Avatar billede cortx Nybegynder
26. november 2004 - 23:37 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

IP adresse vist, og jeg bliver anklaget!

Hej alle sammen! Jeg beder jer svare her!!!

For et stykke tid siden hentede jeg dette script, og lagde det ud på min side:
http://www.rolator.dk/downloads/scripts/detaljer.php?action=rate&script_id=108

Det viser tilføldigvis IP'en og sådan på brugerne der er online, og jeg vidste ikke det kunne føre til ballade.

Pludselig har jeg en der skriver til mig at han vil anmelde mig for at have vist hans ip online. Har erkendt fejlen til ham, rettet den, og sagt undskyld.
Han påstår at hans PC er blevet hacked og han vil stadig anmelde mig.

Er det i grunden ulovligt det jeg har gjordt med IP? Og kan han vinde en sag?

mvh
Crtx
Avatar billede pana Nybegynder
26. november 2004 - 23:42 #1
Hahahah.. Så vidt jeg ved (uden at have set scriptet) gætter jeg på at det viser personens egen IP ligesom www.myip.dk. Han kan på ingen måde vinde den sag du du ikke har skrevet hans IP direkte på din hjemmeside. Selvom du havde, tror jeg faktisk ikke han kunne vinde.
Avatar billede kenp Novice
26. november 2004 - 23:45 #2
hvilken sag! ;) kort sagt nej, du har jo ikke vist den mig bekendt til andre end ham da han var på besøg på din side.
Avatar billede kenp Novice
26. november 2004 - 23:46 #3
svare lidt til at man kan anklage riversen for at vise ip-adressen på densom er på besøg her ;) http://www.riversen.dk/ (boks ude til højre)
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. november 2004 - 23:46 #4
Baahhh det er sgu da hans eget problem hvis han ikke beskytter sig imod vira.
Har selv prøvet at få en vred mail fra en gut pga. et link jeg havde på min side. Det kan da ikke være mit problem, jeg havde ikke givet ham nogen virus.

Hvordan vil han bevise at hans PC er blevet "hacked" pga. din side?!

Ved ikke om det er ulovligt. Men det tror jeg bestemt ikke. Har aldrig hørt om noget lignende. Tror ikke du skal ta' det så alvorligt.
Avatar billede cortx Nybegynder
26. november 2004 - 23:48 #5
Jeg lagde scriptet ud, og så kunne alle se alle brugernes IP'er. Altså alle dem der var online.
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. november 2004 - 23:48 #6
kenp> Ja lol, der er jo ikke nogen bots som finder hans IP. Den kommer jo kun når han er inde på siden, eller rettere den kan kun ses af ham selv.
Avatar billede pana Nybegynder
26. november 2004 - 23:49 #7
Hov. Unskylder for min lidt for hurtige kommentar. Jeg er ikke sikker hvis den viser alle brugerne der er online, men jeg kan på ingen måde forestille mig at det er ulovligt. I de fleste PHP og ASP forums kan administratoren se IP'erne på alle der er online osv. Dog er jeg sikker på at med mindre han har beviser for at han er hacket pga. hans IP stod på din hjemmeside, kan han ikke melde dig for det. Dog tror jeg han kræve at du fjerner scriptet.
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. november 2004 - 23:49 #8
cortx> hmmmm... ok...
Mener stadigvæk ikke det er noget problem.
Avatar billede pana Nybegynder
26. november 2004 - 23:50 #9
Doggy - Du har, ligesom jeg, læst lidt for hurtigt. Alle IP'erne blev jo vist.
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. november 2004 - 23:50 #10
"Dog tror jeg han kræve at du fjerner scriptet." Nej da. Han kan sgu da bare lade være med at gå ind på siden! Det er jo helt frivilligt.
Avatar billede pana Nybegynder
26. november 2004 - 23:51 #11
Hvis du ikke vil fjerne scriptet, så behold det indtil du for en advarsel. Du vidste jo på ingen måde at det var ulovligt.
Avatar billede cortx Nybegynder
26. november 2004 - 23:51 #12
Har en ven der skriver (HAN ER ANONYM!)

