Avatar billede mortengrau Nybegynder
30. november 2004 - 21:42 Der er 60 kommentarer og
3 løsninger

Har du et godt råd til et harddisk-indkøb?

Det her spørgsmål eksisterer sikkert allerede mange gange i en eller anden form herinde , men jeg vil gerne lige have jeres gode råd (gerne letforståeligt) inden jeg køber min nye harddisk.

Jeg har en gammel HD på 80gb som jeg smider i en ekstern boks, og så skal jeg have en ny, stor, god, hutig og ikke mindst driftsikker HD til at putte i maskinen.
Jeg bruger den hovedsageligt til at lagre film, musik, billeder og - snart - 3d-animationer som jo er ret tunge filer.

Hvor skal man starte og slutte mht. rpm, buffer, IDE osv. osv.
Er der nogle producenter man skal holde sig til/fra?

Regner med at den skal være på 120/160gb.

På forhånd tak - Morten
Avatar billede thefff Nybegynder
30. november 2004 - 21:50 #1
har du penge kan du få

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102318  på 1,6 terebyte

har du ik så mange er det bedste

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=103466  på 400 gb

FFF
Avatar billede espersen Novice
30. november 2004 - 22:17 #2
rpm ; 7200 rpm - hurtigere kan larme ; mindre er for langsomt
buffer ; min. 8 mb (giver extra performance for extra ca. 50 kr. pr HDD)
IDE; er fint - passer jo nok til dit bundkort ??

Denne har jeg selv i 120 GB udgaven - og har installere samme i en stribe maskiner - hvor der slet ikke har været bøvl o.l. http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18950

ellers er Western Digital og Seagate også gode valg ;o)
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 22:36 #3
Indenfor de seneste tre år har jeg ofte oplevet at være flere måneder forud i min viden i forhold til dem, jeg typisk har handlet harddiske med, fordi jeg har læst de tests inde på denne side:
http://www.storagereview.com/

De tester rigtig mange harddiske derinde, og de diske som de anvender som deres referencedisk på et givet tidspunkt, har jeg også oplevet har holdt stik her i DK med 3-6 måneders forsinkelse.

Eksempelvis var Western Digital først med at lave diskene med 8 MB cachehukommelse, jeg købte straks et par stykker efter at have læst den store test den gang. Og rigtignok var den disk rigtig højt placeret her i DK ca. fire fem måneder efter, hvis ikke den VAR allerhøjest rangeret blandt 7200 rpm-diskene.

Der er jo adskillige diske af generel god fabrikat.
Maxtor, WD, Seagate og Hitachi (før IBM). Og sikkert andre.

Men der er også andre ting at lytte til - og det er driftssikkerheden. For eksempel lavede IBM nogle fremragende diske, men på et tidspunkt var nogle af modellerne utroligt fejlbehæftede - jeg mener at det var helt op over 30%, der var fejlbehæftede. Det er jo ikke sjovt at have en af dem.
Du kan spørge i en af de større forretninger, hvordan det ser ud med fejl på de diske, du måtte blive interesseret i.

Jeg er så heldig at jeg nemt har adgang til at konferere med en af de allerstørste netbutikker i landet om fejlproblemer, når jeg handler. Det spørger jeg altid om: fejlfrekvensen på de ting jeg er ved at købe.
Endnu har jeg aldrig haft behov for at bytte noget som helst edb-udstyr, som jeg har købt pga. fejl. Men det har jo sikkert også samtidig lidt med held at gøre.

Jeg tror at Hitachi har fået rettet op på det nu, efter de har overtaget IBM's harddisk-division sidste år.

Jeg har aldrig haft vrøvl med nogle af mine diske fra IBM, WD eller Maxtor eller her til sidst de fire Hitachi-diske, jeg købte for et år siden.
Hithachi-diskene var på 120 GB.

Seagate har jeg aldrig haft endnu. Men de er givetvis lige så gode generelt.

