Avatar billede hopeful Nybegynder
20. april 1999 - 00:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Shared drev over Internettet

Ligesom man kan dele et drev (eks. F:) i et netværk, ville jeg gerne kunne bruge drevbetegnelsen fra et lokalt program til at få forbindelse med disken på en server over internettet. Hvis jeg f.eks. skal se filen www.xyz.dk/abc/xxxx.txt så kan bruge "G:xxxx.txt". Hvordan klarer jeg nemmest det?
Avatar billede jumper Nybegynder
21. april 1999 - 19:30 #1
Installer Linux!

Så kunne du nå filen ved f.eks. /g/xxxx.txt, hvor g er det samme som www.zyx.dk/abc

/Thor
Avatar billede bug Nybegynder
26. april 1999 - 09:36 #2
net use G: \\<ip-adr på server>\<share på server>

Lav sharen så du sharer abc-dir'et.

/Bug\
Avatar billede hopeful Nybegynder
30. april 1999 - 18:36 #3
Tak for interessen indtil nu.
Linux må nok vente.
Ang.: net use G: \\<ip-adr på server>\<share på server>
så virker det glimrende, når jeg er logget på et "fastnet". (net use g: \\server\shared) er hvad jeg skal bruge der. Men med ip-adr går det tilsyneladende ikke ( net use g: \\192.168.0.210\shared). Der kommer en fejl med at servernavnet ikke kendes, og jeg er jo ikke logget på noget net med brugernavn/domæne.
What to do??

Avatar billede flemming Nybegynder
02. maj 1999 - 03:44 #4
Der er nogle betingelser der skal være opfyldt. Du skal logge på netværk eller som minimum være i stand til at se den anden maskines drev over nettet og du skal være verificeret som bruger enten lokalt på maskinen eller som bruger i et domaine hvor maskinen er tilsluttet.

Når det er i orden kan du via din windows fil eksploerer mappe et drev bogstav til maskinen, f.eks. G:

bruger du engelsk win95 foregår det via menupuntet: Tools->Map Network drive ...

Det nemmeste er at browse via entire network til den maskine du skal connecte til - alternativt søge efter den ved at bruge F3 når du står på network "nethood".

Herefter indtaster du maskines navn og drev bogstav og trykker OK, så er det klaret.
Avatar billede kinnerup Nybegynder
02. maj 1999 - 15:10 #5
I stedet for at skrive IP adresen på den computer du vil have fat i bør du skrive ip adressen med et navn ind i en fil som hedder lmhosts. I windows ligger der som standard en fil med navnet "lmhosts.sam" den ændre du til "lmhosts". Inde i filen er der en vejledning.

Noget helt andet er at den IP adresse du har skrevet (192.168.0.210) er en privat ip adresse. Det vil sige at den ikke er annonceret på nogen routere på internettet. Det er måske for teknisk, men pointen er at du ikke kan få fat den computer over internettet!
Avatar billede lrj Nybegynder
04. maj 1999 - 22:10 #6
Prøv at læse følgende side:

http://www.winfiles.com/howto/peercon.html

Der skal nemlig mere til, hvis det skal deles over internettet. Vær dog opmærksom på sikkerhedsproblemet.

/Laust
Avatar billede hopeful Nybegynder
05. maj 1999 - 07:18 #7
Hej alle
Jeg vil lige takke alle for hjælpsomheden indtil nu. Det har givet god inspiration. Jeg kan nu mappe drev fra en NT til en anden NT over nettet, men det er ikke lykkedes fra en win95. Artiklen fra "peercon" ser yderst interessant ud. Den skal studeres.

Kan man dele point ud til flere ad gangen? I fortjener alle nogle :-)

Avatar billede lrj Nybegynder
06. maj 1999 - 20:29 #8
hopeful - nope, der kan kun gives point til en - men pænt tak gør det det hele værd ;o)

Og jo, peercon artiklen er beregnet på win95.

/Laust
Avatar billede hopeful Nybegynder
08. maj 1999 - 11:30 #9
Jamen, så vil jeg sige pænt TAK til alle for denne gang og lade pointene rulle.

MVH
Hopeful