Avatar billede husmand Nybegynder
04. december 2004 - 19:59 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Voldsom cpu load uden nogen grund? IEXPLORE.EXE hovedsynder

Jeg forsøger at oprette en ny tråd i håbet om at kunne få lidt hjælp... Spørgsmålet er en fortsættelse af http://www.eksperten.dk/spm/567683
Min computer er blevet utrolig langsom efter et nedbrud i går
Jeg har scannet med Norton, Panda online scan, Housecall, Spybot, SpywareBlaster, Spysweeper, Ad-aware, Kaspersky uden gevinst...
De gode herrer victor-1 og andersenph har venligst kigget mine Hijackthis logs igennem og jeg har kørt en rep. i consolmode på styresystemet.
Alt sammen uden gevinst. Mit styresystem kører stadig meget dårligt. I windows joblisten sluger IEXPLORE.EXE og WINLOGON.exe voldsomt mange cpu kræfter. Mange programmer, jeg kunne køre før nedbruddet, kan computeren ikke trække nu...
Da computeren lige var gået ned var hastigheden abnormt langsom: Fra jeg havde tastet password ved logon skærmen og til den registrede hvad jeg havde tastet gik der 3-4 min.. Jeg kørte derefter en rep som forbedrede hastigheden betydeligt, men dog ikke til noget acceptabelt niveau i forhold til før. Jeg geninstallerede I.E. og scannede for virus og gav op og skrev et indlæg her på siden...

I håbet om hjælp

Husmand
Avatar billede serverservice Praktikant
05. december 2004 - 12:48 #1
Hej husmand !
Jeg skal lige spørge victor eller andersenph ang. en linie i din log som jeg ikke kan gendkende.
Dernæst installér en firewall f.x. sygate http://downloads-zdnet.com.com/Sygate-Personal-Firewall/3000-2092-10247416.html?tag=lst-0-1 Sygate , og lad os så se hvilke programmer der forsøger adgang til internettet.
Du skal selvfølgelig give adgang til IE og dit mailprogram samt andre f.x msn. - det er alle de ikke kendte programmer vi skal søge på

Optager explore.exe meget cpu eller er det kun Iexplore.exe og winlogon?
Avatar billede husmand Nybegynder
05. december 2004 - 12:54 #2
explorer.exe ligger nr 17 i hukommelsesbrug, så nej ikke rigtigt. Jeg har installeret sygate - er dog ikke så god til den endnu - er det en log over programmer der forsøgt adgang jeg skal prøve at finde?
Avatar billede serverservice Praktikant
05. december 2004 - 12:58 #3
Du skal se i Running applications listen hvilke programmer du har givet adgang til internettet?
view - apllication details
Avatar billede husmand Nybegynder
05. december 2004 - 13:07 #4
her er listen:
Spampal.exe
Outlook
Internet explorer
Epson status agent
Common Client user session
NT-kerne og -system - C:\WINNT\system32\ntoskrnl.exe
Tjenester og controllerprogrammer - C:>WINNT\system32\services.exe
Eksekverbar LSA-fil og server-DLL
Avatar billede husmand Nybegynder
05. december 2004 - 13:08 #5
Fortsat...

Eksekverbar LSA-fil og server-DLL (eksportversion) - C:\WINNT\system32\lsass.exe
Generic Host Process for Win32 Services - C:\WINNT\system32\svchost.exe
Programmet Opgavestyring - C:\WINNT\system32\MSTask.exe
Avatar billede husmand Nybegynder
05. december 2004 - 13:11 #6
Hov - "Epson status agent" - hedder i virkeligheden "Epson Printer status agent"
Avatar billede serverservice Praktikant
05. december 2004 - 13:18 #7
lav disse instillinger ved at højreklikke på program og vælg: ask, allow eller block.
NT-kerne og -system = block
Programmet Opgavestyring = ask , har du lavet noget schedule - se lige hvilket når den spørger om adgang igen
Eksekverbar LSA-fil og server-DLL = ask

