Avatar billede humlebi Nybegynder
05. december 2004 - 14:28 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

ny computer - Windows XP kan ikke finde harddisk

Hej alle
Hjæælp hurtigt - vi har lige fået ny computer fra SHG, men kan ikke få den til at virke.

Da vi først startede den op, bad den om en bootable diskette. Vi puttede så Windows XP-CD'en i og den begyndte fint med at installere en masse. Men da den kom til selve installationen af Windows, kom der en fejlmeddelelse, at den ikke kunne finde harddisken. Hvad gør vi nu?
Vi har ikke nogen CD eller diskette til harddisken og - som I sikkert kan høre - er vi ret meget begyndere.
Hilsen
Susanne og Palle
Avatar billede allanfo Praktikant
05. december 2004 - 14:33 #1
Der skal aldrig være nogen cd eller diskette til selve harddisken. Men når i starter computeren op, skal i kunne gå ind i bios, og her kan i se, om harddisken er tilsluttet. Det kan være, at den person der har samlet den ikke har stillet bios'en rigtigt, så den kan se harddisken. Det kan også være, at master/slave jumperne på harddisken er stillet forkert. Det kan være et problem, hvis der også er et CD-rom drev på sammme kabel som harddisken.

Når i starter computeren op, så tryk på "Delete". Så skulle der komme en skærm op, hvor i får adgang til bios-indstillingerne.
Avatar billede humlebi Nybegynder
05. december 2004 - 14:49 #2
Hej Allan
Ja - det ser ud til harddisken ikke er tilsluttet. Men når jeg prøver at sætte den til auto i indstillingerne , sker der ingenting.
Avatar billede allanfo Praktikant
05. december 2004 - 14:51 #3
Hvad er det for et bundkort? Har i åbnet kabinettet og kontrolleret om kablet er sat rigtig i? Om der er strøm tilsluttet harddisken? Om kablet til harddisken også er sat til cd/dvd drev?
Avatar billede humlebi Nybegynder
05. december 2004 - 15:09 #4
Øh - fra hardidsken går der kabler til bundkortet, diskettedrevet og grafikkortet, så vidt jeg kan se. Bundkortet er et FIC Model  K8-800T
Avatar billede peet-49 Novice
05. december 2004 - 15:10 #5
Der skal også være strømstik på harddisken.
Avatar billede allanfo Praktikant
05. december 2004 - 15:13 #6
Der skal være 2 kabler tilsluttet harddisken. Det ene skal være til strøm, der er 4 ledere med farverne gul, sort, sort og rød. Det kabel skal have forbindelse til strømforsyningen. Så skal der være et datakabel, som har forbindelse til bundkortet. Er der for øvrigt en SATA-disk eller en traditionel IDE-disk?
Avatar billede humlebi Nybegynder
05. december 2004 - 15:19 #7
Det er en SATA harddisk fra Western digital. Fra den går der et fladt orange kabel til bundkortet og 2 sæt af de fire ledere med farverne gul, sort, sort, rød. Det ene sæt går til diskettedrevet, det andet til grafikkortet - og fra grafikkortet går der igen et sæt videre, men jeg kan ikke se, hvor det ender, da det er bundled sammen med en masse andre kabler.
Avatar billede allanfo Praktikant
05. december 2004 - 15:26 #8
Så tror jeg vi er ved at være der! Når i installerer windows, så står der kort efter opstarten af win-cden "Tryk F6 hvis du vil installere tredjeparts driver til raid eller SCSI". Her skal i trykke F6, og så skal i have lavet en diskette med driveren til SATA-controlleren på bundkortet. Den finder i på den CD, som følger med bundkortet.
Avatar billede humlebi Nybegynder
05. december 2004 - 15:38 #9
tester det lige om 2sek
har lige fået besøg
Avatar billede humlebi Nybegynder
05. december 2004 - 16:48 #10
tak for hjælpen allan
send et svar hvis du vil have pointene
Avatar billede allanfo Praktikant
05. december 2004 - 17:08 #11
Det glæder mig da at det virkede.
Avatar billede jan_vernersen Nybegynder
05. december 2004 - 17:12 #12
Flot kørt ,Allan.
Så lidt med på sidelinjen.
Avatar billede humlebi Nybegynder
05. december 2004 - 17:19 #13
Nu virker det hele bare!