Avatar billede edvardj Novice
08. december 2004 - 12:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Formateret hvadså

Efter har fået hjælp herinde til at fjerne virus som desværre ikke lykkedes, var jeg nødt til at formatere mit C drev, det er hermed gjort hvadså nu ?? hvad anbefalder i man gør for at være gardere sig bedst muligt mod spyware og virus, dette er den første side jeg er inde på efter formateringen.
jeg har selv nogle forslag til at lægge ind, hvad siger i til det
norton antivirus 2005
zonealarm
ad-aware
spybot
Avatar billede synfab Nybegynder
08. december 2004 - 12:40 #1
Grundig og meget informativ side: http://www.arlet.dk/ et rigtigt udgangspunkt finder du under menupunktet "min sikkerhedspakke"

norton antivirus 2005 er efter min vurdering alt tung at bruge hvis man sammenligner med ydelsen og sikkerheden med andre programmer som fx. AVG (som i øvrigt er gratis)
Avatar billede espersen Novice
08. december 2004 - 12:47 #2
Sådan gør jeg ved WinXP-installation (eller repair):
Rækkefølge (UDEN internet forbindelse pga. risici for virus, trojanere m.v.!!!)

0. Backup af data, dokumenter, foretukne, mails osv.
1. WinXP-installation (boot op på XP-CD'en)
2. Chipsæt drivere installeres (relevant for meget nye bundkort fx. nForce2) (ved ny install)
3. SP1a installeres
4. Update pakker installeres  (Kritiske + sasser update m.fl.)
5. Aktiver WinXP firewall (eller installér en anden software ditto)
6. Tager ghost/backup af konfigurationen (med Norton Ghost; men er ikke nødvendig)
7. Nu kan man gå på nettet og lave en WindowsUpdate
8. Tager endelig ghost/backup af konfigurationen som gemmes på d-drevet (men er ikke nødvendig)
9. Installere Antivirusprogrammer osv.

De vigtigste updates er (dermed sagt at du ikke må gå på nettet førend disse er installeret straks efter repair'en)
1. Sp1a
2. Samlingen med kritiske updates
3. SasserUpdaten

her er en udførlig vejledning : http://hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
her er en anden udførlig guide: http://www.riversen.dk/?side=instruktion.php

Istedet for SP1a + kritiske updates kan du installere SP2 istedet ; den har det hele inkluderet !  Hent Sp2 her ; http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049C9DBE-3B8E-4F30-8245-9E368D3CDB5A
Avatar billede espersen Novice
08. december 2004 - 12:51 #3
her Spywarefri's pakke : http://www.spywarefri.dk/pakken.htm

Fint med:
Norton antivirus 2005
Zonealarm
Ad-aware - hent nyeste program SE
Spybot hent nyeste 1,31 (husk at bruge immuniseringsfunktionen !!)

hent også:
SpyWareBlaster
Avatar billede edvardj Novice
08. december 2004 - 13:13 #4
Tak espersen ja ok jeg har den der adaware SE  den er god
jeg har hørt så meget dårligt om SP2, er den sikker nok at installere ???
ellers kører jeg kun med SP1
Avatar billede edvardj Novice
08. december 2004 - 13:14 #5
smid lige et svar espersen så jeg kan give nogle points :-)
Avatar billede espersen Novice
08. december 2004 - 13:34 #6
SP2 er helt fin ifm. med en ny-formateret PC - der har jeg kun oplevet problemer med brænderprogrammet Nero, som dog let blev klaret vha. en opdatering fra nero.com

Maskiner der ikke formateres, skal passe lidt på med SP2 (tag massiv backup / ghost-images af det gode gamle XP med SP1a og diverse senere updates.

Hvis jeg var dig ville jeg smide Sp2 på maskinen!
Avatar billede edvardj Novice
08. december 2004 - 14:14 #7
jeg er igang :-) med SP2