Avatar billede kinginkvong Nybegynder
12. december 2004 - 00:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Et lidt anderledes problem, om programering generalt.

Hej jeg har et lidt anderledes problem.
De fleste af jer kender nok det gamle spil Pong (originalt lavet af firmaet Atari).
Jeg har det lille projekt at skulde gengive dette Geniale spil med Delphi programmering, men lige meget, problemet er at jeg ikke helt ved hvordan bolden skal bevæge sig dvs. at jeg startede med at få den til at reflektere siderne og brikkerne ved at sige at indfaldsvinkel skal værre lig med udfaldsvinkel, men jeg har så sener set at det ikke er sådan den originale fungere, eftersom man tilsyneladende kan ”skrue” bolden.

Hvis der er nogen der kender den rigtige ”forklaring” på hvordan den bevæger sig i den originale så vil jeg blive glad hvis i gider svare tak.

PS. Man kan prøve en kopi af den originale version på følgende link, men jeg kan ikke se nogen logik i hvordan den bevæger men det i måske ;-)
http://www.cyberiapc.com/flashgames/pong.htm

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. december 2004 - 00:16 #1
Logikken, hvis man kan bruge det begreb, er vistnok at vinklen bliver skarpere, jo tættere
man er på yderkanterne på battet. Ideen er at man skal have en skarp vinkel, for
at få bolden om bag ved brikkerne, og forsøger man at ramme kanten, så rammer man
sommetider ved siden af. Det gør det lidt mere spændende.
Avatar billede kinginkvong Nybegynder
12. december 2004 - 11:00 #2
Ja jeg tro du har fat i noget der, men det virker lidt '"mærkeligt" fordi man i originalen kan opleve at bolden kommer direkte til bage til dig selv når den rammer siden.
jeg er bange for at denne forklaring ikke er korrekt, men jeg vil bruge den hvis der ikke kommer et bedre forslag. Derfor er flere kommentar selvfølgelig velkommende.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. december 2004 - 12:08 #3
Ok, min forklaring er måske rigtig på nogle udgaver. Jeg kender ikke originalen ;)
Der kan evt. også være tilfældighed involveret.
Avatar billede kinginkvong Nybegynder
12. december 2004 - 13:14 #4
Det var ikke for at bebrejde dig noget, jeg er skam glad for din kommentar/svar.

jeg vil blot havde andre til at sige derres mening;-)

men, tak igen for din kommentar.
Avatar billede el-installatoer Nybegynder
31. december 2004 - 13:44 #5
Blot en lille kommentar.

Jeg sad lige og læste dit spørgsmål, jeg har helt sikkert ikke svaret, men måske en ide du kan bruge?.
Man kan vel beregne hastigheden hvorpå battet flyttes i det øjeblik, hvor bolden rammer. Jeg forestiller mig en kombination af dette og boldens indfaldsvinkel, vil resultere i en udfaldskurve med et center placeret udfra indfaldsvinklen, og en radius ud fra hastigheden battet flyttes med (center skal så lige kompenceres herfor). Så får du en krum kurve - og igen en ganske uforudsigelig indfaldsvinkel i det øjeblik bolden (måske) rammer noget på den anden side..... - Dette kunne kombineres med boldens placering i forhold til kanten på battet ??

Godt nytår
Avatar billede kinginkvong Nybegynder
31. december 2004 - 14:37 #6
jeg takker for kommentaren og ideen og et godt nytår til dig også...
Avatar billede kinginkvong Nybegynder
04. juni 2005 - 23:14 #7
øhmmm... jeg sad lige og læste minne oprattede sprgsmål igennem og opdagede at denne ikke var accepteret fordi der ikke var ind lagt et svar, men fordi der er indlagt mange gode kommentare har jeg besluttet at den første af jer der har kommenteret, for de 100 point...

tak for kommentarene ;-)
Avatar billede kinginkvong Nybegynder
27. marts 2006 - 13:23 #8
Når da der ikke kom nogen svar men kun kommeentar lukker jeg tråden nu