Du må gerne logge alle IP adresser der besøger dit site, du må bare ikke offentlig gøre dem !
Jeg havde også på et tidpunkt en der vidste brugerne IP Adresse, men den fjernede de sidste tal der stod efter det sidste . Altså 172.287.46.***

Så er det ikke ulovligt, i det der så er mellem 0 og 999 muligheder for at finde den enkelte IP adresse, og det er jo ikke sikkert at alle sammen er aktive, eller at computeren i den anden ende er tændt !
Men hvis han siger han er blevet hacket, så skal han også kunne bevise det !
og vis han er blevet hacket, så har han jo heller ikke gjordt sit for at beskytte sig selv, så kan det jo være hvor som helst "hackeren" har fundet hans IP adresse....
Avatar billede pana Nybegynder
26. november 2004 - 23:55 #13
Der er faktisk kun 254 løsninger.. Man kan bruge alt fra 0 til 255, dog bruger man ikke 0.
Avatar billede millerweb Nybegynder
26. november 2004 - 23:55 #14
Det er ikke ulovligt at vise en enkelt brugers egen IP adrsse frem, så kun den enkelte bruger kan se den ! - men hvis man gør som Cortx har gjordt i dette tilfælde , at alle kan se alles IP'er, så er det ulovligt !

Og som Pana, skriver...: Ja, der er den slag funktioner på sådan set alle PHP/ASP forums, så Administratoren/ne kan se de besøgendes ip adresser !
Men det er ikke ulovligt, du må logge alle de ip'er der besøger dit site, i tilfælde at misbrug kan man så banne en enkelt ip adresse !
Men du må aldrig på noget tidpunkt vise alle mulig folks ip adresse, frem på nettet !

Det er ganske enkelt ulovligt, og du Cortx kan tabe den ret sag, hvis det kommer så lagt !

Det var alt...
(Skulle der være nogen mindre stave / taste-fejl - så se blot bort fra dem, har været oppe siden kl. 4:45 - er ved at være lidt død...)
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. november 2004 - 23:56 #15
cortx> Lyder rigtigt.

Men bare du har fjernet det nu, så kan jeg ikke se nogen problemer.
Og han har garanteret bare fået noget ad-ware eller lign. Han er vel næppe blevet hacket.
Hvis man vil hacke nogen er det vel fordi de har noget man vil ha' fat på. Og så er det jo ikke en tilfældig IP man finder som man bruger. Eller hvad?
Avatar billede popsy Novice
27. november 2004 - 02:20 #16
Nu er det jo ikke særligt mange mennesker der ejer en ip :)

Teleselskaberne ejer de fleste af de ip adresser der findes, og hvad i alverden skulle de dog have imod at ip-adressen bliver vist? :D
Måske er jeg på gale veje, men det virker da lidt underligt at en skælder ud over at hans ip adresse bliver offentligt kendt, hvad skade skulle det dog kunne gøre?
Han afleverer den alligevel på enhver hjemmeside han besøger...!

En ip adresse kan ikke bruges til skadelige formål, undtagen for de mennesker der ikke beskytter deres pc, eller dem som har noget at skjule. De skadelige programmer som finder ofre via ip adresser høster dem ikke på hjemmesider, de starter sq bare fra en ende af :)

Mon også han har sagsøgt kraks.dk for at vise hans tlf nummer? :)

Dem som skriver det er ulovligt at vise folks ip adresser frem, læg venligst et link til den lov. Jeg tror ikke på den findes, men hvis den gør skal jeg selvfølgelig nok sige undskyld :D
Avatar billede riversen Nybegynder
27. november 2004 - 09:47 #17
ja, den vil jeg også meget gerne se.
Avatar billede riversen Nybegynder
27. november 2004 - 09:50 #18
men vil da også lige tilføje at efter min mening kan det der er på riversen.dk, myip.dk og andre sider ikke kaldes en offentliggørelse, da det kun er personen selv, der kan se det, og ingen andre.
Avatar billede cortx Nybegynder
28. november 2004 - 16:05 #19
Bare glem denne sag!