Men alt i alt ville jeg studere  http://www.storagereview.com/  nøje, inden jeg ville købe. Det vil jeg anbefale dig. Og ikke en speciel disk!

Du lærer en masse om, hvad der er værd at være opmærksom på mht. harddiske ved at læse der. Der er fx ofte stor forskel på hvor meget larm to diske laver af samme type og fabrikat, men hvor den ene blot er større end den anden. Det hænger sammen med det faktum at der fx er to plader i den lille (og mest stille) eller tre plader som der er i den store af dem.

Søgehastigheden afhænger bl.a. også af - men selvfølgelig ikke kun - datatætheden på pladerne. Og der er ofte forskel fra to-plade- til tre-plade-diske, for bare nu at tage dem som eksempler.

Held og lykke.
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 22:42 #4
...Hmmm: ...... "købt pga. fejl"......
bør rettes!
Jeg købte dem selvfølgelig ikke pga. fejl!

Sådan her skulle sætningen have været i stedet: "Endnu har jeg aldrig haft behov for at bytte noget som helst edb-udstyr pga. fejl, som jeg har købt."

Dét er den rette betydning.
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 22:45 #5
Skal også rettes: ......"eller tre plader som der er i den store af dem.".....

Til ....."og tre plader i den store af dem".....
Avatar billede mortengrau Nybegynder
30. november 2004 - 22:46 #6
Jeg har ikke brug for dit pjat.
Desuden HAR jeg skrevet hvilken størrelse jeg går efter. (prismæssigt: under 1000,-)

Som en tilføjelse kan jeg oplyse at mit bundkort understøtter ATA-100. - Måske ATA-133.... hvordan ser man det?
Avatar billede mortengrau Nybegynder
30. november 2004 - 22:46 #7
- henvedt til thefff!!! :)
Avatar billede espersen Novice
30. november 2004 - 22:48 #8
nemmeste tjek ; find specifikationer om dit bundkort på producentens website.
et ATA-133 drev passer også til en bundkort med ATA-100.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
30. november 2004 - 22:58 #9
Jeg har programmet Everest. Ved du evt. om jeg kan jeg se det der?
Avatar billede espersen Novice
30. november 2004 - 23:04 #10
ja, det er jeg 97% sikker på - ellers kan Everest sige hvilken model dit mobo er.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
30. november 2004 - 23:07 #11
The system board supports Enhanced IDE or ATA-2, ATA/33, ATA/66 or ATA/100 hard drives.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. november 2004 - 23:20 #12
Køb en med 16 MB cache, som f.eks. Maxtor DiamondMax 10. Den er rasende hurtig, næsten lige så hurtig som Western Digital Raptor 10.000 RMP.
Avatar billede espersen Novice
30. november 2004 - 23:22 #13
så er den jeg har foreslået helt fin - men som gak skriver kan det være en idé at læse lidt tests inden det endelige valg.

på EDBpriser er der også lidt anmeldelser på diverse hardware - men pas på at tro for meget på dem - tiltider er spørgsmål postet derinde med karakterer.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
30. november 2004 - 23:28 #14
men så skal jeg op på 200gb?
Avatar billede mortengrau Nybegynder
30. november 2004 - 23:34 #15
det behøver ikke være den sidste nye. De er vel også lidt ekstra kostbare? Bare den er driftssikker og nogenlunde hurtig. Og gerne lydsvag
Avatar billede mortengrau Nybegynder
30. november 2004 - 23:37 #16
hvis jeg nu siger at det skal være en HD med:
160 GB
16 MB Cache
IDE/ATA

Hvad kan så anbefales? - når den skal være driftsikker og lydsvag.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
30. november 2004 - 23:44 #17
ser ikke ud til at det er muligt at kombinere 160 GB med 16 MB cache....?
Avatar billede espersen Novice
30. november 2004 - 23:46 #18
nix - kan også kun umiddelbart finde SATA'ns diske
Avatar billede espersen Novice
30. november 2004 - 23:48 #19
ups - her : http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420289

overvej om det er pengene værd - du tager måske hurtigere SATA'ns diske osv. til næste bundkort... (bare lige en pris/ydelses-betragtning)
Avatar billede mortengrau Nybegynder
30. november 2004 - 23:54 #20
Ja det er jo et ret godt argument for sata. Næsten overbevisende må jeg sige... og den er stadig bagudkombatibel med ATA/100 ikke?
-Kan en SATA HD evt. kobles til dette medfølgende controllerkort?: http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=130975 Eller er det noget vrøvl?

