 #9
Hmm, det gik vist ikke så godt.

Gå til www.rs-components.dk

og søg efter varenummer 846-705
Avatar billede redhat9user Nybegynder
14. december 2004 - 22:31 #10
Farnell link: Gå til www.farnell.com og søg på 548807.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
14. december 2004 - 22:37 #11
Et tilstrækkeligt multimeter kan du for eksempel få hos Aage Nielsens efterfølger på Sortedams Dosseringen eller hos Brinck.

Ja, jeg vil mene at det bliver rimeligt præcist hvis du kan begrænse dig til at måle ved 25 grader og hvis du får en referencemåling at kalibrere ud fra.

Greve er ikke helt skidt, du har ikke langt til Risø. Jeg checker lige i morgen om vi har et power meter til synligt lys i luft i firmaet.
Avatar billede jan_h Nybegynder
14. december 2004 - 23:07 #12
En ting jeg glemte at fortælle, de fleste (hvis ikke alle) grønne lasere opererer med en "optical density" på 532nm. Også den <5mW jeg har. Har planer om at anskaffe mig en 40-50mW engang i fremtiden, men de koster mange penge så det må vente lidt endnu. Se www.wickedlasers.com , virker som en hæderlig forhandler og han er unik på den måde at han modificerer "standard" class 3a til class 3b (alt mellem 10 og 60mW), UDEN at ødelægge laserens levetid. Han har fundet sin egen "hemmelige opskrift" på at bevare "average loop" på 300mA som det også er på en standard class 3a laser. Mange andre online-forhandlere som sælger grønne modificerede lasere, formår ikke at holde average loop nede på 300mA, men går ofte op på 350-500mA. Nå men nok om det (er ikke ude på at reklamere, ville bare vise hvor jeg har fået meget af min viden fra omkring dette emne).
Jeg ønsker at kunne måle de forskellige værdier for at jeg kan være sikker på jeg har/får hvad jeg betaler for, men også for at jeg løbende kan se om laser-dioden bliver slidt (slidtage/skader etc). Desuden kan jeg også få et indblik i effekten alt efter forskellige batterier, og tjekke effekten på andres lasere ud :)

Men altså de der detektore fungerer umiddelbart ikke til 532nm lasere.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
14. december 2004 - 23:22 #13
Ikke helt forstået. Den fra RS:

Wavelength range      350nm-800nm
Peak responsivity      550nm

Den er da lige i øjet.

Det undrer mig at han kan holde strømmen nede og effekten oppe, det forekommer naturstridigt. Jeg kan dog ikke huske om der er et offset på strøm/effekt kurven, så det kan betale sig at amplitudemodulere laseren. Det er dog nemt at undersøge, det må i givet fald være en generel egenskab for halvlederlasere.

Ampliudemodulation vil også bringe mening til begrebet "average loop".
Avatar billede jan_h Nybegynder
14. december 2004 - 23:28 #14
Hej. Ja du har måske ret! Ups.! Jeg så nemlig kun på "Peak responsivity", men hvis den kan måle alt mellem 350-800nm er det jo fantastisk!

Ang. amplutudemodulering. Ved ikke engang hvad det betyder, men du kan i dette link se ( http://www.candlepowerforums.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Number=758121&page=6&view=collapsed&sb=5&o=365&fpart=1 ), hvorledes man kan modificere sin laser. Dette er dog den "almene" metode og det har sin bekostning på strømmen.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
14. december 2004 - 23:58 #15
Jeg har ikke nærlæst det, så måske overser jeg noget, men det tror jeg nu ikke.

Umiddelbart er hans budskab det helt naurlige at pointeren ikke er begrænset af laserdiodens ydeevne, men af den sikkerhedsklasse, den skal overholde. Derfor kan de fleste poinere uden problemer justeres op til max effekt (bør findes i databladet, ikke afgøres ud fra hvor sammenhængen mellem strøm og effekt knækker, her er man allerede i gang med at ødelægge laseren).

Hans andet budskab er, så vidt jeg kan se, at optikken kan juseres bedre end fabriksindstillingerne. Det påvirker dog ikke effekten, så her er jeg lidt i tvivl om jeg har overset noget eller han vrøvler.

Hvis man ampliudemodulerer skal man holde spidseffekten under max effekten for laseren, og vil således ikke kunne få max lys ud af laseren, men muligvis få en bedre effektivitet. Min vurdering er at det er mere væsentligt at diskutere batteridata end lasereffektivitet - den billige komponent i dette spil er batteriet, så en del kan vindes ved at vælge det bedste batteri.

Amplimodulation vil sige at lyseffekten mål over tid variererer. Ønsker man eksempelvis 50mW udgangseffekt i gennemsnit kan man lade laseren levere 50mW konstant eller eksempelvis 100mW i 50% af tiden.
Avatar billede jan_h Nybegynder
15. december 2004 - 01:05 #16
Jeg må ærlig talt indrømme at jeg ikke forstår "stage 2" (det 2. budskab), men uanset hvad brydes garantien. Godtnok er det kun en 5mW jeg har liggende, men den kostede 500 kr med fragt og det hele, så jeg vil helst ikke risikere noget.

