Avatar billede jomhum Nybegynder
06. december 2004 - 17:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

HiJackThis log - jeg er inficeret, men med hvad

Jeg har været inficeret med en masse vira, som jeg har fået luget godt ud i, der sidder dog noget tilbage som jeg ikke kan få gjort kål på - er der nogen derkan se hvad det er?

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 17:18:51, on 06-12-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Sygate\SPF\smc.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Generic\USB Card Reader Driver v1.9\Disk_Monitor.exe
C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe
C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
C:\Programmer\Power Management\PwrGui.exe
C:\WINDOWS\System32\PRISMSTA.EXE
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe
C:\WINDOWS\Logi_MwX.Exe
C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
C:\WINDOWS\System32\winsv.exe
C:\Programmer\GIANT Company Software\GIANT AntiSpyware\gcasServ.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\WINDOWS\System32\RunDLL32.exe
C:\WINDOWS\System32\rundll32.exe
C:\Programmer\GIANT Company Software\GIANT AntiSpyware\gcasDtServ.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7Debug\mdm.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Documents and Settings\Peder\Skrivebord\hjt.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.dk/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.tiscali.dk
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Window Title = Tiscali Internet Explorer
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Disk Monitor] C:\Programmer\Generic\USB Card Reader Driver v1.9\Disk_Monitor.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPLpr] C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPEnh] C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PowerManagement] C:\Programmer\Power Management\PwrGui.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PRISMSTA.EXE] PRISMSTA.EXE START
O4 - HKLM\..\Run: [Microsoft Works Update Detection] C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Utility] Logi_MwX.Exe
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Update] winsv.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SmcService] C:\PROGRA~1\Sygate\SPF\smc.exe -startgui
O4 - HKLM\..\Run: [gcasServ] "C:\Programmer\GIANT Company Software\GIANT AntiSpyware\gcasServ.exe"
O4 - HKLM\..\RunServices: [Microsoft Update Client] videon_32.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Window Monitor] winmon32.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Registry Server] regsrv32.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Windows Update] winsv.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [NVIEW] rundll32.exe nview.dll,nViewLoadHook
O4 - HKCU\..\Run: [NvMediaCenter] RunDLL32.exe NvMCTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKCU\..\RunServices: [Window Monitor] winmon32.exe
O4 - HKCU\..\RunServices: [Registry Server] regsrv32.exe
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~4\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {AFC3FA82-AD07-45cd-8B57-983435B9899E} - (no file)
O12 - Plugin for .mid: C:\Programmer\Internet Explorer\PLUGINS\npqtplugin2.dll
O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=http://www.tiscali.dk
O16 - DPF: {74D05D43-3236-11D4-BDCD-00C04F9A3B61} (HouseCall Control) - http://a840.g.akamai.net/7/840/537/2004061001/housecall.trendmicro.com/housecall/xscan53.cab
O16 - DPF: {C81B5180-AFD1-41A3-97E1-99E8D254DB98} (CSS Web Installer Class) - http://scanner.virus112.com/cabs/cssweb.cab
Avatar billede victor-1 Nybegynder
06. december 2004 - 17:25 #1
Kigger på loggen og vender tilbage.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
06. december 2004 - 17:46 #2
Download denne engangsscanner til dit skrivebord - den skal du bruge senere - tryk på gem.
http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe

Du skal nu i gang med at fixe, men først skal du lige gøre følgende:

Åbn en mappe, klik i menuen på Funktioner > Mappeindstillinger > Vis
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler"
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper"
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper"

Kør programmet HijackThis.
Du får herunder nogle filer som du skal fixe og det du skal gøre er, at sætte vinge ud for alle disse filer. Når du har gjort det så lukker du alle andre vinduer ned. Det er meget vigtigt, at det eneste vindue som er åbent er HijackThis vinduet. Husk også at lukke dette vindue (din Internet browser) når du har markeret filerne. Nu må du fixe. Klik på <Fix cheked>.

Her er de filer, du skal fixe. HUSK at dobbelttjekke så ALT kommer med:

O4 - HKLM\..\Run: [Windows Update] winsv.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Microsoft Update Client] videon_32.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Window Monitor] winmon32.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Windows Update] winsv.exe
O4 - HKCU\..\RunServices: [Window Monitor] winmon32.exe
O4 - HKCU\..\RunServices: [Registry Server] regsrv32.exe
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Derefter genstarter du i fejlsikker (tryk på <F8> når maskinen starter op, lige inden den begynder at indlæse Windows) - finder og sletter det herunder markerede:
Brug - Start > Søg > Alle filer og mapper > Under "Flere avancerede indstillinger" skal der være flueben i de tre øverste > Indsæt derefter det markerede i feltet og tryk på søg.

Find og slet disse filer:

winsv.exe
videon_32.exe
winmon32.exe
regsrv32.exe

Nedenstående kan du med fordel slå fra, så de ikke starter op sammen med Windows og på den måde "spiser" unødvendige kræfter.
Start > Kør > skriv >msconfig< uden disse >< og tryk Enter > Vælg fanebladet Start og fjern flueben ud for de enkelte linier > tryk til sidst Ok og genstart.

Du bliver derefter mødt af en besked om, at du har ændret startindstillingerne og den vil du få at se hver gang du starter op, medmindre du fravælger det med fluebenet inden du trykker Ok.

