Avatar billede jtmicor Praktikant
26. november 2004 - 23:17 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

ingen lyd

I dag gik der noget galt med mit lydkort. Når jeg tænder for Media Player kommer denne fejlmedlelese:

Windows Media Player kan ikke afspille filen, da der er problemer med lydenheden. Problemet kan skyldes, at der ikke er installeret en lydenhed på computeren, at lydenheden er optaget af et andet program, eller at den ikke fungerer korrekt.

Samt :Fejl-id = 0xC00D11BA, situations-id = 0x00000000

En af mine venner fandt en driver til mit lydkort på nettet, men den vil ikke lade sig installere færdig. Er der nogen der kan gennemskue hvad det er der er gët galt?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2004 - 23:31 #1
Avatar billede halifax Nybegynder
27. november 2004 - 03:20 #2
En Microsoft artikel supplerer blot det, du har skrevet:
"C00D11BA: Cannot play the file
Windows Media Player cannot play the file because there is a problem with your sound device, such as a sound card or sound controller. You might encounter this error message for one of the following reasons:
1. Your sound device is in use by another program. Quit other programs that might be using your sound device, and then try to play the file again.
2. Your sound device is not functioning properly. To troubleshoot the problem, see the "Sound Troubleshooter" topic in Windows Help or refer to your sound device's documentation.
3. You do not have a sound device installed on your computer. Install a sound device, and then try to play the file again."

Kan du afspille andre lyde, fx. ved Windows start og nedlukning?

Har du onboard eller separat lydkort? Hvilket? Kan din ven have fundet en forkert driver, siden den ikke kan installeres færdig.
Har du prøvet at afinstallere og geninstallere dit lydkort?
Avatar billede halifax Nybegynder
27. november 2004 - 03:42 #3
Hentet fra et andet forum:
Åbn Media Player
"Going into options, then devices, audio device, and changing the device to default sound device SOLVED THE PROBLEM."
Avatar billede jtmicor Praktikant
27. november 2004 - 21:45 #4
Jeg prøver jeres forslag men der er ikke rigtig noget der vil virke. Der kommer intet ud af højtalerne, heller ikke ved Windows start/nedlukning. Om jeg har onboard eller separat lydkort, det ved jeg ikke, desværre:-( Der er sket det underlige, at jeg ikke længere kan finde nogen lydenhed listet under egenskaber for system/enhedshåndtering. I går kunne stod der hvad mit lydkort hedder, og i dag er det væk. Men det var noget med ESS Audio og til sidst (WDM) så vidt jeg husker. Da jeg har fået min computer for fire år siden via mit arbejde, så fulgte der desværre ikke en cd til lydkortet. Jeg ved derfor ikke hvordan jeg skulle installere det igen, hvis jeg afinstallerer det igen. Øv!
Avatar billede halifax Nybegynder
28. november 2004 - 01:12 #5
Gå i Administration -> Tjenester. Rul ned til Windows Audio. Se om den tjeneste er stoppet, hvis ja, så genstart den.
Beskrivelse af Windows Audio:
Administrerer lydenheder til Windows-baserede programmer. Hvis denne tjeneste stoppes, vil lydenheder og -tjenester ikke fungere korrekt. Hvis denne tjeneste deaktiveres, kan tjenester der er direkte afhængige af den, ikke startes.

Hvis vi kan komme så langt, at vi kan få en lydenhed frem, skal vi nok finde ud af om den er onboard eller separet, samt finde en korrkt driver til den.

Det er mystisk at den ikke optræder i Enhedshåndtering, samt at Windows ved genstart ikke kommer frem med "Der er fundet ny hardware . . . . "  -  Håber tip'et med Windows Audio tjeneste kan afhjælpe dette. Skriv endelig feedback.    :)
Avatar billede jtmicor Praktikant
28. november 2004 - 08:31 #6
Windows kommer faktisk ved genstart frem med "Der er fundet ny hardware . . . . ". Men den finder ikke noget. Og så til et dumt spørgsmål (igen): hvor finder jeg Administration? Pinligt pinligt...
Avatar billede halifax Nybegynder
28. november 2004 - 13:35 #7
I Kontrolpanel finder du Administration. Dernæst Tjenester.