Detektoren fra farnell.com kan vist godt udelukkes grundet prisen (1068kr)

Angående detektoren fra www.rs-components.dk , så skal jeg lige prøve at kontakte dem I morgen og høre om de kan bekræfte at den fungerer med alm. grønne 532nm lasere. Skal også høre hvor præcist det fungerer.

Men jeg begriber ikke at disse måle komponenter skal være så dyre. Nu er det ikke så slemt med detektoren fra rs-comp , men man skal jo også købe et måleapparat ved siden af...
Avatar billede redhat9user Nybegynder
15. december 2004 - 07:11 #17
RS (og Farnell) har den fordel at man kan købe 1 stk. og at de har varen på lager. Til gengæld er de meget dyre. Hos en grossist vil detektoren koste under det halve.

Jeg har et multimeter til 40,- i min campingvogn og et til 1500,- i mit "spekulatorium". Begge vil kunne anvendes, så du bestemmer selv prisen (og kvaliteten).

Jeg tror ikke de kan svare på dine spørgsmål, de er varenummerekspedienter og de har iøvrigt mange tusinde varenumre, så det er svært at vide noget om det hele.
Avatar billede jan_h Nybegynder
15. december 2004 - 14:55 #18
Avatar billede redhat9user Nybegynder
15. december 2004 - 15:56 #19
320$, i USA. Dertil kommer moms, told og porto.
Avatar billede jan_h Nybegynder
15. december 2004 - 15:59 #20
Tænkte det nok. Det var ellers lige præcis sådan et device jeg stod og manglede. For 320$ kan man næsten få en ny 40-50mW laser...
Det er alt for meget :/
Avatar billede redhat9user Nybegynder
15. december 2004 - 17:18 #21
Vi har desværre ikke et egnet powermeter. Det er alle til fiber i det infrarøde område.

Sidst jeg var på Risø havde de en ret heftig Argon-ion laser (også grøn), så jeg er da ret sikker på at de også har et powermeter, der kan bruges.

Alternativt kan man måske låne et af BBT for en kort bemærkning.
Avatar billede jan_h Nybegynder
15. december 2004 - 19:48 #22
Okay. Tusinde tak for tilbudet. Det kunne måske være en god ide til at teste om det virker. Men set over længere tid, kunne jeg godt tænke mig mit eget måleudstyr.

Du må gerne se om du kan låne noget udstyr til mig, hvis du mener at det kan bruges til mit formål. Så kunne jeg lige komme til Risø og hente det. Tror du også at de har detektorer, eller skal jeg købe det ved siden af?

Jeg synes ikke at detektorerne ser lovende ud fra rs-comp , og har ikke fået ringet til dem (det er der måske heller ik så meget grundt til, som du selv siger ved de sikkert intet?).

Er efterhånden ved at opgive ønsket om et enkelt device som coherent's løsning, og en samle-selv-løsning virker heller ikke så simpel og billig som jeg havde håbet på.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
15. december 2004 - 21:58 #23
Du skulle have købt power meteret på ebay, det ser ud til alligevel at være den billigste løsning...

Jeg kan deværre nok ikke låne udstyr til at udlåne videre. Det jeg forventer at kunne er, at stille op med en laser pointer og et hjemmebygget power meter, og så få det kalibreret. Jeg forventer at det er udstyr i 30.000 Kroners klassen og at det forholdsvis nemt kan bringes ud af kalibrering. Derfor tror jeg at de er lidt ømme overfor det.
Avatar billede jan_h Nybegynder
15. december 2004 - 22:07 #24
Forståeligt. Skal vi sige at vi giver folk en uges tid til at se om de kan komme op med en anden løsning? Og hvis ikke, kan du få pointsene.

Ang. power meteret på ebay: det ligner noget bras fra BR, men det kunne da godt være at man skulle... Men har svært ved at tro der ikke findes bedre løsninger til under 500 kr.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
15. december 2004 - 22:21 #25
Point skal du ikke tænke på, jeg modtager aldrig point. Ja, det kunne være fint om der kom andre løsninger på bordet, måske er der en, der ligger inde med en diode, eller har direkte adgang til udstyret. På ebay fandt jeg et par photodiode elektronrør til 5$. Hvis man bare kunne finde data på dem kune de sikkert være rigtigt fine til opgaven. Desværre er de jo temmeligt forældede og dermed svære at skaffe data på.

Og enig, det lignede ikke et videnskabeligt instrument, men de er nu også temmeligt dyre.
Avatar billede jan_h Nybegynder
03. januar 2005 - 14:38 #26
Det ser desværre ikke ud til at der er nogle som kan bidrage med mere hjælp til dette emne. Jeg smider derfor et svar til mig selv, og lukker spørgsmålet.

Redhat9user: Tak for din hjælp ellers. Det var rigtig lækkert at have noget feedback.