Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
28. november 2004 - 22:54 Der er 29 kommentarer og
5 løsninger

Start eget firma!

Jeg laver en gang imellem nogle forskellige opgaver for folk mod betaling (generelt IT-relaterede emner).

Jeg vil nu gerne få registreret noget firma af en art osv.

Nogen der kan hjælpe.

Har prøvet at tjekke startfirma.dk og sådan, men synes det er lidt svært at finde ud af hvad, hvor osv.
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
28. november 2004 - 22:55 #1
Det er mest hvorledes jeg registrere firmaet, hvad jeg skal gøre når jeg tjener penge og sådan noget.

Vil bare igang.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
28. november 2004 - 22:59 #2
hovedsagen er at du holder styr på indtægtet og udgifter - så er du i princippet igang.
op til 50000 om året i omsætning kan du klare dig uden momsregistrering
men du skal udfylde en udvidet selvangivelse.
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
28. november 2004 - 23:22 #3
Hvorledes får jeg registreret et navn til mit firma?
Og når jeg så har udfyldt den udvidede selvangivelse, hvad gør jeg så f.eks. hvis jeg får solgt noget til 15.000,-? (gerne et eksempel, hvis man kan ordne det online).
Avatar billede movingrok Nybegynder
28. november 2004 - 23:28 #4
har du også været på virk.dk? Du vælger selv dig firmanavn - dog må du ikke bruge et registreret navn. Der kan godt være mange firmaer med samme navn, bare ikke med samme momskode. Hvert firma skal (når de vil momsreg.) udfylde hvilken type virksomhed de er og udfra dette får man en momskode (mener at Told&Skat fortæller om firmanavnet er gyldigt)
Ellers ville jeg kontakte mit lokale Told&Skat og få lidt rådgivning.
Avatar billede kasper.h Nybegynder
28. november 2004 - 23:31 #5
Prøv at læse lidt på denne her side:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=204908
Avatar billede jaffafo Nybegynder
28. november 2004 - 23:54 #6
Avatar billede nicolai_johannesen Nybegynder
29. november 2004 - 09:01 #7
Jeg startede selv op på samme måde som dig. Disse link har givet mig meget...især fordi de er opdelt på en god og logisk måde:

http://www.startguiden.dk/
http://www.100svar.dk/
Avatar billede triple-x Nybegynder
29. november 2004 - 13:45 #8
ja som de andre nævner kig løs på internettet, men ellers tag ned på på dit lokale told og skat kontor og få en snak med en rådgiver der er flere ting end som så man lige skal tage højde for, og de giver dig gerne en masse rådgivning.
Avatar billede japping Nybegynder
29. november 2004 - 14:10 #9
Jeg har haft mit eget i nu 5 år, også kun som fritidsbeskæftigelse. Mine råd er som følger:

Snak med en der har prøvet det selv, en reviser eller lign. er meget dyrt og du får intet ud af det, da din fortjeneste så går til regnskab.

Selv om du kører det som ikke moms-registreret firma, skal du kunne dokumentere dine indtægter. Men husk at du intet kan trække fra, dvs. ting som kørsel, porto, kontorartikler, PC, printer , telefon o.l. Det vil du kunne hvis du er moms-reg.
Avatar billede triple-x Nybegynder
29. november 2004 - 14:14 #10
Japping - lige ang din kommentar til revisor, Det kommer jo meget an på hvor meget han tjener om det kan betale sig med en revisor. hvis du ikke er så snild til alt det med regnskab og lign kan det i mange tilfælde godt betale sig at få en revisor til at lave årsregnskabet og så selv klare moms regnskabet. Dette burde de fleste små firmaer kunne klare uden at miste hele sin fortjeneste :)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
29. november 2004 - 16:07 #11
japping> man kan sagtens trække sine udgifter fra selvom man ikke er momsregistreret :-)
hvor har du fået indtryk af at man ikke kunne?
Avatar billede _mkz_ Nybegynder
29. november 2004 - 18:21 #12
ja neeeemlig ja tror jeg er den beste løgsning
Avatar billede japping Nybegynder
29. november 2004 - 20:31 #13
mrmox2 --> Undskyld, du har selvfølgelig ret ;-)

triple-x --> Mht. revisor ser jeg således på det. Hvis du ikke gidder lave regnskab skal du regne med mellem kr. 5.000,- og 10.000,-, lad os sige kr. 8.000,- pr år. Jeg bruger nok max 1 time pr. måned til regnskab (omsætter i år for ca. 200.000,-), dvs. 12 timer på et år. Dertil kommer årsregnskab som tager 2-3 timer, max 4 timer - husk at ægtefæle og kapitalforklaring også er medtaget. Det giver max 12+4=16 timer. Det giver mig en timeløn på 7.000,-/16 = kr. 500,-.
Ydermere får man også en indsigt i, hvad man bruger penge på og hvor man tjener dem.

