Avatar billede prof2 Nybegynder
15. marts 2001 - 12:19 Der er 7 kommentarer og
5 løsninger

Kabel til 2 computere?

Jeg skal forbinde 2 computere med hinanden, men jeg ved ikke hvilket netkabel jeg skal købe.
Jeg har fået af vide at det SKAL være blå eller sort, passer det??
Jeg har også fået af vide at det skal være Twisted Pair, passer det??

Hvis ikke, hvilket kabel skal det så være? Der er også noget der hedder RJ45 og Categori 5, hvad er det?
Avatar billede disky Nybegynder
15. marts 2001 - 12:20 #1
farven er ligegyldigt.

hvis det er direkte imellem 2 maskiner skal du bruge et \'krydset\' kabel.

hvis du bruger hub/switch, skal du bruge et \'straight\' kabel
Avatar billede disky Nybegynder
15. marts 2001 - 12:21 #2
besøg din lokale pusher og sig du skal bruge f.eks. et \'krydset net kabel med rj45 stik\' så skulle den være hjemme
Avatar billede dna Nybegynder
15. marts 2001 - 12:22 #3
Da dette er mange point for simpelt et spørgsmål, vil jeg da også lige prøve at få del i kagen... ej - laver lige dette som en kommentar, da jeg ikke syntes pointdelingen er helt i stand med spørgsmålet...

dna
Avatar billede nicodk Nybegynder
15. marts 2001 - 12:25 #4
RJ45, Categri 5 og Twisted Pair er det samme, ang. de 2 computer, hvis du har en hub skal du have 2 normale Twisted Pair kabler, men hvis det er uden hub(hvor du sætter de 2 hoved stik fra kablet direkte fra computer til computer, skal du bruge en krydset Twisted Pair,
Avatar billede dard Nybegynder
15. marts 2001 - 12:42 #5
det helt klart nemmeste ville være IPX. hvis ikke du har netværkskort 2 stk. får du brug for det... de skal være 10 megabits. Det er den runde udgang fra netværkskortet du skal bruge. Der efter køber du et kabel til IPX brug, forbinder kablet mellem de to maskiner og værsågod!
Avatar billede disky Nybegynder
15. marts 2001 - 12:45 #6
dard:

den løsning er forældet.

det fleste netkort idag har slet ikke BNC indgang mere, og ud over kabel skal der også bruges 2 termineringer og 2 t-stykker.

dard: forresten er IPX altså en netværks protokol ikke en type netværks kabler (hvis jeg husker rigtigt)

Prof2: hold dig til RJ45 kabler istedet.

Avatar billede lpd Nybegynder
15. marts 2001 - 12:46 #7
Jeg antager at du skal forbinde de 2 pc\'ere direkte uden hub/switch imellem. Du skal bruge et krydset kabel. Sørg for at det er med RJ45 stik, kategori 5, Twisted pair. Tit og ofte er kablet GULT, når det er krydset, men du kan IKKE regne med.
Avatar billede disky Nybegynder
15. marts 2001 - 12:47 #8
lpd:

tit er det rødt, eller grønt eller sort. jeg har sågar set gennemsigtige krydsede kabler.

Som jeg skrev farven har intet og sige.
Avatar billede hapseren Nybegynder
15. marts 2001 - 13:46 #9
For lige at summere op på alle svarene:

Har du en Hub:

så skal du have to stk. RJ45 kabler der er ført straight (hubben krydser nemlig selv) og hvert af kablerne bliver så ført fra netkortet i maskinen til hubben.

Har du ikke en hub:

Så skal du have et RJ 45 kabel der er krydset (på fagsprog twisted pair) og hver ende af kablet går så ind i netkortet i de to maskiner.

For at få maskinerne til at \"tale\" sammen skal du i netværksindstillingerne installere en TCP/IP protokol, fil og udskriftsdeling (hvis du vil dele filer mellem de to computere) og en microsoft network client. For at få enkelte spil til at fungere over netværk er det nødvendigt også at installere IPX/SPX protocol.
Avatar billede prof2 Nybegynder
16. marts 2001 - 08:53 #10
Jeg håber det er rimeligt uddelt, jeg sidder med en opløsning på 640X480 så det er lidt svært at overskue... Håber i er tilfredse!
Avatar billede disky Nybegynder
16. marts 2001 - 08:55 #11
jeg er
Avatar billede hapseren Nybegynder
16. marts 2001 - 09:41 #12
Ingen onde ord fra mig... 8-)