Avatar billede jacobsm Nybegynder
08. december 2004 - 21:49 Der er 5 kommentarer

Asrock P4S61 - sort skærm

Hej,

Jeg har lige købt et Asrock P4S61 bundkort, Celeron-D CPU og 256Mb DDR400 ram.

Efter at have samlet skidtet, bootede jeg den og alt gik fint. Men da jeg så ville genstarte den med et tryk på 'reset' knappen, så kom den aldrig tilbage.

Så hver eneste gang jeg starter den nu, så er tændes skærmen aldrig. Jeg kan dog høre at harddisken og diverse blæsere starter op - men intet skærm billede.

Uden kan have meget forstand på hardware, så kan jeg konkludere, at efter jeg benyttede 'reset' knappen, så skete der et eller andet?

Jeg har forsøgt at clear CMOS, men jumpede til dette formål er ikke loddet på bundkortet - den eksistere kun i manualen.
Avatar billede allanfo Praktikant
09. december 2004 - 02:56 #1
Det kan være mange ting. Prøv at kontrollere om ram og grafikkort er rigtig sat i. Prøv at trykke hårdt ned på sagerne, og se om det giver sig en lille smule. Starter CPU-blæseren op? Mange bundkort starter aldrig op, hvis cpu-blæseren ikke fortæller at den roterer.

Kan du høre om harddiskenes læsehoveder bevæger sig? Hvis de er aktive i et langt stykke tid, så er det tegn på at computeren booter op, men af en eller anden grund kommer der ikke noget signal til skærmen. Har du kontrolleret skærmkablet?

Endelig kan du have en defekt strømforsyning, eller måske en for lille strømforsyning.

At trykke på reset burde ikke kunne spolere noget hardware. Det kan under helt specielle uheldige forhold spolere indholdet på harddisken, men hvis din PC ikke POST'er, så er det ikke harddisken der er noget galt med. Medmindre selvfølgelig der er en jumper-konflikt eller et defekt kabel.

Siger computeren nogen bip-lyde, når du forsøger at starte den?
Avatar billede c-holst Novice
09. december 2004 - 06:47 #2
Hvad med en reset af biosen. Afbryd strømmen til dyret
Find det lille runde batteri på bundkortet, pil det ud i en halv times tid.
hvad sker der så. Hvis du ikke har gjort det:-)
Avatar billede dennisnielsen Nybegynder
09. december 2004 - 21:14 #3
Der er ikke nogen jumper på dette bundkort til clear cmos. Du skal til gengæld gøre som manualen foreskriver http://www.asrock.com/Drivers/Manual/P4S61_UM.pdf
nemlig at tage strømstik ud af pc, kortslutte de 2 loddeøer i 5 sekunder med en lille skruetrækker eller lign.Derefter skulle du igen kunne starte op.
Avatar billede c-holst Novice
31. januar 2005 - 21:28 #4
hvordan går så, har du brug for mere hjælp, ellers synes jeg du skal lukke trådan
hvh
carsten
Avatar billede allanfo Praktikant
08. marts 2006 - 19:26 #5
På tide at lukke. Læg selv et svar og accepter det.