Det første år brugte jeg ca. den dobbelte tid.

Min anbefaling er at man selv skal lave det når man ikke har en stor omsætning. Det første år skal man tage kontakt til nogle der har prøvet at lave regnskab eller en revisor der vil hjælpe en. Derefter kan man sagtens selv lave regnskab. Min kommune har også været behjælpelig med besvarelse af diverse spørgsmål.

Men vælg det du selv finder vil passe dig. Jeg regnede bare med du ville have forskellige syn på sagen.

Held og lykke.
Avatar billede triple-x Nybegynder
29. november 2004 - 21:06 #14
japping det var ikke nogen negativ kommentar. Jeg har bare erfarret at ikke alle har lige let ved at sætte sig ind i regnskaber mm. og hvis man vil undgå den del behøver man ikke komme af med en formue.

Du har selvfølgelig ret man kan spare en del penge ved at lave det selv, dog kan man også lave en frygtelig rod i det :)
Avatar billede jodder Nybegynder
29. november 2004 - 23:50 #15
Lige en lille indskydelse. Udgiften til en revisor kan mange gange være tjent hurtigt ind ved feljdisponeringer. Enhver revisor med en smule fornuft vil give et bud på udgifter til bogføring og regnskabsaflæggelse, så kan kunden jo selv vurderer hvorvidt det er for dyrt eller måske pengene værd.
Det skal samtidig nævnes at reglerne omkring "momsfritagelse" ganske rigtigt er tilstede, men ikke nødvendigvis en fordel. I forbindelse med opstart af en virksomhed er der ofte flere udgifter end indtægter og mig bekendt vil posten indgående moms ikke komme iværksætteren tilgode såfremt man ikke fører momsregnskab grundet omsætningens størrelse, det skal også tages med i overvejelserne.
Besøg dit lokale toldkontor og få en snak, udfyld en blanket og få dit cvr nummer og du er igang. Du er dog ikke kun pligtig til at udfylde en udvidet selvangivelse men også regnskabspligtig.
Som jeg forstår er det et lille foretagene, så det er blot at lægge nogle tal sammen Omsætningen og derefter trække dine udgifter fra, gemme bilagene så du til ebhver tid kan fremsende disse til kontrol for ellers er helvede løs.
Skulle det være aktuel så husk "fri telefon" "kørselsfradrag, eventuel blandet bil" og afskrivninger såfremt du har indkøbt noget til en værdi af mere end 10.800 i 2004. Blot en lille kommentar
Avatar billede japping Nybegynder
30. november 2004 - 11:49 #16
Her skal vi have fokus på, hvad spørgeren har oplyst os.

Efter min opfattelse ligner hans forretning meget min - så må wampiro-uha korrigere hvis jeg er helt forkert på den.

Han har nogle småopgaver hist og her, jeg gætter på 1-2 stk. pr. måned, hvilket giver ca. 20 stk pr. år. Udgifter: kørsel, PC, internet, mobil, porto, papir, printer, ringbind o.l.

Overslag:
Indtægter:
  konsulenttimer kr. 50.000,-
Udgifter:
  PC (hvert andet år) kr 5.000,-
  Kontorartikler: kr. 5.000,-
  Internetforbindelse: kr. 5.000,-
  Transport: kr. 3.000,-
  Diverse: kr. 2000,-
Overskud:
  Inttægter- udgifter = 50.000 - 20.000 = 30.000,-

Heraf skal revisor så betales. Ydermere skal man se på, at der måske kun er tale om et ganske lille regnskab, som kan klares med Excel. Kender du en der kan hjælpe dig wampiro-uha ?