Når Win finder ny hardware er lydkortet i hverfald fysisk tilstede. Den får bare ikke indlæst nogen driver. Er det sådan?
Avatar billede jtmicor Praktikant
28. november 2004 - 16:47 #8
Under Komtrolpanel har jeg ikke nogen ikon for administration. Jeg har Win 98, kan det have noget at sige? Og jo, den kan ikke finde en driver til lydkortet.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. november 2004 - 18:50 #9
Argh.. min dumhed ikke at spørge, hvilken Windows du har. - Så kan vi ikke gå den vej.

Du kan udmærket have ESS Audio Device. Så skal vi blot have fundet en driver, som passer til din version/model nr.

Hent programmet Everest Home Edition (gratis). Det kan give en masse oplysninger om hardware (og software) på din pc. Hent Full version, self-installing EXE package, gem filen på din harddisk, og dobbeltklik på den for at installere programmet.  Hent her
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1

Håber på den vej at finde ud af hvilket hardware, du har.  Lydkort osv., samt bundkort såfremt det er onboard lydkort, hvor driveren skal findes på bundkortproducentens site.

Kør lidt rundt i programmet for at se mulighederne, fx. under PC -> Opsummering, under multimedie står dit lydkort.
Avatar billede jtmicor Praktikant
28. november 2004 - 18:58 #10
Tak, det prøver jeg lige:-)
Avatar billede jtmicor Praktikant
28. november 2004 - 19:45 #11
ESS Technology Allegro-1.COMM AudioDrive, står der ud for lydkortet. Jeg kan ikke se der står noget om noget bundkort nogen steder. Man kan jo klikke på dette navn og så kom jeg til en hjemmeside, hvor jeg fulgte anvisningen og fik et resultat der sagde:

Finding ESS devices present under the PCI Enum tree.

No ESS Devices found.

Hjælper det? (tak for din tålmodighed:-))
Avatar billede halifax Nybegynder
28. november 2004 - 22:31 #12
Kan have en fornemmelse af at dit ESS er et onboard lydkort, dvs. lydchippen er bygget ind i bundkortet.

Bundkort = Motherboard som du skal se under i Everest Home programmet. Skriv lige motherboard navn og model nr. ind her.

Ellers har jeg fundet dette site med ESS drivere. Der er flere forskellige og du skulle gerne have fat i den rigtige.
Har du Windows 98 eller 98SE?
http://www.esstech.com/techsupp/drivers.shtm

Da du ovenfor skriver "ESS Technology Allegro-1.COMM AudioDrive" kunne det tyde på at være en kombineret driver til audio og modem som står under "PCI Audio/Modem Combo Device" - fx. denne driver Allegro.comm ES1988 Allegro audio + ES56CVM-PI modem

Men kom først lige med info om dit bundkort / motherboard.
Avatar billede jtmicor Praktikant
29. november 2004 - 16:26 #13
Motherboard ID    - <DMI>
Motherboard Navn  - IBM
Avatar billede jtmicor Praktikant
29. november 2004 - 16:27 #14
Hov jeg prøver igen:

Motherboard ID    - <DMI>
Motherboard Navn  - IBM 2178830

Det var bedre:-)
Avatar billede jtmicor Praktikant
29. november 2004 - 18:54 #16
Det prøver jeg. Og sorry, der er Windows 98. Spændende, spændende!!!
Avatar billede jtmicor Praktikant
29. november 2004 - 19:26 #17
Installationen af denne driver gik glat igennem. MEN efter computeren var denstartet OG den nye driver var fundet og installeret, så kom besked om ny hardware op på ny. Denne gang stod der at der var fundet nyt ukendt hardware. Jeg kan godt forstå hvis du giver op nu. Jeg aner ikke hvad der sker. Det var ellers så skønt at se at det bare blev installeret uden fejlmeddelelser...
Avatar billede halifax Nybegynder
30. november 2004 - 11:01 #18
Jeg giver ikke helt op endnu, men det var lettere selv at sidde ved din maskine.    :)

Fortæl først: virker lyden nu med den driver??
Fortæl dernæst: bruger du det modem, som er i din pc, eller er du på nettet gennem ADSL?

