Avatar billede sandman_dk Nybegynder
07. december 2004 - 13:46 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

PLasma TV contra LCD TV

Ganske simpel spørgsmål. Hvad er bedst?

Altså lad os sige at de har samme størrelse.

Hvad er fordellen ved Plasma og hvad er fordellen ved LCD?

Jeg har læst en masse, men ikke fundet ud af noget som helst.
Avatar billede doek Nybegynder
07. december 2004 - 13:49 #1
Plasma = Gas
LCD = Krystaler
Levetid burde være det samme ca. 10.000 timer
LCD dyrt, Sharp skal have ca. 80.000 for 45" medens du kan købe Plasma i den størrelse for under 30.000
Jeg synes LCD giver det skarpeste billede, men Philips har nogle ret gode Plasma Pixel Plus 2 skærme med super gode billeder, bare noget dyrere, vel 50.000 for 42"
Avatar billede agrezz Nybegynder
07. december 2004 - 13:52 #2
det er faktisk bevist at plasma skærme bliver "grå" i farverne, allerede efter 1-3 år. LCD skærme har klart skarpere billede, og er klart dyere.

mit råd ville være at købe mindre, men lcd.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2004 - 13:53 #3
Plasma har ikke samme tendens til skyggeeffekt som LCD
Plasma har generelt bedre farvemætning, og sort er faktisk sort og ikke mørkegråt
LCD har efter sigende længere levetid end Plasma, men vi mangler noget "real-world" erfaring
LCD bruger ca. halvt så meget strøm som Plasma
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2004 - 13:54 #4
Hvis du køber LCD så sørg for at købe noget med en ordenlig HDTV opløsning.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2004 - 13:55 #5
En plasma skærm risikerer også af lave et fastbrændt billede hvis du f.eks. har den sat til computeren og viser samme billede dag ud og dag ind.
Avatar billede ttopholm Nybegynder
07. december 2004 - 13:58 #6
Det er rigtigt at plasma'er kan brænde fast, men LG, har lavet en teknik som gør at den ikke kan brænde fast, den har de faktisk også bygget i deres LCD'er, men er ikke nødvendigt... OG LG og Philips Plasma'er bliver lavet på samme fabrik.
Avatar billede doek Nybegynder
07. december 2004 - 13:58 #7
Plasma har en indkøringstid på ca. 1.000 timer, så lad være med at se det samme program der har logo oppe i hjørnet, for så bliver det der.
Plasma har også skygge tendens.
Plasma skal da også have en ordenlig HDTV opløsning
Og der skal være DVI indgang for at få det bedste billede fra DVD filmene :)
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2004 - 14:12 #8
Ja eller bedre endnu, HDMI og en DVD afspiller der matcher. Så er der fee billede :D
Avatar billede doek Nybegynder
08. december 2004 - 10:13 #9
Har du fået købt dit tv :P ?
Avatar billede sandman_dk Nybegynder
08. december 2004 - 12:51 #10
Nej, jeg har ikke købt endnu. Men det bliver nok en LCD. Tak for hjælpen ;-)
Avatar billede lede Nybegynder
10. december 2004 - 01:47 #11
Hej,
Plasma er små rør med 1 eller to gasarter som lyser op når de får strøm.
Hvert rør har på indersiden en fosfor belægning, i enten rød, grøn, eller blå.
3 rør med hver sin farve sidder ved siden af hinanden, og afhængigt af hvor meget strøm (lys) det enkelte rør får, frembringer de 3 rør tilsammen 1 farve.
LCD (TFT) er flydende krystaller, som ved gennemlysning af pærer som sidder bagved i skærmen, også afgiver de 3 farver pr. pixel, styret af en "Thin Film Transistor" ergo TFT.
Levetiden for en kvalitets LCD eller Plasma er i dag ca. 50.000 timer, hvilket med 4 timers daglig TV kiggeri, i teorien giver 34 års levetid.
I praksis er baglys eller andet nok død inden, men det er ikke levetid der er et problem i dag (gamle CRT fjernsyn har en levetid på 10-12.000 timer).
Indbrænding er først og fremmest et problem hvis man mange timer hver dag har samme billede på, ikke normalt et problem ved TV-kiggeri. Indbrændning på plasma sker ved at fosfor belægningen bliver ødelagt af konstant lys. LCD (TFT) kan faktisk også få "indbrændning", men det tager meget længere tid, og det er faktisk transistorerne som sætter sig fast, og derved lukker lidt lys igennem.
Ses dog ekstremt sjældent.
nye mærkevare plasma skærme bliver ikke grå i billedet efter 1-3 år, kun ved konstant lys som beskrevet herover, og der eksisterer IKKE en teknik som kan forhindre indbrændning, men derimod en pixelshift teknologi som kan mindske dette ved at flytte billedet en pixel, hvilket dog ikke hjælper hvis det faste billede har store overflader, d.v.s. hvis billedet bliver flyttet en pixel, og den nye farve pixelen modtager er den samme som den gamle. Den teknologi ligger på alle mærkevareskærme.
Der er ingen nævneværdig skyggeeffekt på hverken en kvalitets plasma eller LCD, kun hvis signalet er for dårligt, men det er vigtigt at signalet er af en god kvalitet, da fladskærme er mere følsomme her.
F.eks. hvis man har almindeligt kabel TV, og flere fjernsyn, og så har trukket et forlængerkabel, så bliver sinalet dårligere jo længere ude på forlængeren man kommer.
Det kan forstærkes, men ikke til 100%.
Billedkvaliteten på de 2 teknologier er i dag meget ens, hvis man tager hensyn til opløsningen.
De mest solgte plasma skærme har kun en opløsning på ca. 852 X 480, hvilket ikke er meget, og typisk vil selv en 32" LCD have en opsløning på 1280 X 1024.
Råd:
Køb en mærkevare; Samsung, Philips eller en Japser (Pioneer ell. lign)
Skal den være større end 32", så køb en HD Plasma, som f.eks. Samsung PS42P4A med 1024 X 1024 opløsning, så er den også forberedt til fremtiden.
Vil du have LCD over 32", så vent 1 år.
Samsung og Sony er snart færdige med deres fælles nye fabrik, og LG-Philips er senere i 2005 klar med deres nye fabrik. Det betyder at prisen og kvaliteten på store LCD fjernsyn vil være betydeligt bedre andet halvår 2005.
Jeg kunne skrive meget mere om kontrast lysstyrke, farvemætning osv, men dette må række, da jeg er træt :), men spørg endeligt hvis der er noget konkret du vil vide.
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2004 - 07:30 #12
For nu lige at tilføje lidt vil jeg sige at LCD ikke kun er TFT, TFT teknologien er blot den mest benyttede. Det findes f.eks. både DSTN, CSTN, STN, HPA osv.

