Avatar billede stinesondre Nybegynder
02. december 2004 - 08:41 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Dns i UNIX

Jeg har et blandet nettverk med Windows 2003 DC, og noen Solaris servere. Jeg ønsker at Solaris serverene skal benytte Windows serveren som DNS server. Er det noe spesielt jeg må gjøre for å få til dette ? Er det noe som må konfigureres spesielt på Windows serveren for at Solaris serverene skal kunne bruke den som DNS server ?

Hva må konfigureres på Solaris maskinene ?
Avatar billede venturer Nybegynder
02. december 2004 - 08:53 #1
Windows DNS kan bruge som DNS fra en hvilken som helst klient. Om klienten så kører Windows, Unix eller MAC OS er ligemget. Bare de har en IP protokol installeret.

Hvordan du konfigurerer en Solaris ved jeg intet om. Men der må vel være en IP konfiguration et sted, hvor du skal angive at den skal benytte IP'en på din Windows server som DNS.
Avatar billede venturer Nybegynder
02. december 2004 - 08:55 #2
Jeg tror muligvis det er /etc/resolv.conf hvor der skal stå:
nameserver 129.200.9.1  (hvilket jo så skal være IP'en på din Windows Server).
Avatar billede lasseoe Nybegynder
30. januar 2007 - 10:47 #3
Det et ret simpelt.
Filen /etc/resolv.conf skal have mindst "nameserver IP-på-DNS-server", domain bør pege på dit default domain, du kan evt. udelade det.

#cat /etc/resolv.conf
domain acme.com
nameserver 192.168.1.1

Efter du har sat /etc/resolv.conf korrekt op vil det stadig ikke virke, Solaris bruger en intern resolver service, den skal du fortælle at den fremover skal kigge i DNS og ikke kun de lokale filer.

#cp /etc/nsswitch.dns /etc/nsswitch.conf

Prøv derefter at pinge eller lave navne opslag.