Avatar billede Slettet bruger
07. december 2004 - 13:33 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Rep af XP tager en krig?

Min søns maskine har haltet lidt et stykke tid, så jeg valgte at smide XP cd´rommen i og boote op og vælge R for at reparere de filer der evt. måtte være i udu.
Jeg startede kl 10 her i formiddags, og den er ikke færdig endnu, den er ved at gemme indstillingerne, og der står det vil tage ca 9 minutter, det har nu stået i 1½ time og maskinen arbejder som besat. Er det normalt at det tager så lang tid at køre en repair, det er en XP 2400 maskine med 256mb ram?
Avatar billede doek Nybegynder
07. december 2004 - 13:41 #1
Det "plejer" ikke at tage længere tid end en normal install, har prøvet på en maskine med PII 400 og 192MB ram.
Avatar billede haverslev Novice
07. december 2004 - 13:42 #2
nej nej, en istallation tager ca. 40-45 minutter.
Så der er et eller andet problem.
Avatar billede spine Nybegynder
07. december 2004 - 13:42 #3
nej det er langt fra normalt... en rep skal tage ca samme tid som en clean install... altså omkring en lille time sammenlagt... je´g ville nok på trods af det lade den stå og tygge lidt.... alternativt afbryde og køre en ny repair...
Ellers er system restore jo også en mulighed for en anden gangs skyld, som du kan afprøve INDEN repair....alternativ få partitioneret maskinen, så kun OS ligger på C så er en clean install ikke så slem at gennemføre...
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2004 - 14:02 #4
spine> Drev C er bestående af en 7,5 gb stor partion hvor der kun ligger XP samt lidt andet småtterier. jeg lader den køre en ½ time mere så, gaaaaaaab
Avatar billede spine Nybegynder
07. december 2004 - 14:05 #5
hihi... ja ok... ellers kør en clean install... det tager jo ikke ret lang tid efterfølgende at genskabe de forskellige ting.
Avatar billede doek Nybegynder
07. december 2004 - 14:06 #6
Må jeg anbefalde at lave image af installationen når den er perfekt, så er det hurtigere at genskabe næste gang
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2004 - 14:11 #7
doek, det har jeg liggende, men ville se om XP ikke kunne reparere bæstet
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. december 2004 - 15:59 #8
Generelt:
... hvis/når du gennemfører en CLEAN INSTALL så husk alt det her med SP2 fra WindowsUpdate osv.
Kan Downloades som 'løs' fil fra:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Instaler denne SP2 FØR tilslutning til det 'farlige' internet!!!

Good Luck...
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2004 - 17:43 #9
Jeg har installeret en ny version af XP med SP2 intigreret (tror det hedder sådan, jeg kan bare ikke reparere fra cd rommen hvad det så end skyldes
Avatar billede haverslev Novice
07. december 2004 - 19:03 #10
Prøv dette:
Rep. af ødelagte og fejlbehæftede systemfiler samt en erstatning eller rep. af dem:
Klik på START, Klik på KØR  skriv sfc /scannow og tryk OK. (husk mellemrum efter sfc)Du skal have din XP-skive i Drevet.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2004 - 19:25 #11
haverslev>> Det var det første jeg prøvede, men det eneste der skete var, når der blev fundet en beskadigt eller manglende fil, ja så bad sfc/ om XP cd´rommen selv om den sad i, den ville ikke acceptere der lagde derpå, hvorfor aner jeg ikke, men det gik bare ikke
Avatar billede haverslev Novice
07. december 2004 - 19:34 #12
Får du lov til dette så?:

Gå i Start -> kør - skriv :chkdsk /r /f - ok
Nu får du sikkert denne besked:
Filsystemtypen er NTFS (eller Fat32).
Det aktuelle drev kan ikke låses.

Chkdsk kan ikke køres, fordi diskenheden er i brug af en
anden proces. Skal denne diskenhed kontrolleres næste gang
systemet genstartes? (J/N) - her trykker du J og genstarter
nu vil windows rette fejl i mapper m.m
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2004 - 20:09 #13
Hvaerslev>> jeg havde kørt processen inde fra kontrolpanelet, er det ikke det samme?
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2004 - 20:09 #14
Sludder og vrøvl, fra Denne computer sæføli
Avatar billede haverslev Novice
07. december 2004 - 20:45 #15
Jo - næsten, ovenstående finder fejl på disken og genskaber data til et "nyt" sted.
I denne computer, undersøger den disken og finde "beskadiet" sektorer.
kan sidestilles med scandisk i win.95/98
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2004 - 21:02 #16
Det var jeg så ikke klar over haverslev
Avatar billede haverslev Novice
07. december 2004 - 21:09 #17
For lige at opsummere:
Du har installeret win med sp2 ?
Der er en eller anden fejl?

Har du checket for Snavs / Spyware / virus?:
Hent og installer programmet Spybot:
http://www.safer-networking.org/en/download/index.html
og opdatere det, kører programmet ved at klikke på "Check for problems". Den finder helt sikkert en del "snavs", hvis det er første gang, det bliver kørt på pc`en.

Det Spybot finder af "snavs", klikker du på "fix selected problems", klik "Yes" og der vil komme grønne flueben udfor hver enkelt linie, efterhånden som den "fixer" dem.
Der kommer så en boks "XX antal fixed" - Klik OK.
Herefter klikkes på knappen "Immunize" i venstre side, og den checker alle "bad products", klik på "+ imunnize", og du kan lukke programmet spybot.

Herefter:
Kør en tur med denne:  http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe - Virusscanner.
Aktiver det hele i opsætningen derinde, så den kan skanne alt igennem.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2004 - 22:42 #18
haverslev,  nej jeg er jo ovre problemet, det var før jeg installerede den nye XP igår, jeg havde problemet med ikke at kunne køre en rep af XP, til sidst blev jeg så irreteret at jeg lagde en ny XP ind. Jeg fatter bare ikke hvorfor systemet ikke ville repareres, den er 100% spyware og virusfri, jeg scanner vore maskiner med div værktøjer adskillige gange om ugen, da man ved at halvvoksne knægte roder i alverdens snavs.
Jeg formulerede mig lidt forkert i dette svar: Jeg har installeret en ny version af XP med SP2 intigreret (tror det hedder sådan, jeg kan bare ikke reparere fra cd rommen hvad det så end skyldes+++++++++++Der skulle have stået, at jeg ikke kunne reparere fra cd rommen, og der menes på den gamle installation.
Avatar billede haverslev Novice
08. december 2004 - 22:49 #19
Ok, alt er i orden så?

Lukker du spørgsmålet, eller står det her til evig tid ;)
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2004 - 07:19 #20
jep