Avatar billede slumse Nybegynder
06. december 2004 - 19:24 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

2 ip'er til 3 computere

Hej...

Jeg har en Tdc ADSL forbindelse med 2 dynamiske ip'er, en switch og 3 computere...

Kan det på nogen måde lade sig gøre at få alle tre computere på nettet uafhængigt af hinanden, eller er man nødt til og bestille ekstra ip'er hos tdc?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
06. december 2004 - 19:26 #1
Du kan sætte en proxy op på den ene computer, + plus du så nok skal have 2 netkort i den computer... ellers skal du nok have en ekstra ip.. er nok nemmere..
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. december 2004 - 19:26 #2
Du kan købe en router med NAT. Så kan du få 1024 computere på dit net med den ene af dine dynamiske IP'ere
Avatar billede slumse Nybegynder
06. december 2004 - 19:29 #3
Er det så ik billigere med to nye ip'er?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
06. december 2004 - 19:30 #4
ellers koster 4 dynamiske kun 10 kr. om måneden hos tdc
Avatar billede mcgoat Nybegynder
06. december 2004 - 19:30 #5
jo.. det er nok billigere på kort sigt... men over laaaaang tid er det nok billigere med en router da det er et engangskøb
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. december 2004 - 19:32 #6
Og du skal huske at du får en del mere sikkerhed ud af at købe en router, hvis du køber en med firewall funktionalitet. Du får også flexibilitet, da du flydende kan tilslutte flere maskiner
Avatar billede slumse Nybegynder
06. december 2004 - 19:35 #7
hvad vil sådan en router komme til og koste?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
06. december 2004 - 19:39 #8
Avatar billede mcgoat Nybegynder
06. december 2004 - 19:40 #9
så hvis du skal bruge 3 computere i mere end 5 år så skal du nok købe en router... hehe... men mon ikke der er kommet noget helt andet internet der...
Avatar billede slumse Nybegynder
06. december 2004 - 19:46 #10
Ok... Jeg tror bare jeg ringer til tdc imorgen og bestiller et par ip'er mere
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. december 2004 - 19:46 #11
Lidt afhængig af hvilke faciliteter du søger fra lige under 400 til lige under 700. Jeg har selv lige købe en linksys AG041 med stateful inspecktion firewall. men har lidt problemer med den i øjeblikket.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
06. december 2004 - 19:46 #12
god ide :) smider lige et svar.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. december 2004 - 22:30 #13
vil  nok anbefale dig at kigge forbi edbpriser.dk der kan du få en fin router til 2-300 kr.

ellers, hvis der er 2 netkort i en af PCerne kan du bruge Internet Connection Sharing i windows....

fordelen er også, at hvis du bruger en router eller internet connection sharing, har du bedre kontrol over hvad der er adgang til på dit netværk, ved at have flere IPer er dit netværk blottet på internettet medmindre du krøer en firewall på alle PCer
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. december 2004 - 22:34 #14
Klart du skal have en router. Efter min mening er der slet ikke nogen diskussion her. Med en router får du et meget mere sikkert netvärk. Og som cyberesben skriver, så koster de altså ikke en formue, ellers kan du garantereret finde en brugt til en 100-mand eller sådan noget.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
07. december 2004 - 09:51 #15
Nu snakker I om sikkerhed... det kunne jo være at der allerede var en firewall i hans internet løsning... bare et gæt
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. december 2004 - 11:56 #16
Det er sikkert et udemärket gät, men man kommer ikke udenom at det er mere sikkert med en hardware-firewall.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
07. december 2004 - 12:23 #17
Kunne jo være at der allerede var firewall i den router/modem ting han bruger nu.. men ja.. det optimale ville da være at købe en rigtig god hardware firewall, men er jo ikke lige alle der har råd til det... hehe
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. december 2004 - 22:53 #18
mcgoat: der er IKKE noget som helst i det modem man får hos TDC ADSL... der er bare hul igennem

og læs lige min kommentar igen, en router koster et par hundrede, så hvad er problemet?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
09. december 2004 - 11:58 #19
kunne jo godt være de tilbød en slags hackersmacker ting, kender ikke rigtig TDC's produkter. Og der er da heller ikke noget problem i at købe en router.. skrev bare hvad der var billigst på "kort" sigt. Men ja, det er da altid bedst at have en firewall :) så ingen grund til at tage det sådan på vej.