Sådan ser det så ud nu:
SATA
16 MB Cache
7200 rpm
- og stadig lydsvag og driftsikker
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 23:58 #21
> mortengrau:

Hvad er nu den af Morten - tror du ikke længere på hvad tonnybrandt og jeg siger ?

  :-)

Har du slet ikke fået kigget på http://www.storagereview.com/ endnu?
Avatar billede espersen Novice
01. december 2004 - 00:01 #22
jeg ville tage et alm. ATA-HDD - og i en ny PC smide SATA ind - og bruge den gamle ATA som extra HDD.

Hellere et nyt bundkort end at købe et extra controllerkort ;o) (men så kan man ligeså godt opgraderer det hele...
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. december 2004 - 12:45 #23
Maxtor DiamondMax 10 med 16MB cache fåes også til SATA. Jeg mener der er en på 200 GB på edbpriser.dk
Avatar billede espersen Novice
01. december 2004 - 13:38 #24
(han har ikke SATA ; ikke uden at købe en extra controller)
Avatar billede mortengrau Nybegynder
01. december 2004 - 21:23 #25
Hvis den skal være fremtidssikret (inden for rimelighedens grænser) er det så vigtigst med stor cache eller stor kapacitet?
Og er det så ikke selvsagt, at jeg skal have fat i en S-ATA-disk med det samme? eller er det så også nødvendigt at investere i et ekstra controllerkort. Det er jeg nemlig ikke interesseret i, for så kravler prisen jo hurtigt op...
Avatar billede mortengrau Nybegynder
01. december 2004 - 22:09 #26
Hvis jeg skal op og have 16 MB cache er der ikke så mange muligheder tilbage (faktisk kun Maxtor). Blandt andet disse to på 200 GB (en S-ATA og en ATA)
http://edbpriser.dk/Compare.asp?Similar=true&Products=99061&Products=99060

Men den er vist ret ny, så kan man sige noget om hvorvidt den er "langtidsholdbar?" :-)
Avatar billede mortengrau Nybegynder
01. december 2004 - 22:13 #27
- og er der nogen der kan finde oplysninger om støjsvagheden? Der står ikke noget på maxtor.com
Avatar billede espersen Novice
01. december 2004 - 22:14 #28
personligt ville jeg skifte HDD ifm. opgradering - så det er et spørgsmål om du vil bruge de extra kr. til en SATA disk + Controlle nu - fremfor at vente til en total opgardering, hvor SATA helt sikker er billigere og standard er 16 mb cache eller mere
Avatar billede mortengrau Nybegynder
01. december 2004 - 22:25 #29
ja jeg tror også at det ville være mere fornuftigt at vente med S-ATA til en større opgraderingsrunde. Så jeg holder mig til ATA.
Hvordan ved jeg så om min computer kan få det optimale ud af ATA/133 (som vist er det højeste...?)
Kan det betale sig at købe en HD med 16 mb cache? eller er 8 tilstrækkelig? - også på lidt længere sigt. Se evt. hvad jeg bruger computeren til ovenfor....
Avatar billede espersen Novice
01. december 2004 - 23:18 #30
et ATA 133-drev vil automatisk køre som en ATA100 på dit bundkort.

16 mb/8 mb mår bl.a. være et spørgsmål om pris - det er da tillokkende ifht. dit brug - men tror ikke at du vil mærke stor forskel i det daglige.
Avatar billede gak Nybegynder
02. december 2004 - 03:57 #31
> mortengrau

Du har overhovedet ikke kommenteret mit svar fra 30. nov. kl. 22.36. Du opfordrede mig endda til at svare på dit spørgsmål (inde fra dit andet spørgsmål) !!!
Var der slet ikke noget, du kunne bruge?

