Avatar billede toooms Nybegynder
25. november 2004 - 21:48 Der er 13 kommentarer

Harddisk-problemer med HDD i US-boks

Jeg har taget min gamle 80 gb harddisk ud af min desktop computer, for at putte den i en USB/firewireboks, så jeg ku bruge den som lager til min bærbare computer.. Men da jeg sætter HDDén i boksen og starter den bærbare op, siger den at HDDén i boksen ikke er formateret... Jeg vil jo ikke formatere den, da jeg så mister alt på den.. Jeg sætter den tilbage i desktoppen, hvor jeg til min rædsel opdager, at den ikke vil starte op... den skriver jeg skal fjerne "disken og andre medier"... Hvad gør jeg.. Jeg vil være MEGET ked af det, hvis jeg ikke kan få den til at virke uden formatering.. Nok har jeg sikerhedskopier af det meste, men alle mine mails osv, vil gå tabt.. samt alle genveje og andet.. HJÆLP !!! Disken er formateret i FAT32, og den bærbare kan sagtens se de enkelte partitioner i disken, men mener de ike er formaterede...

Vh. Tooms
Avatar billede peet-49 Novice
25. november 2004 - 21:54 #1
Hvis du har en win98 startdiskette, så boot op på den, når den er færdig med, at boote, skriver du C: og trykker enter, så skriver du scandisk og trykker enter, se om ikke det hjælper.
Avatar billede kromix Nybegynder
25. november 2004 - 21:57 #2
prøv med knoppix har haft held med at finde data med den
Avatar billede toooms Nybegynder
25. november 2004 - 22:02 #3
Hmm den er igang nu, der var en hel del fejl, den skulle rette.. Ligenu tjekker den file system.. vi får se
Avatar billede toooms Nybegynder
25. november 2004 - 23:28 #4
ja scandisk skrev at den havde repareret en hel del fjel, men ved en ny opstart virker det stadig ikke.. den skriver stadig bare "fjern diske el. andre medier, tryk en tast for genstart"
Avatar billede kromix Nybegynder
25. november 2004 - 23:34 #5
prøv med knoppix så kan du gå ind og finde de ting du skal bruge og så formater
Avatar billede toooms Nybegynder
25. november 2004 - 23:36 #6
hvad er knoppix ??
Avatar billede kromix Nybegynder
25. november 2004 - 23:39 #7
en linux der køre fra en cd ...
se her http://www.linuxbog.dk/distro/bog/distro-knoppix.html
og prøv at søge på netten
der er også en del computer blade der har haft den på deres forside cd/DVD
Avatar billede toooms Nybegynder
26. november 2004 - 07:06 #8
kan jeg så godt lægge hddén i boksen bagefter og flytte mine data over på den bærbare og så formatere den hdd i boksen....
Avatar billede kromix Nybegynder
26. november 2004 - 10:00 #9
det jeg ville gøre er sætte hd i en stationær køre knoppix finde de data der skal gemmes (hvis du kan) sætte den i boxen og formater den
Avatar billede toooms Nybegynder
26. november 2004 - 15:53 #10
nu er jeg ikke kendt med linux, kan man ikke køre en geninstallation af windows, uden at skulle formatere...
Avatar billede kromix Nybegynder
26. november 2004 - 17:17 #11
måske ved ikke hvor meget den overskriver men det er da en muglighed
26. november 2004 - 18:14 #12
Du kan prøve om det hjælper at genoprette Master Boot Record'en.
Du skal boote på en Win98 startdiskette, med Fdisk på.
skriv fdisk /mbr  det tager et par sekunder, når du får prompten igen er den blevet opdateret.
Det er ikke sikkert det hjælper, men det skader ikke.
Avatar billede toooms Nybegynder
26. november 2004 - 18:16 #13
Linux kan ikke læse partitionerne, for den ikke kan bestemme filtypen.... hvad gør man så ???