Avatar billede dtn Nybegynder
30. november 2004 - 15:07 Der er 6 kommentarer

Forbindelse mellem 2 netkort

Jeg har en server med 2 netkort, det ene har ekstern forbindelse og det andet har intern forbindelse.

Dvs. netkort nr. 1 sluttes direkte til en router (køre noget software FW) og netkort 2 sluttes til LAN. Kan man holde de 2 helt adskilt? Dvs. at der ikke er mulighed for at gå fra netkort 1 til 2 og så videre ind på LAN!
Avatar billede serverservice Praktikant
30. november 2004 - 15:27 #1
ja det kan du sagtens, men kan så ikke forstå hvad du vil opnå ved det?
Det afhænger lidt af hvad du kører - f.x. NAT fra routing& remote access - eller ics på selve netkortene.
Løsningen er så bare at disable din routing mellem netkortene - alstå disable NAT eller ICS.
Avatar billede dtn Nybegynder
01. december 2004 - 12:17 #3
Jeg skrev dog at holde de 2 netkort helt adskilt. Dvs. der skal slet ikke være noget som helst bindinger mellem de 2! Det er for at øge sikkerheden. Hvis man har skaffet noget uautoriseret adgang til det ekstern så kan man ikke gå via til LAN via det andet netkort. Jeg er ikke ud på at finde noget NAT / RAS løsning.
Avatar billede zyklone Nybegynder
01. december 2004 - 13:27 #4
Hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, så kan du lade Routeren køre DHCP på netkort nr 1 (det der kører ud af huset)
Derefter kan du kører med Statiske IP adresser på det netkort nr 2(det der kører inde i huset)
Og kører du kun Netbeui, som ikke er Routebar, så er der endnu mindre kontakt mellem de to kort.
Jeg ved ikke hvilke OS du kører men her er lidt info til Win XP.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;301041&sd=tech
Avatar billede serverservice Praktikant
01. december 2004 - 15:23 #5
Hvis de ikke er sammenkædet med routning mellem kortene er de jo adskilt rent softwaremæssigt da de har forskellig ip opsætning til hver sit subnet- og så behøver du ikke gøre mere.
Avatar billede ranglen Nybegynder
01. december 2004 - 15:33 #6
Hvis du ikke ønsker dit netværk kompromitteret, fordi den eksterne computer bliver hacket, skal du lavet et helt andet setup. Uanset hvordan du konfigurerer dit nuværende system, hvis maskinen med to netkort bliver overtaget, vil hackeren have adgang til det lokale net.

Så du må sætte endnu et led på, f.eks.:

Internet - router - pc1 - pc2 - switch til lokalt net