Ifølge IT-butikken fås Maxtor DiamondMax 10, SATA og ATA 200 GB med 16 MB cache-hukommelse først i midten af december!

Det er dog  KUN  250 GB og 300 GB harddiskene, som man kan se på
http://www.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/documentation/data_sheets/diamondmax_10_data_sheet.pdf
…………… OG  som har de 16 MB i cache!

S T Ø J N I V E A U E T
Hos shg.dk kan du se støjniveauet på de DiamondMax 10 på 250 GB.

Klik på et af disk-linkene og se under ”specifikationer”.

Der står 27 dB og 28 dB.
De 28 dB er ved skrivning/læsning.
Sammenlign med andre harddiske derinde!

NY  HARDDISK  -  HVAD  SKAL  JEG  GØRE ?
Jeg ville tænke mig en ekstra gang om, før jeg går hen og køber en stor ny harddisk.
Og så en til 1.100-1.200 kr.
For 1.200 kr. kan du faktisk købe en helt fin 120 GB harddisk, samt et nyt bundkort!

I dit tilfælde ville jeg købe en Maxtor DiamondMax Plus 9 hos B.J. Trading, enten en 80 GB for 381 kr. eller en 120 GB for 513 kr., hvis du har et AKUT pladsbehov - og så spare penge op til at købe en ny computer med alt det nye lir på et senere tidspunkt. Det der med at købe noget, du vil genanvende om et halvt år eller et år, er en rigtig dårlig ide. Priserne falder hurtigt.

Køber du den billige til 381 kr., så har du allerede 817 kr. til et nyt bundkort, som du ikke ville have, hvis du brugte 1.198 kr. på den disk, du bl.a. har kig på.

God fornøjelse med dit valg.
Det er dine penge.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
02. december 2004 - 16:04 #32
>gak: Det er jeg ked af, for jeg faktisk været ved at skrive en kommentar til dig, men jeg kom fra det igen. Jeg er meget taknemmelig for din (og jer andres) hjælpsomhed.

Efter at ahve snuset lidt rundt viste  http://www.storagereview.com/ sig meget nyttig. Men dog lidt uoverskuelig til at starte med!

Mht. dit sidste indlæg, så lyder det meget fornuftigt. Jeg tror jeg lod mig rive med, hehe...
Avatar billede gak Nybegynder
02. december 2004 - 17:20 #33
Helt i orden Morten.

Og ja, Storagereview er et stort website, og ja, også uoverskueligt ved de første besøg. Men der er rigtig, rigtig meget at læse og lære derinde om harddiske.
Det drejer sig jo heller ikke om andet på det website, så det er ikke spor mærkeligt.
Bare tag et skridt ad gangen - stille og roligt.

Jeg ved af erfaring, at det økonomisk aldrig kan betale sig at købe noget nu til senere genanvendelse, fx bare til et halvt år efter.
Som regel heller ikke rent teknologisk, da udviklingen går så stærkt.

Og 381 kr. er svinebilligt for 80 GB i forhold til fx i efteråret 98, hvor jeg gav 3.040 kr. for en spritny 10,1 GB, 7200 rpm IBM-disk, vist nok med 512 kB cache ! Skulle man bare gange prisen op ville de 80 GB den gang have kostet mindst 25.000 kr. og sikkert meget, meget, meget mere, da de største diske altid koster meget mere end de mindre, forholdsmæssigt set.

Man skal tænke sig rationelt om, når det drejer sig om opgraderinger - og passe lidt på med ikke at lade sig begejstre for meget og derved for let blive revet med.
Det er OGSÅ min erfaring.
Avatar billede gak Nybegynder
02. december 2004 - 19:58 #34
Nu advarede jeg jo kl. 17.20 lidt om at passe på med at blive revet for let med af noget.
Det gjorde du søreme også lige inden kl. 16.04; det siver lige helt ind nu hos mig.

