Avatar billede bif9 Nybegynder
04. december 2004 - 13:30 Der er 11 kommentarer

Computer genstarter en gang om dagen

viste ikke hvor jeg skulle smide det så det blev under diverse...

jeg købte en ny computer sidste uge og har installeret win xp ikke fat format men i det andet... og det fungeret også fint til at starte med men nu er dn begyndt at genstarte en gang om dagen lige omkring middag hver gang hvorfor... der er ikke nogle fejl meddelser eller noget den genstarter bare og så køre den fint igen og det er kun 1 gang den har gjort det de sidste 3 dage...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. december 2004 - 13:45 #1
HAR du rullet WindowsUpdate med SP2 osv. ?
Hvad med diverse driversæt ?

(PS: Det hedder NTFS)
Avatar billede bif9 Nybegynder
04. december 2004 - 13:48 #2
hvad er windows Update med SP2 og gør det noget at det er NTFS og ikke FAT32
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. december 2004 - 13:55 #3
[1Klik.dk: Ubeskyttede pc’er holder i 20 minutter]:
http://1klik.dk/news_1klik/nyhed_32992.html

Så rul over på
http://windowsupdate.microsoft.com/
og vælg alle de opdateringer der foreslåes...

(Det har IKKE noget med filsystemtypen at gøre !!!)
Avatar billede bif9 Nybegynder
04. december 2004 - 13:58 #4
takker
Avatar billede gak Nybegynder
04. december 2004 - 15:54 #5
Hvis man installerer Windows XP fra en ikke original cd, så ved man i princippet aldrig, hvad man risikerer at få med ind på computeren! Orm, trojanske heste og virus!
Men symptomet med én daglig genstart på et særligt tidspunkt lyder i hvert fald lidt specielt.
Du spørger også hvad Windows Update er!
Kort sagt er det Microsofts officielle websted, hvor man henter især sikkerhedsrettelser til sit operativsystem samt andre opdateringer, som fx en ny udgave af Windows Mediaplayer eller DirectX.
Avatar billede gak Nybegynder
04. december 2004 - 15:57 #6
Har du prøvet at lade den være tændt i lang tid for at se om dette middagstidspunkt holder stik?
Det kunne jo være at dine vaner gør, at du tænder for pc'en om formiddagen på et bestemt tidspunkt, og at den så efter et bestemt tidsrum genstarter!
Avatar billede bif9 Nybegynder
04. december 2004 - 16:33 #7
har haft den tændt i lang tid men synes altid det er lige omkring middag altså ikke på et bestemt klokke slæt men lige omkring middag... og det har altså vist sig at det kun er den ene gang den gør det og når først den har gjort det er der ikke noget resten af dagen... nu har jeg lige prøvet at hente resten af driverene ned til mit motherboard og så har jeg kørt defragmentering da siger den også at der er filer på det drev hvor windows ligger der ikke kan defragenmenters...
Avatar billede gak Nybegynder
04. december 2004 - 16:40 #8
Hvilke filer er det, der ikke defragmenteres?
Ikke alle filer defragmenters skal du være opmærksom på.

Den såkaldte swapfil (sidefilen) defragmenteres normalt ikke. Det er en af grundene til at denne fil er så stor i Windows XP - i forhold til Windows 2000 fx. Så behøves det nemlig ikke.
Avatar billede bif9 Nybegynder
04. december 2004 - 16:48 #9
her er rapporten

Enhed windows drev (C:)
    Størrelse på diskenhed                    = 19,53 GB
    Klyngestørrelse                            = 4 KB
    Anvendt plads                              = 4,91 GB
    Ledig plads                                = 14,63 GB
    Ledig plads i procent                      = 74 %

Fragmentering på diskenhed
    Samlet fragmentering                      = 0 %
    Filfragmentering                          = 0 %
    Fragmentering af ledig plads              = 0 %

Filfragmentering
    Filer i alt                                = 21.468
    Gennemsnitlig filstørrelse                = 307 KB
    Fragmenterede filer i alt                  = 8
    Overskydende fragmenter i alt              = 28
    Gennemsnitligt antal fragmenter pr. fil    = 1,00

Fragmentering af sidefil
    Størrelse på sidefil                      = 1,50 GB
    Fragmenter i alt                          = 1

Fragmentering af mapper
    Mapper i alt                              = 1.493
    Fragmenterede mapper                      = 1
    Overskydende mappefragmenter              = 0

MFT-fragmentering (Master File Table)
    MFT-størrelse i alt                        = 23 MB
    Antal MFT-poster                          = 23.086
    Procent af MFT i brug                      = 96 %
    MFT-fragmenter i alt                      = 3

--------------------------------------------------------------------------------
Fragmenter      Filstørrelse    Filer, der ikke kan defragmenteres
10              233 KB          \WINDOWS\WindowsUpdate.log
7              736 KB          \Documents and Settings\Thomas V\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files\Content.IE5\index.dat
3              720 KB          \WINDOWS\setupapi.log
4              112 KB          \Documents and Settings\Thomas V\Lokale indstillinger\Oversigt\History.IE5\index.dat
5              0 byte          \Documents and Settings\Thomas V\Cookies\thomas v@php[2].txt
3              136 KB          \Documents and Settings\Thomas V\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{F333E8D8-19FE-4AC7-87DA-11B458F9DA17}\Microsoft\Outlook Express\Indbakke.dbx
2              73 KB          \Documents and Settings\Thomas V\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{F333E8D8-19FE-4AC7-87DA-11B458F9DA17}\Microsoft\Outlook Express\Folders.dbx
3              128 KB          \Documents and Settings\Thomas V\Lokale indstillinger\Oversigt\History.IE5\MSHist012004120420041205\index.dat
Avatar billede gak Nybegynder
04. december 2004 - 17:04 #10
Ok, ud af det kan jeg i hvert fald se, at du har 1 GB RAM i maskinen.
Som jeg ser din rapport er der intet mærkværdigt der.

Læg mærke til at din sidefil er i ét stykke!

Jeg ved at der findes virus, der aktiveres på bestemte datoer, men ikke om der er nogle der aktiveres omkring middag.
Mest af alt ville jeg observere din pc de nærmeste dage og prøve at undgå at tænde den 1-3 timer på hver side af kl. 12, og se hvad der sker.

Derudover ville jeg scanne pc'en igennem med en virusscanner; se fx anbefalinger herinde  http://www.eksperten.dk/spm/567481 , hvor både firewalls, antispyware-produkter og virusscannere blev diskuteret lidt.

HARDWAREFEJL
Endelig kan det jo også sagtens være en hardwarefejl - en ustabilitet! Men her taler dit underlige tidspunkt dog godt nok imod.

Jeg lægger lige dette som et svar, for det tilfælde at du finder noget af det anvendeligt, for nu får jeg nok ikke lige SÅ meget tid det nærmeste døgn!

Fortsat god arbejdslyst....... :-)
Avatar billede gak Nybegynder
16. december 2004 - 22:20 #11
Sker der noget herinde bif9?

  :o)