Iøvrigt er 1024x1024 ikke et HD format, de 3 typer står herunder

720p - 1280x720 pixels progressive
1080i - 1920x1080 pixels interlaced
1080p - 1920x1080 pixels progressive

Nogle gange vil man møde skærme med "skæve" pixeltal, men det er blot for at billedet fra f.eks. 1080p kan nedskaleres så skånsomt som muligt.
Desuden mener jeg stadig ghosting er et problem, medmindre du kaster dig over topklassens fjernsyn.

Gå i din favoritbutik og bed dem sætte en actionfilm på det fjernsyn du vil købe og tjek selv. Vil butikken ikke det skal du handle et sted hvor du får bedre service.
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2004 - 15:24 #13
Selv tak.
Avatar billede koden Novice
10. december 2004 - 21:50 #14
Hej lede
Det var da vist så udførligt som det kunne være...TAK

Du skriver at priserne vil falde med de nye fabrikker.
Men er det kun for 32" og derover???
Avatar billede lede Nybegynder
14. december 2004 - 23:46 #15
Først og fremmest har el barto ret i at 1024 X 1024 ikke er HDTV format, men skærmen er HDTV kompatibel, det vil sige at den skalerer til HDTV.
Men så vidt jeg ved eksisterer der ikke store LCD skærme som ikke er TFT, ergo er de andre standarder enten gamle eller kun brugt i mindre skærme.
Priserne på LCD TV vil også falde markant de næste år på størrelser under 32"