Det sværeste er det årlige regnskab, men du er kommet langt hvis du selv kan klare bogholderiet. Hvis du betaler dig fra regnskabet det første år, kan du lure princippet af og selv ordne det de efterfølgende år.

Prøv at sætte dine tal ind i ovenstående overslag, det giver dig et groft overblik.
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
30. november 2004 - 12:14 #17
Jeg har nok en som kan hjælpe mig lidt med regnskabet.
Og vil skyde på det slet ikke er så omfattende de første :-)

Det jeg faktisk er mest i tvivl er, når jeg har tjent nogle penge for en opgave. Lad os sige som eks. 10.000,-. Hvad gør jeg så?

Hvordan betaler jeg skat af det osv.
Avatar billede jodder Nybegynder
30. november 2004 - 13:06 #18
M.h.t. skat er det nødvendigt, at du laver et budget eller nærmere et forventet resultat for f.eks 2005. Skulle du forvente kr. 20.000 i overskud så sætter du blot det ind i dit forskudsskema hvorefter dit skattekort vil tage højde herfor enten iform af et lavere fradrag, højere trækprocent eller hvis overskuddet er stort skal der indbetales b-skat.
Ring til skatteforvaltningens forskudsregistrering fortæl dem at du ønsker påført overskud af virksomhed i 2005 med dit forventede overskud og det hele går af sig selv.
Ønsker du ikke dette kunne du blot sætte f.eks 30% af omsætningen til side på en særlig konto til senere restskat, dette er imidlertid vigtigt såfremt du ikke har disiplin, da mange små selvstændige tror at det de får ind kan de blot bruge men sådan er verden ikke skruet sammen, skattefar kommer på et eller andet tidspunkt når skatten gøres op og så er det ikke rart at have pengene.
Avatar billede jodder Nybegynder
30. november 2004 - 13:08 #19
rettelse "så er det ikke rart ikke at have pengene klar"
Avatar billede japping Nybegynder
30. november 2004 - 22:42 #20
Jeg kommenterer dette i morgen.
Avatar billede japping Nybegynder
01. december 2004 - 08:45 #21
jodder --> Jeg er ikke helt enig med dig. Du skriver at han skal sætte f.eks. 30% af omsætningen fra, denne metode mener jeg ikke han skal anvende. Det kan være farligt hvis han har få udgifter og betaler topskat. Eksempel:
Indtægter: 50.000,-
Udgifter: 5.000,-
Overskud 45.000,-
AM bidrag (9%): 4.050,-
Topskat af 40.950,- (60%): 24.570,-

Dvs af en indtægt på 50.000,- skal han altså betale 28.620,- i skatter o.l. Dvs ca. 57% af indtægterne men 64% af overskudet. Derfor kan det anbefalse at man det første år laver en månedligt eller kvartalsvis opgørelse over indtægter, udgifter og skatter. Efter et års tid vil man så får en fornemmelse for, hvor meget kan skal sætte til side.
I stedet for forskudsregistrering kan du også få indbetalingskort hos kommunen. Hvis du sørger for løbende at indbetale skatter, kan du undgå forskudsregistreringen. snak med din kommune, de kan altså godt være flinke hvis man selv sørger for at overholde aftalerne.
Avatar billede jodder Nybegynder
01. december 2004 - 10:13 #22
Japping-- mine tal var blot eksempler. Såfremt han er oppe i topskat og er selvstændig erhversdrivende, ja så går han naturligvis i virksomhedsordningen hvor skatten er lavere, men i så tilfælde må man anbefale en revisor. Det der med at undgå forskudsregistrering er vist ikke helt gangbar, man er forpligtiget til at påse at ens forskudsregistrering er realistisk, så beder du om en stak girokort fra skatteforvaltningen for selv at styre ens skatteindbetalinger, så tror jeg forvaltningen vil spære øjnene lidt op, den mener jeg ikke går.
Jeg savner lidt respons fra spørgeren, skal han kunne bruge vores råd må han også uddybe lidt omkring hans situation iøvrigt, er han f.eks i topskatten og hvor vidt ønsker han at drive virksomheden proffesionelt eller blot på hobbybasis, det er ikke helt uvæsentligt.
I bund og grund er vi dog enige Japping, han skal køre det ordentligt fra starten og ikke komme i uføre med udskudte skatter m.v. og altid sørge for at have bilagsmaterialet i orden, så kan intet gå galt.
Wampiro - - læser du overhovedet vore indlæg - - og hvad kan du bruge vores indlæg til ???
Avatar billede japping Nybegynder
01. december 2004 - 11:08 #23
jodder --> Nej, det er ikke en selvfølge at han er i virksomhedsordningen. Jeg arbejder til daglig i en alm. virksomhed og og har her en indkomst som gør, at jeg skal betale topskat. Ydermere er jeg monsreg. og har også her en rimelig indkomst. Dette gør at jeg skal betale topskat af hele min indkomst i mit eget momsreg. firma. Men jeg er altså ikke i virksomhedsordningen. Når året er omme gør jeg regnskabet op og hæver overskudet til personlig indkomst - altså ingen overførsel af penge fra år til år.
Mht. girokortene har jeg ikke haft problemer, min begrundelse er, at jeg ikke kan garantere lige stor indtægt hvert år. Det kan godt svinge kr. 100.000,-. Dette var også kun et forslag, da løsningen er ok i mon kommune.

