Avatar billede hrvig Nybegynder
04. december 2004 - 22:34 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort.. Hjælp.. den umulige..

Hvilket kort skal jeg købe. Der er fortiden efter min mening kommet en del fede til rimlige priser..
Jeg har 2 kort i tankerne men er da altid frisk på flere bud

nVidia GeForce 6600 GT og ATI Radeon X700 XT..
De koster ca. det samme nemlig 1500.. De har begge Express PCI..
Hvad synes I jeg skal vælge
Avatar billede c-holst Novice
04. december 2004 - 23:13 #1
lidt inspiration
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/11/07/3704247
www.3dkort.dk

tror det må blive en smagssag
med lidt hælden til 6600gt, men kig selv og tag den slags tests med et gran salt.
Avatar billede hrvig Nybegynder
04. december 2004 - 23:48 #2
lækker side (www.3dkort.dk)

kan vi ikke få nogle flere på banen.. holder mest selv til 6600GT lige nu.. Det klarer sig da en del bedre i stort set alle tests ikke?
Avatar billede freehelp Praktikant
05. december 2004 - 09:28 #3
Syntes da ellers jeg havde fundet et :-)

6600 til AGP er kortet mange venter på. Dog viser mange test at det larmer mere end gavn er.

HVIS du er så forhippet på PCIe skal du være opmærksom på at dette kræver et bundkort som er forberedt på dette. Har du det?

Til en god pris, er der jo også 6800LE til AGP, som kan clockes kraftigt!
Avatar billede c-holst Novice
05. december 2004 - 09:37 #4
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155656
var bare overbevist om, at spørgeren havde styr på det med porten.

http://www.tomshardware.com
Avatar billede jan_vernersen Nybegynder
05. december 2004 - 09:38 #5
Hej
Køre du med VIA chipset på dit bundkort skal du vælge ATI.Der er ingen kendte konflikter .Det er en anden sag med GF og VIA.
Jan
Avatar billede freehelp Praktikant
05. december 2004 - 09:40 #6
Hmm?? Har jeg aldrig været udefor. Er det noget du vil fortælle mere om
Avatar billede hrvig Nybegynder
05. december 2004 - 11:47 #7
Jeg ved godt at min bundkort skal understøtte PCI express..
Overvejer at ønske mig det her bundkort Gigabyte GA-81915P DUO Pro
Nå, med er det ellers ikke bedre med PCI hvis man nu har et bundkort der understøtter det?
Avatar billede freehelp Praktikant
05. december 2004 - 11:51 #8
Nej det følger stadig ikke med AGP

grad "morgendagens" teknologi, der skal sørge for, at grafikkortene ikke i fremtiden rammer loftet.

Blandt fordelene ved PCI Express er, at hastigheden er fordoblet i forhold til AGP 8x. Desuden kan man sende og modtage data samtidig via PCI Express-bussen, og det betyder generelt et hurtigere system.

Som udgangspunkt er der dog ikke meget anvendelse i PCI Express set ud fra et brugersynspunkt. PCI Express er i høj grad "morgendagens" teknologi, der skal sørge for, at grafikkortene ikke i fremtiden rammer loftet.

Man skal således ikke regne med, at spil bliver hurtigere, blot fordi man skifter AGP-modellen ud med en PCI Express-version.

Blandt fordelene ved PCI Express er, at hastigheden er fordoblet i forhold til AGP 8x. Desuden kan man sende og modtage data samtidig via PCI Express-bussen, og det betyder generelt et hurtigere system.

PCI Express er afløseren til bussystemerne PCI og AGP som bruges til overførsel af data i bundkortet. PCI har traditionelt stået for data fra harddisk, lydkort, netkort og lignende, mens AGP udelukkende tog sig af data fra grafikkortet. Ulempen ved disse to systemer er deres begrænsede båndbredde; PCI kan kun transportere 133 MB pr. sekund, mens AGP ved 8X kan transportere lidt over 2 GB pr. sekund. PCI standarden har i årevis været presset til det yderste, og AGP vil nå sin grænse før eller siden. Derfor er PCI Express udviklet som en fælles afløser.
Med den nye standard kan mange enheder kommunikere med hinanden samtidigt, i modsætning til tidligere, hvor kun to enheder havde adgang samtidigt. Det er også muligt at tildele enkelt hardware flere kanaler, så der opnås højere båndbredde. Mindre krævende hardware vil køre med 1X, mens eksempelvis grafikkort laves til 16X. Dette vil også betyde at kortene fysisk skal have forskellige porte på bundkortet.

For det første er det vigtigt at bemærke at hverken Intel eller Nvidia har en Native PCI-Express løsning klar, dvs. der bruges stadig en AGP->PCIe bridge, hvilket betyder at der endnu ingen fordele er ved PCI Express hvad angår teoretisk tilgængelig båndbredde. nVIDIA bruger som nævnt en ekstern bridge, mens ATI der jo ellers hævdede at have Native PCI Express har en intern bridge - det gør dog ingen praktisk forskel om man skjuler denne bridge eller ej

Jeg ville helt vente med PCI - express da det endnu er alt for nyt på markedet og der ikke rigtigt er kommet noget der kan udnytte muligheden i det
Avatar billede freehelp Praktikant
05. december 2004 - 11:53 #9
Det du snakker om er til Intel og ikke fremtidens 64bits systemer
Avatar billede hrvig Nybegynder
05. december 2004 - 12:18 #10
?
Ved jeg da godt.. gider ikke AMD, holder mig til Intel :)
Men det understøtter da PCI express?
Avatar billede freehelp Praktikant
05. december 2004 - 12:20 #11
Ja, men smarte folk tager i dag den fremtidssikret 64bit :-)
Avatar billede hrvig Nybegynder
05. december 2004 - 12:41 #12
er det virkelig så meget bedre.. ? har det lidt sån at jeg nu allerede har en Intel Pentium 4 3 ghz.. synes det ville være synd at droppe det... upgraderer jo bare til 3,6 næste gang? :)
Avatar billede freehelp Praktikant
05. december 2004 - 12:45 #13
*GH* du ved godt hvad 3.6 koster ikke

En AMD64 3500+ svare jo i praksis til en P4 3.5
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 11:24 #14
Hallooo
Avatar billede hrvig Nybegynder
12. december 2004 - 17:47 #15
hey :)
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 17:51 #16
Er du ikke førdig her?
Avatar billede hrvig Nybegynder
12. december 2004 - 17:59 #17
synes jeg ikke helt :S
Ved stadig ikke helt hvad jeg skal vælge.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 18:01 #18
Øhh hvad er du i tvivl om?

Du skal jo heller ikke regne med der kommer flere svar i en tråd du oprettede for 10 dage siden. Det er kun fordi jeg stiller dig et spørgsmål, at det ryger op igen.

Kan du ikke sige hvad du vil vide så vi kan få det endt :-)
Avatar billede hrvig Nybegynder
12. december 2004 - 18:35 #19
kan godt se hvad du mener.. :)
Bare glem det og lad os få det endt. Points?
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 18:36 #20
nej tak :-)
Avatar billede hrvig Nybegynder
12. december 2004 - 18:38 #21
oki