Ud fra det som Everest Home viste "ESS Technology Allegro-1.COMM AudioDrive" kunne det nemlig tyde på at der er knyttet noget "lyd" til modem'et a la Wave device til Voice modem.

Virker dit lyd iøvrigt og du ikke bruger modem, har du ikke nødvendigvis brug for det. Skriv tilbage.
Avatar billede jtmicor Praktikant
30. november 2004 - 12:06 #19
Lyden virker stadig ikke. Jeg har bredbånd via kabel tv, så mit modem bliver ikke brugt mere. Jeg forstår bare stadig ikke hvordan det her bare holder op med at virke lige pludselig:-(
Avatar billede halifax Nybegynder
30. november 2004 - 18:28 #20
Vi ser i første omgang bort fra dit modem og komcentrerer os om at få lyd til at virke. Lidt underligt det ikke virker, når den "åd" driveren, som du skriver ovenfor.

Har du iconet med den lille højttaler nede til venstre ved uret? Hvis ja, har du så dobbeltklikket på det, så du får lydkontrolpanelet frem. Er der skruet på for lyden, og er de forskellige lydkanaler aktive? Lydstyrke, Wave, CD, Line-in osv.?

Ud fra dit IBM modelnr. 2178-830, har jeg fundet alle drivere til din pc i dette link. Gem det som Foretrukne eller skriv det ned, så du har det til en anden gang
www-3.ibm.com/pc/support/site.wss/multiplefiledownload.do?validate=true

Ifølge det link skulle din PC være udstryret med Windows 98SE. Du skriver kun at have alm. Windows 98!! Det kan måske gøre en forskel med driver?? Har du evt. en kyndig bekendt som kan hjælpe, nu du har et site med alle drivere til din model.

Højreklik Denne computer og vælg Egenskaber. På den første dialogboks, som kommer frem, står om det er 98 eller 98SE.

Klik dernæst på Enhedshåndtering for at se, hvilket ting der måtte være markeret med gult udråbstegn = tegn på fejl ved den pågældende enhed.
Avatar billede halifax Nybegynder
30. november 2004 - 18:31 #21
Gentager lige link til driverne. Link'et burde optræde klikbart
http://www-3.ibm.com/pc/support/site.wss/multiplefiledownload.do?validate=true
Avatar billede jtmicor Praktikant
30. november 2004 - 20:34 #22
Jeg har dobbelttjekket og jeg har kun Windows 98, og ikke noget med SE, desværre. Lydikonet er ikke at se i hjørnet. Men det har jeg jo heller ikke ændret på på det sidste. Lige nu er der altså ikke noget ikon, ved ikke hvorfor. Linket er hermed føjet til Foretrukne.
Avatar billede halifax Nybegynder
01. december 2004 - 00:50 #23
Lydicom i hjørnet mangler sikkert, fordi lyd ikke har virket og driver er blevet geninstalleret.

Gå i stedet i Kontrolpanel -> Multimedie. Her kan du se om lydkort er installeret og andre forskellige ting, som jeg ikke kan huske (Har ikke længer Win98 og må famle mig frem).
Der er også et sted hvor du kan mærke af ud for: Vis lydikon på proceslinien.
Går det og åben lydpanel for at tjekke lydkanaler, som skrevet ovenfor.
Avatar billede jtmicor Praktikant
01. december 2004 - 14:05 #24
Jeg har kigget der hvor du sagde, og under fanebladet Lyd er der ingen valgtmuligheder, jeg kan heller ikke få lov til at mærke "Vis lydikon på proceslinien". Der er sat et hak i det felt, men hele fanebladet er gråt og fungerer ikke, som om der ikke er noget istalleret.
Avatar billede halifax Nybegynder
02. december 2004 - 01:18 #25
Når fanebladet er tonet grå, virker det ikke.  Øv. øv.