Jeg er helt enig med dig jodder, vi ser tingene på samme måde. Men hvad med spørgeren ? Gode råd er dyre og skal behandles ordentligt .....
Avatar billede japping Nybegynder
01. december 2004 - 11:09 #24
Men hans karma er heller ikke så god. Han uddeler åbenbart ikke point .........
Avatar billede japping Nybegynder
01. december 2004 - 12:12 #25
Ups .. ovenstående kommentar trækker jeg tilbage.... undskyld
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
01. december 2004 - 21:18 #26
Jeg skal nok uddele point. Vil bare lige have styr på spm'et først :-)
Ved ikke hvorfor jeg har dårligt karma, men det er vist ikke noget jeg bestemmer.

Skal nok dele point, men vil lige snakke med kommunen først osv. og se hvad jeg skal gøre...
Avatar billede sonnic Juniormester
09. december 2004 - 22:08 #27
wampiro-uha>
Efter at ha´læst alle de gode indlæg her på eksperten, kan jeg ikke lade være med at tænke på, om ikke det var en god idde, at du tilmedte dig en af de iværksætter kurser der kører her i vinterhalvåret.
Skat og told afholder også jævnligt disse kurser.

Forøvrigt er her et link til en god bogholder, med rimelige priser.
http://www.regnskabsassistance.dk
Avatar billede jodder Nybegynder
10. december 2004 - 00:22 #28
Sonnic, jeg slog lige et kik forbi den henvisning du anførte. Tager jeg helt fejl når du er identisk med henvisningen ?? hvis du er samme person syntes jeg det er en lidt billig og useriøs måde at besvare et spørgsmål på. Din henvisning til iværksætterkurser er helt fin, men reklamerer for dit eget firma, helt ærligt det er ikke det manden ønsker, nærmere hjælp til selvhjælp. Iflg. din hjemmeside er din pris kr. 275/time, helt fair men er den inkl. moms, det må den jo være da du klart skal tilkendegive om prisen er excl. moms. Endvidere syntes jeg, uden at have gransket hjemmesiden tilbunds, ikke det fremgår hvilket uddannelse du/vedkommende har, et billede=1 ansat og der tilbydes udarbejdelse af hjemmeside, undervisning i edb og så lidt kontoplan o.s.v.. Jeg noterer mig iøvrigt at du skriver at toldskat forlanger resultatopgørelse samt balance og det skal være for 12 måneder. Det er da lidt svært såfremt man påbegynder midt i året og har året som regnskabsår, endvidere forlanges der et driftsregnskab med tilhørende balance der naturligvis er afstemt til eksterne konti. på forlangende skal der kunne leveres en kontoudskrift for hver enkelt postering. Udover dette skal der dagligt foretages kassebogføring så der jævnligt kan afstemmes kassebeholdning (jeg ved godt at dette kun sjældent sker i små virksomheder, men det er helt klart en fejl).
Såfremt du ikke er identisk med www.regnskabsassistance.dk så beklager jeg mine "beskyldninger", men har jeg ret så syntes jeg du skal fjerne henvisningen, den virker ikke seriøs, på mig ihvertfald.
Vi har her på nettet iøvrigt så mange andre "gratisydelser" såsom dette forum, advokathjælpen, spywarefri og mange flere
En EDB kyndig kunne lave et forum der fokucerer på nyopstartedes problemer omkring bogføring m.v., det er jo i bund og grund småtingsafdelingen vi taler om ikke indviklede skattedispositioner o.s.v., det ville gavne danmark, nye iværksættere og bestemt ikke tage noget fra revisorstanden, for når først en lille virksomhed bliver større vil der automatisk være behov for revisor/advokat på sidelinien, og selvfølgelig også være økonomi til at betale.
hejsa
Avatar billede sonnic Juniormester
10. december 2004 - 17:53 #29
jodder>
Du har til dels ret i din antagelse. Det er dog IKKE mig der annoncere med regnskabshjælp, det er min smukke kone, som er uddannet merkonom og autoriseret underviser i PC kørerkort/Navision/Concord samt Offic pakken.
Da hun i adskillige år netop har hjulpet nystartede igang med deres eget regnskab, enten med undervisning til selvhjælp, eller ordnet dele at deres regnskab. Derfor mener jeg linket var relevant.
Hvis du se lidt grundigere på nederste linie, på den side hvor priserne er nævnt, vil du se "Alle priser er eksklusive moms."