Det er ikke helt sikkert vi opnår et brugbart svar endnu, men jeg har set andre med samme problem , dog ingen reel løsning endnu.
Kører du Ie60SP1? eller kan den hentes herfra http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Avatar billede serverservice Praktikant
05. december 2004 - 13:19 #8
epson status agent = ask læg mærke til hvornår den spørger om adgang
Avatar billede serverservice Praktikant
05. december 2004 - 13:31 #9
Gå så lige i tilføj/fjern og se om du har nogle searchbar/megasearchbar/my search/superbar/my webs (megasearcbar fra det andet spm) og så afinstallér.
Avatar billede husmand Nybegynder
05. december 2004 - 13:43 #10
Har tjekket tilføj/fjern i kontrolpanel - ingen af de ting du nævnte - jeg har også indstillet sygate, den har dog ikke spurgt om noget endnu - måske fordi jeg har haft det indstalleret i et par dage og før har givet tilladelse til de ting?
Avatar billede husmand Nybegynder
05. december 2004 - 14:48 #11
Prøvede for sjov at sætte NT-kerne og -system = ask

Så poppede sygate med den her:
File Version :        5.0.2195.6952
File Description :    NT-kerne og -system (ntoskrnl.exe)
File Path :        C:\WINNT\system32\ntoskrnl.exe
Process ID :        0x8 (Heximal) 8 (Decimal)

Connection origin :    remote initiated
Protocol :        TCP
Local Address :     10.0.0.3
Local Port :        1411 (AF - AudioFile)
Remote Name :
Remote Address :    68.125.116.159
Remote Port :         6881

Er det noget skidt?
Avatar billede serverservice Praktikant
05. december 2004 - 14:55 #12
nej det er en system process, men det plejer ikke være nødvendigt at give den adgang. Er der sket nogen ændring mht. cpu load på winlogon og iexplore ?, hvor meget bruger de, ca?
Avatar billede husmand Nybegynder
05. december 2004 - 14:59 #13
Det er som om at maskinen kan køre acceptabelt efterhånden - jeg har forsøgt at lukke div programmer som messenger, spampal for at tjekke om de var skyld i noget, men der var ikke rigtig nogen forskel - som computeren kører nu kan jeg godt leve med, det er stadig ikke samme niveau som før, men sådan er der jo så meget - jeg ved ikke helt om jeg skal lukke spørgsmålene - problemet er jo som sådan ikke 100% løst, men ca 80% vil jeg sige?
Avatar billede serverservice Praktikant
05. december 2004 - 15:03 #14
Nej vi venter bare, der er jo ikke rigtigt fundet en fejl endnu og jeg har søgt på google og kan fortælle at der er 1000 andre med samme problem - så jeg vil tro det er en windows bug. Hvad har du installeret for nylig . f.x printersoftware eller andet?
Avatar billede husmand Nybegynder
05. december 2004 - 15:45 #15
Det gik galt efter at jeg installerede en udgave af wavelab - men der gik det så også lynende galt!
Glad for at høre at andre har det samme problem (ikke for at være skadefro;-)) så er der da chance for at der dukker en løsning op på et tidspunkt
Avatar billede husmand Nybegynder
07. december 2004 - 21:10 #16
Har fundet noget der muligvis kan hjælpe:
I windows update der hedder 816093 (noget virtual machine java halløj) jeg ikke kan få lov til at installere - den siger: Microsoft Virtual Machine, som du forsøger på at installere, er beskyttet systemkomponent og kan kun opdateres med en nyere version af operativsystemet eller en servicepack.
Jeg har lagt mærke til at på visse sider, såsom eksperten, hvor maskinen skal loade en java maskine fryser siden tit i lidt tid indtil der popper et java ikon op i min system tray. Om det er pga at computere bare ikke kan trække ret meget eller om det er java'en den er gal med lader jeg stå åbent...
En anden "morsom" ting: jeg forsøgte idag at køre et spil "fifa 98", sjovt nok fra 1997 (anbefalet krav: 4/8 mgb grafik), men fik at vide jeg ikke havde nok hukommelse - dette er lidt sjovt da jeg har 64 sd ram på grafikkortet og 1 gb alm ram på motherboardet...?
Avatar billede husmand Nybegynder
14. december 2004 - 13:36 #17
Nå, maskinen blev "mystiskere og mystiskere"; den begyndte at slette profiler, hvilket gjorde at jeg alligevel skulle bruge en masse tid på at reparere dem, så jeg tog beslutningen, formaterede og geninstallerede og tog derefter en ghost af min opsætning.
Jeg lukker hermed spørgsmålet. Dannyboyd - jeg vil gerne smide lidt point efter dig, som tak for indsatsen, så hvis du smider et svar havde jeg tænkt at vi kunne lige over...
Avatar billede serverservice Praktikant
16. december 2004 - 17:39 #18
værsgo
Avatar billede husmand Nybegynder
16. december 2004 - 18:32 #19
tak