Et sidste skud i bøssen, prøv dette:
Gå i Enhedshåndtering, find Lydkort og markér det (evt. er det markeret med gult udråbstegn = fejl), højreklik det og vælg fjern.

Genstart IBM der nu finder nyt hardware (forhåbentlig lydkortet) og geninstaller det.  Nedenfor er uddrag af Install instrucktions

ESS Allegro audio driver
for Microsoft(R) Windows(R) 95 and 98
Version 4.12.01.7100
Installation Readme

This package installs an update to the Microsoft Windows 95
and 98 device driver for onboard ESS Allegro audio
that comes preinstalled in your IBM computer.

Installing the update
1.  Click Start, select Find or Search, then click Files and folders.
2.  Type d83z14us.exe in the search field, then click Find Now.
    This will locate the d83z14us.exe file you just downloaded.
3.  Double-click the icon for d83z14us.exe.
4.  Click Next. Read the license agreement.
5.  Click I accept the terms in the license agreement.
6.  Click Next.
7.  Ensure that "Save files in folder" is set to
    C:\IBMTOOLS\DRIVERS\D83Z14US.
8.  Click Next.
9.  Follow the onscreen prompts.
10. When prompted, select Upgrade Driver.
11. When prompted, reboot the computer.
--------------------------------------

Hvis ikke det løser problemet er jeg banke for lydkortet er defekt.
I hverfald er jeg tør for ideer.
Avatar billede jtmicor Praktikant
02. december 2004 - 19:55 #26
Tak for kampen! Jeg har ikke fået det til at virke endnu. Jeg må nok indse at jeg skal have en her ud at se på problemet, for det er nok mere omfattende end som så. Tusind tak for tålmodigheden! Mange hilsener fra mig!
Avatar billede jtmicor Praktikant
02. december 2004 - 19:58 #27
Jeg vil gerne give dig de 100 point og trykker på accepter som en gal, men jeg synes ikke der sker noget. Sig til hvis du ved hvordan jeg kan sørge for at du får de yderst velfortjente sølle 100 point!
Avatar billede halifax Nybegynder
02. december 2004 - 23:56 #28
Selv tak for kampen. Har såmænd været interessant nok, idet jeg tilbage fra 1997 selv havde en IBM Aptiva 2148 med Win98 og Crystal lydkort.

Bare surt det ikke er lykkedes at få dit til at virke. Og ja, få en til at kikke på det. Hvis stadig negativt er lydkortet brændt af. Er du stadig glad for din pc og vil ofre lidt på den, koster et nyt PCI lydkort kun nogle få hundrede kroner.

Markér mit navn i boksen ude til venstre og klik akcepter.
På forhånd tak.    :)
Avatar billede jtmicor Praktikant
03. december 2004 - 08:10 #29
Hav det super:-)
Avatar billede jtmicor Praktikant
15. december 2004 - 19:09 #30
Hej igen!

Jeg har prøvet dine råd igen, og denne gang hjalp det! Det der var i vejen er, at du havde ret i at jeg har Windows 98 SE. Det er bare mærkeligt at det ikke fremgår når jeg kigger under System. Men takket være Everest fandt jeg ud af det, og så kom der skred i tingene. Jeg synes bare at du skulle vide det, fordi du har været så tålmodig. Media Player er dog stadig i udu, selv om jeg har installeret det på ny,  men det er jo småting. Bare det andet virker! Så tusind tak for din hjælp!!!

Hav det super:-)
Avatar billede halifax Nybegynder
17. december 2004 - 00:51 #31
"..denne gang hjalp det." - Håber det betyder, du nu har lyd på din pc.

Media Player prøv: klik Funktioner, vælg Indstilinger. Vælg faneblad Enheder. Marker Højttalere og klik Egenskaber. Under "Enheder der skal anvendes" skal være angivet "Default DirectSound Device" - eller navnet på dit lydkort. Klik på Anvend og OK.

En nem måde at se din Windows version på er at højreklikke Denne computer og vælge Egenskaber. Her står det under faneblad Generelt.

Glædelig jul - med fuld musik.  :)