Avatar billede skwizie Nybegynder
11. december 2004 - 11:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddisk til netværk

Kan man få en harddisk som kan sættes direkte til en switch, med henblik på at alle computere kan bruge denne?
Avatar billede janpo Nybegynder
11. december 2004 - 11:13 #1
Det hedder vist NAS, "Network Attached Storage". Det kan man få mange steder. Det er principielt bare en PC uden skærm/tastatur, med separate diske til OS og data.
Avatar billede skwizie Nybegynder
11. december 2004 - 11:21 #2
ved du hvor man købe det henne?
Avatar billede janpo Nybegynder
11. december 2004 - 11:48 #3
Det er ikke ligefrem Prof grej, men der er noget her.
http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-nas/netnasls/netlsnslu2.html
Avatar billede janpo Nybegynder
11. december 2004 - 11:58 #4
Vil du have Prof grej, så opsøg HP, Dell eller IBM.
Avatar billede ibka Novice
11. december 2004 - 13:10 #5
Avatar billede skwizie Nybegynder
11. december 2004 - 13:24 #6
kan det ikke lade sig gøre at få en enhed, hvor man selv kan sætte en IDE harddisk ind og tilslutte den netværket?
Avatar billede janpo Nybegynder
12. december 2004 - 10:36 #7
Nu tror jeg at jeg ved hvor du vil hen.
Men umiddelbart tror jeg ikke det kan lade sig gøre at få en lille "dims" man sætter på en IDE disk med en RJ45 sokkel i den anden ende.
Du skal jo bruge en IP-stack for bare at kunne pinge disken. Det kræver en del kode og en ret hurtig CPU, hvis du vil have nogle data igennem idag.
Derudover skal dimsen kunne snakke højere liggende protokoller som SMB, NFS eller AFP. Det kræver også en del kode. Samba til Linux fylder nu omkring 20MB. Altså endnu mere arbejde til CPU'en.
Det bedste eksempel på "rigtig" jeg lige umiddelbart kan finde ser du her
http://www.danbit.dk/produkter/1108.phtml
Men det er nok en lidt større udgift end du havde regnet med.
Avatar billede krellex Nybegynder
15. januar 2006 - 01:13 #8
Kommer lige med et forslag.

køb en http://www.vipower.com.tw/P_EE_VPA-3528Net.htm (624 kr)

Smid din en 3.5" hd i. Bum bum samba og ftp server.

Den kører hos mig på min wireless router. Virker fint.

Det interface NAS kører er reelt bare en applikation på den eksterne harddisk, hvilket som nævnt er det samme som linux redhat kan tilbyde, her er det dog bare at smide cd rom i og install.
Avatar billede skwizie Nybegynder
28. februar 2006 - 16:18 #9
Janpo, læg et svar
Avatar billede janpo Nybegynder
28. februar 2006 - 16:42 #10
Svar