Avatar billede sorteplov Nybegynder
30. november 2004 - 15:54 Der er 4 kommentarer

Reinstallere min Mac fra et diskimage

Hejsa

Min ellers perfekte G5 er begyndt at opføre sig underligt.

Harddisken siger "klik klik" hele tiden og går kold hele tiden.

OK, tænkte jeg: Jeg køber en ny disk og sætter den i istedet for, men jeg har mega meget software med dongler, software der skal have licenser overført, netværk, printere, fonte, opdateringer osv. osv. Det kommer til at tage flere dage at reinstallere det hele .... suk - det gider jeg ikke.

Jeg tænkte så at jeg kunne lave et diskimage og bare installere fra billedet og vupti - have det hele igen. Men jeg ved ikke hvordan man gør. Er der nogen der ved hvordan. Jeg har ca. 80 GB på disken som jeg gerne vil lave et billede af.
Avatar billede sorteplov Nybegynder
30. november 2004 - 15:56 #1
Problemet med dongel software osv. er at fx. QuarkXpress's nye "smarte" måde at håndtere licenser er at man kun kan reinstallere Quark 1 gang om året - ellers skal jeg have fat i Quark i USA og få dem til at nulstille et eller andet så jeg kan bruge programmet. Har prøvet det en gang før - det tog kun 1 uge - det har jeg ikke mod på igen :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
30. november 2004 - 16:50 #2
Det er da et forsøg værd med Carbon Copy Cloner fra http://www.bombich.com/software/ccc.html
Det med harddisken lyder ikke godt, så hvis jeg var dig ville jeg købe en ny harddisk og klone dit primære drev over på med CCC og så overveje om det ikke var for farligt at have noget vigtigt liggende på et drev, der klikker.
Avatar billede sorteplov Nybegynder
30. november 2004 - 16:58 #3
Tak - det prøver jeg lige :-)

Du hører fra mig når det er afprøvet imorgen engang
Avatar billede egonspock Seniormester
30. november 2004 - 17:02 #4
Held og lykke med det :-)

Hvis du tager fat i harddisken kan du evt. checke efter på producentens hjemmeside om der skulle være noget galt med den. Det er nogen gange at de har en liste over "mandagsmodeller" eller lignende.