Dertil vil jeg sige, at det selvfølgelig er HELT i orden at blive revet med af, hvad jeg finder på at sige........... :-)

..... :-).......man skal nemlig bare rives med af de RIGTIGE ting......... :-D
Avatar billede gak Nybegynder
02. december 2004 - 19:59 #35
Altså DU talte om at BLIVE revet med.
Sådan mente jeg!
Avatar billede mortengrau Nybegynder
05. december 2004 - 22:24 #36
Så har jeg kigget lidt rundt og jeg må sige at dit forslag om at købe en Maxtor DM Plus 9 på 120 gb med 8 mb cache ser tillokkende ud... I den forbindelse læste jeg denne test: http://www.tweak.dk/tests2.php?id=178 hvor de bl.a. skriver følgende:

Vi har testet harddisken på en onboard ATA133 controller sammen med et rundt ATA133 kabel, som har vist sig at give mulighed for større data overførsler.

Hvad er det for et rundt kabel de omtaler? Er det et kabel som det vil være en fordel at investere i? Eller vil jeg fint kunne undvære det?
Avatar billede espersen Novice
05. december 2004 - 22:42 #37
hhmm... det er ikke anført hvilken - men kunne være :
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800336
Avatar billede mortengrau Nybegynder
05. december 2004 - 22:55 #38
Hmmm.... Er det til at sige om det så er de 49,- (+ fragt: 38,-) værd???
Eller er det mere til hvis man går op i, at det skal se godt ud? De skriver jo godtnok at det øger hastigheden..... EMn er det mærkbart for en "alm." bruger?
Avatar billede mortengrau Nybegynder
05. december 2004 - 22:57 #39
På producentens hjemmeside skriver de: 150 M Byte/s maximum transfer rate.
Hvor stor vil hastigheden være med et normalt kabel?
Avatar billede espersen Novice
05. december 2004 - 23:05 #40
tror ikke det hjælper mærkbart - hvis noget skulle hjælpe vil det at kablet er "shielded". Ville ikke bruge 49+38 på det.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
05. december 2004 - 23:21 #41
espersen: Hvis du vil ligge et svar ind, så giver jeg også dig et point eller to når jeg engang er løbet tør for spørgsmål.... :-)
Avatar billede gak Nybegynder
05. december 2004 - 23:47 #42
Det de skriver på Tweak.dk må vist stå for deres egen regning!

De runde kabler man køber er bare alm. kabler der bare er "flækket" på langs for at få dem til at fylde mindre. Det giver et bedre luftgennemstrømning i computeren og dermed en bedre køling.

Jeg kan ikke se på Revoltec´s hjemmeside, at de kabler kan overføre 150 MB/s.
Det er SATA, som vi også snakkede om i det andet spm.

Jeg tror du må have set på det forkerte kabel!
Jeg ser http://www.revoltec.de/index_de.htm  at der står http://www.revoltec.de/index_de.htm
Avatar billede gak Nybegynder
05. december 2004 - 23:54 #43
Der trykkede jeg lige på Send-knappen ved en fejl!

Så en lille rettelse:
"Det er SATA, der kan det, som vi også snakkede om i det andet spm."

.....og så det der manglede før:

Dette står der fx på Revoltec's hjemmeside ved det gule runde kabel
"IDE Kabel (UDMA 66/100/133) gerundet, gelb"

Højeste teoretiske hastigheder
ATA100  100 MB/s
ATA133  133 MB/s
SATA    150 MB/s