Ang. grafiks hjælp er det undertegnede der gerne hjælper evt. kunder med design og tryk.
Dette er dog ikke min hovedbeskæftigelse, jeg er ansat på et større dagblad.
Jeg kan kun give dig ret i dit skriv ang. et forum der fokucerer på nyopstartedes problemer, det er der et stort behov for.

Hilsen Villy
Avatar billede jodder Nybegynder
11. december 2004 - 00:50 #30
Hej Villy
Dit svar taget til efterretning. Det man først bliver blind på er ens øjne, beklager. I samme åndedrag skal jeg på ingen måde betvivle dine eller din smukke kones evner m.h.t. regnskaber, jeg kender jer ganske enkelt ikke. Jeg er selv merconom i regnskabslinien og "næsten" skattelinien inden jeg skiftede branche fra revisor til selstændig indenfor et helt andet område, men lad det ligge.
Jeg ville i bund og grund blot påpege at dette forum er til gratis rådgivning for spørgeren, jeg syntes her at din kommentar lugter lidt af profit, vi er nok ikke enige. Bortset fra det er det en pæn hjemmeside i har og jeg kunne måske finde på at hyrer jer, da mine evner indnfor grafisk fremstilling både på papir og i form af hjemmeside kan ligge på et meget lille sted :)
Hilsen Jesper
Avatar billede sonnic Juniormester
11. december 2004 - 02:33 #31
Først tak for dine rosende ord ang sider.
Men tilbage til emnet jeg har flere gange henvist igangsættere til netop de to sider som nicolai_johannesen giver et link til, disse sider er for at sige det mildt fremragende. Og samtidig opfordret  at tilmelde sig til de iværksætter kurser der afholdes over hele landet, her er der mulighed for at få uddybet mange af de spørgsmål alle der vil starte op, går og tumler med.

Held og lykke med projektet wampiro-uha, vi hører gerne fra dig.

Hilsen Villy
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. december 2004 - 15:49 #32
hej - vil bare sige at jeg syns det er helt fint at anbefale link, også selvom de koster penge. men hvis man selv har profit af den tjeneste der linkes til er det vel også fair nok at man fortæller det.
sonnic> når I tilbyder hjælp til hjemmesidedesign, så ville jeg lige snuppe de par stavefejl I har på jeres egen :-) det giver et bedre indtryk (ellers en dejlig overskuelig hjemmeside).
wampiro_uha> god arbejdslyst
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
12. december 2004 - 23:46 #33
Jeg har fordelt point mellem alle svarende :-)

TAKKER for alle svar, der er jo ngoet at gå i gang med ;-)

:-D
Avatar billede basse-mand Nybegynder
29. april 2011 - 14:46 #34
hey allesammen :D

mig og et par gutter er igang med at oprette eger firma, og vi ville lige om der er noget vi skal forholde os til inden at man helt begynder på dette. ?

det er et produkt vi får tilsendt fra USA, hvad skal man tage hensyn til når det tilsendes derover fra?

kan i måske foreslå nogle godt tips til hvordan man, starter godt på det ?