O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe

Kør nu engangs-antivirusscanneren fra Kaspersky som du hentede i starten. Programmet pakker sig selv ud og starter med det samme - sæt flueben i følgende:
<Memory>, <Starup Folders>, <Drive>, <Registry>, <System Folders> og <Services>
Sæt prik i følgende: <All Local Drives> og <Scan All Files>
Klik nu på knappen <Scan>

Derefter genstarter du normalt, scanner med HijackThis, gemmer loggen og kopierer indholdet af den herind *S*
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Avatar billede jomhum Nybegynder
06. december 2004 - 18:06 #3
Jeg går straks igang....
Avatar billede jomhum Nybegynder
06. december 2004 - 20:18 #4
-> victor 1

Så har jeg været igennem processen.
Jeg fandt kun winsv på PC'en, til gengæld fangede jeg en del vira med scanneren. Jeg er lidt skuffet over at min Avast som jeg så omhyggeligt opdaterer ikke har fundet nogen af dem!! Måske jeg burde skifte til AVG?!

Min log ser nu sådan ud:
Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 20:12:14, on 06-12-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Sygate\SPF\smc.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Generic\USB Card Reader Driver v1.9\Disk_Monitor.exe
C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe
C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
C:\Programmer\Power Management\PwrGui.exe
C:\WINDOWS\System32\PRISMSTA.EXE
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe
C:\WINDOWS\Logi_MwX.Exe
C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
C:\Programmer\GIANT Company Software\GIANT AntiSpyware\gcasServ.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\WINDOWS\System32\RunDLL32.exe
C:\WINDOWS\System32\rundll32.exe
C:\Programmer\GIANT Company Software\GIANT AntiSpyware\gcasDtServ.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7Debug\mdm.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\setup\avast.setup
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe
C:\WINDOWS\System32\wuauclt.exe
C:\Documents and Settings\Peder\Skrivebord\hjt.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.dk/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.tiscali.dk
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Window Title = Tiscali Internet Explorer
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [Disk Monitor] C:\Programmer\Generic\USB Card Reader Driver v1.9\Disk_Monitor.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPLpr] C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPEnh] C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PowerManagement] C:\Programmer\Power Management\PwrGui.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PRISMSTA.EXE] PRISMSTA.EXE START
O4 - HKLM\..\Run: [Microsoft Works Update Detection] C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Utility] Logi_MwX.Exe
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SmcService] C:\PROGRA~1\Sygate\SPF\smc.exe -startgui
O4 - HKLM\..\Run: [gcasServ] "C:\Programmer\GIANT Company Software\GIANT AntiSpyware\gcasServ.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [NVIEW] rundll32.exe nview.dll,nViewLoadHook
O4 - HKCU\..\Run: [NvMediaCenter] RunDLL32.exe NvMCTray.dll,NvTaskbarInit
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~4\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {AFC3FA82-AD07-45cd-8B57-983435B9899E} - (no file)
O12 - Plugin for .mid: C:\Programmer\Internet Explorer\PLUGINS\npqtplugin2.dll
O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=http://www.tiscali.dk
O16 - DPF: {74D05D43-3236-11D4-BDCD-00C04F9A3B61} (HouseCall Control) - http://a840.g.akamai.net/7/840/537/2004061001/housecall.trendmicro.com/housecall/xscan53.cab
O16 - DPF: {C81B5180-AFD1-41A3-97E1-99E8D254DB98} (CSS Web Installer Class) - http://scanner.virus112.com/cabs/cssweb.cab
Avatar billede victor-1 Nybegynder
06. december 2004 - 20:28 #5
Så vidt jeg kan bedømme, er loggen nu ren.

Efter sådan en tur skal der ryddes grundigt op - følg derfor nedenstående:

Sæt dine mappeindstillinger tilbage til standard:
Åbn en mappe, klik i menuen øverst oppe på Funktioner > Mappeindstillinger > Vis
Sæt flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler"
Sæt flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper"
Fjern prik i "Vis skjulte filer og mapper"

Browser cachen skal også renses - gør følgende:
1. Klik i menuen øverst oppe på Funktioner > Internetindstillinger
2. Under midlertidige filer, klik på "Slet cookies"
3. Under midlertidige filer, klik på "Slet filer" – sæt flueben i "Slet alt offline indhold"
4. Under Oversigten, klik på "Ryd oversigten"
5. Klik på "Ok"

Slut af med, at tømme papirkurven.

Til sidst skal du deaktivere systemgendannelsen - (http://www.spywarefri.dk/virusscannere.htm#alle) - genstarte din computer og aktivere systemgendannelsen igen. Derved oprettes der et nyt og "rent" gendannelsespunkt.

Lidt råd med på vejen herfra skal du da også have:
For at sikre din pc fremover ville det være en god idé at bruge nogle af programmerne fra pakken som du kan se her - http://www.spywarefri.dk/pakken.htm

Jeg anbefaler:
Spybot/og eller Ad-Aware, SpywareBlaster, IE Privacy Keeper/eller EmtyTempFolders, IE-Spyad og SpywareGuard som minimum. De er alle gratis, fylder ikke meget, sløver ikke din pc og konflikter ikke med dine andre programmer.

Ønsker du ikke mange små programmer kan du i stedet købe et program som Spy Sweeper. Det ligger også i pakken, hvor du kan læse lidt mere om det. Der ligger også et link til en dansk manual. Jeg kan varmt anbefale programmet.
Avatar billede jomhum Nybegynder
06. december 2004 - 20:34 #6
->victor-1

Mange tak for hjælpen. Jeg har et par spørgsmål omkring nogle opkald til og fra min PC, men opretter det i et nyt spørgsmål, så der følger nogle friske point med.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
06. december 2004 - 20:51 #7
Takker for pointene :-)