....og SCSI en hel del mere.
I det hele taget er SCSI-systemet IDE-systemet overlegent.
Avatar billede espersen Novice
06. december 2004 - 13:18 #44
gak ; kan se vi ikke er uenige  ;o)
Avatar billede mortengrau Nybegynder
06. december 2004 - 16:20 #45
Det kabel som espersen "anbefaler" er fra ThermalTake og på deres site står der klart og tydeligt at det kan præstere op til 150 M byte/s med ATA/133:
http://www.thermaltake.com/accessories/roundCables/RoundCable.htm
Avatar billede mortengrau Nybegynder
06. december 2004 - 16:22 #46
Jeg tror ikke jeg vil ligge søvnløs om natten hvis jeg gik uden om det runde kabel, men det ville være interessant hvis i kunne finde spec. for et alm. ATA/133-kabel. Bare for lige at sammenligne.....
Avatar billede gak Nybegynder
06. december 2004 - 17:45 #47
ATA-standarden sætter grænsen, og det kan et kabel altså ikke forbedre på.
Det virker ikke lødigt efter min mening!
Ren salgsgas  - og vildledende!
Jeg kan ikke tage det alvorligt.
Det anbefaler jeg, at du skal hoppe op og falde ned på.

De alm. flade kabler overholder og understøtter naturligvis ATA-standarden fuldt ud.
Hvis man havde kunnet forøge hastigheden blot ved et andet kabel, så var det naturligvis gjort helt fra starten.

> mortengrau

Jeg synes at du skulle oprette den ATA133-kabel-påstand som et særsklit spørgsmål på Eksperten, for jeg tror at der vil komme en interessant debat om det.

  :->
Avatar billede mortengrau Nybegynder
06. december 2004 - 17:54 #48
- det er hermed gjort ;-)

http://www.eksperten.dk/spm/568475
Avatar billede mortengrau Nybegynder
06. december 2004 - 22:59 #49
>gak: Nu har jeg efterhånden fået et nogenlunde overblik over SR :-)

Og inde på deres Leaderboard kan jeg se, at de - tidligere - har kåret en WD som den bedste disk. Og den har nogenlunde samme spec. som den Maxtor og Seagate jeg har kig på:

Western Digital Caviar WD1200JB Special Edition:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=24674

Maxtor DM +9:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18957

Seagate Barracuda 7200.7 Plus:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22291

Sammenligning:
http://edbpriser.dk/Compare.asp?Similar=false&Products=18957&Products=24674&Products=22291

WD: 628,-
SG: 622
Maxtor: 562,-        (Alle tre incl. fragt)

Eftersom jeg nu har indsnævret feltet til disse tre, så vil jeg meget gerne høre jeres mening om hvilken en I ville vælge, - og hvorfor.

Som jeg tidligere har skrevet er udholdenhed (stabilitet) og lydsvaghed klart at foretrække.
Jeg kan se at Maxtoren ikke har fået så god bedømmelse af brugerne på edbpriser. Men du vil godt sige god for den, ikke gak?
Avatar billede mortengrau Nybegynder
06. december 2004 - 23:06 #50
Avatar billede gak Nybegynder
07. december 2004 - 18:26 #51
> mortengrau

Vender lige næsen herimod senere i aften!
Der er jo lige nogle ting at undersøge først.
Avatar billede gak Nybegynder
07. december 2004 - 23:25 #52
Jeg når det desværre først i morgen!
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 18:02 #53
Jeg er ved at være mest varm på Barracuda'en...
Søgetid er lidt lavere og intern datahastighed lidt højere end WD'en. Meeen de er godt nok glade for WD på SR....
Nå, jeg bliver nok under alle omstændigheder ikke skuffet.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
12. december 2004 - 12:10 #54
Er i gået helt under jorden gak og espersen??? Eller er det måske julefrokosterne der trykker.....?
Avatar billede espersen Novice
12. december 2004 - 14:04 #55
jeps ; det var sgu en skæg julefrokost !!
Avatar billede gak Nybegynder
14. december 2004 - 20:02 #56
Ja, SR var meget glade for WD den gang.
Jeg mener derimod i dag, at det oprigtigt talt vil være af ren og skær akademisk interesse, hvilken én du vælger af de tre.

Husk også i øvrigt på det jeg sagde tidligere med to og tre plader i disken.
Hos WD er den lille (80 GB) med to plader (og med højere datatæthed end den store (120 GB) med tre plader, og dermed får den lille en bedre søgetid) og pga. dette larmer den noget mindre end den store.

Personligt ville jeg stadig vælge den mindste type, pga. prisen og den mindre støj, og dernæst ville jeg nok tage en af de andre to - dvs. Maxtor eller Seagate, fordi jeg ingen personlig erfaring har med disse to mærker endnu.
Men det sidste her, kan du jo nok ikke bruge i DIN vurdering.

Du skal jo selvfølgelig også tage hensyn til størrelsen på dit akutte lagerbehov.

Men alt i alt er jeg overbevist om, at du ikke på nogen måde i praksis vil kunne mærke forskel på de tre harddiskes performance, når de alle har samme rpm, cache-buffer og datatæthed på pladerne!
Der hvor forskellen nok vil være størst, er nok støjniveauet. Og der skal du altså sammenligne to helt ens størrelser diske.
Og her tror jeg Seagates er mest lydsvage, når man dømmer ud fra deres rygte.

Men med hensyn til støjen, så husk også at du kan anskaffe dig harddiskrammer (med gummiophæng!!) til dine harddiske, så bliver diskene stort set totalt lydløse i pc'en.
Især hvis du samtidig har et støjdæmpet kabinet.

Støjdæmpning og harddiskrammer ser du fx hos
www.webconsult.dk
Se under Shop!
Avatar billede mortengrau Nybegynder
15. december 2004 - 23:16 #57
Kan i fortælle mig forskellen på disse to barracuda'er - bortset fra prisen :-)

http://www.edbpriser.dk//Compare.asp?Similar=false&Products=113859&Products=22289
Avatar billede gak Nybegynder
16. december 2004 - 02:05 #58
Gå ind på Seagate og søg på de to produktkoder, som du kan aflæse på edbpriser.dk:
ST380013A
ST380013A-RK

http://www.seagate.com/support/disc/index.html
eller
http://www.seagate.com/products/discselect/index.html

Ligegyldigt om du søger under support eller discselect, så
finder du  I K K E  N O G E T  O M  ST380013A-RK!
Så, hvis du vil prøve på at få mere at vide om den, synes jeg du skal skrive en email til en af dem, der påstår, at de handler med den og spørge dem!

På edbpriser.dk har de HELT SAMME tekniske data.

Her er dataene for
ST380013A fra seagate selv:
http://www.seagate.com/support/disc/specs/ata/st380013a.html
Avatar billede gak Nybegynder
19. december 2004 - 12:45 #59
Finder du ud af noget mortengrau?
Avatar billede mortengrau Nybegynder
19. december 2004 - 21:08 #60
Undskyld forsinkelsen! Men jeg har haft lidt juletravlt... - Det ender med at tage livet af mig :-)

Nå, tak for kommentarerne gak! Det er virkelig en stor hjælp. Efter at have google't lidt rundt er jeg kommet frem til at RK-endelsen er en forkortelse for RETAIL KIT. Men hvad man får med ekstra, det skal jeg ikke kunne sige. Tror lige jeg vil høre en af forhandlerne... - og så skal jeg nok vende tilbage en forklaring!
Det er forresten underligt at bagmændene bag pc-netto.dk og officeit.dk har lavet to fuldstændigt identiske butikker (bortset fra en smule prisafvigelse). Hvad skulle fordelen mon være i det?

Det var vist et lille sidespring :-)
Jeg har langt om længe lagt mig fast på ST380013A - med eller uden RK :)

Som sagt: Tusind tak for hjælpen gak og espersen! Vil lige vende tilbage når det hele er oppe at køre.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
19. december 2004 - 21:26 #61
- espersen: Siden ville ikke lade mig uddele forskelligt pointantal. Så jeg opretter lige et nyt spørgsmål til dig så du kan få dine point :-)
Avatar billede mortengrau Nybegynder
19. december 2004 - 21:36 #62
Avatar billede espersen Novice
19. december 2004 - 21:44 #63
thx ;o)