Avatar billede serial-paparazzi Nybegynder
25. november 2004 - 11:18 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Teenage forbruger

Jeg har  et  projekt om Teenage forbruger.

Men jeg kan ikke finde noget info om det...

Hvis der er nogen der har et  link eller sådan noget til det..

det ville  bare  være  great...

Jeg har  søgt under  google.. men finder heller ikke noget der

Hilsen

TS
Avatar billede gak Nybegynder
25. november 2004 - 11:56 #1
I forbruger da masser af modetøj, mobiltelefoner, computere og computerspil og musik på både dvd og cd  - desuden ser mange af jer vel en del fjernsyn!
Og mange er vel også forbrugere af sportsklubber

Så du kan da søge på Google i de genrer!
God arbejdslyst med projektet.
Avatar billede gak Nybegynder
25. november 2004 - 12:04 #2
Prøv at lægge dig ned med lukkede øjne i fem-ti minutter og så tænk kun på, hvad dit og dine kammeraters forbrugsmønster er!
Så er jeg sikker på, at du hurtigt får en masse svar og ideer til videre løsning af opgaven!
Så får du også slappet lidt af, hvis du da ikke ligefrem falder i søvn!
Avatar billede gak Nybegynder
25. november 2004 - 12:29 #3
Tag også et kig på de reklamer du ser i tv og i biograf, på busser, ved busstoppesteder og dem der måske vælter ind i dit hjem hver uge i stakkevis.
Ja, vi kan faktisk slet ikke være i fred for dem nogen som helst steder overhovedet.

De reklamer er jo rettet imod bl.a. teenageforbrugere mange af dem.
De ved godt hvilke knapper der skal trykkes på.

Der er jo også reklamer til voksne: vaskemaskiner, biler og realkreditlån osv. osv.

Men summasummarum giver reklamerne også et godt billede af unge menneskers forbrugsvaner!
Avatar billede gak Nybegynder
25. november 2004 - 14:09 #4
Det din lærer vil have dig til paparazzi, det er at du skal gøre dig dine EGNE overvejelser over det at være menneske, ungt menneske, helt præcist teenager i dette danske velfærds- og superforbrugssamfund.

Han/hun kan IKKE bruge hvis du KUN kommer med andres meninger og IKKE skriver hvad dine egne meninger og holdninger er, samt hvad du finder frem til i dine bestræbelser på at løse den opgave, du har fået.
Det er ikke sikkert, at du har så mange holdninger til det og dig selv endnu. Det har du sikkert ikke.
Men det er bl.a. derfor du går i skole - for at udvikle dig og lære dig selv og dine grænser og muligheder at kende på godt og ondt. Det gør man bl.a. ved at tænke!

Så du kan ikke gå ud på nettet og finde en færdig rapport til dit projekt.
Det vil IKKE blive belønnet. Jeg ville ikke belønne det i hvert fald! Din lærer ville hurtigt gennemskue det, hvis det lykkedes dig at finde en sådan rapport - gennemskue at det ikke er dig, der er fremkommet med det, hvis det altså er en virkelig god og sober rapport du evt. måtte finde.

Du kunne også besøge et reklamebureau og stille dem nogle spm. ang. hvordan de ser på unge forbrugere  -  det ville nok være et initiativ, din lærer ville finde virkelig interessant og originalt - især naturligvis hvis du får brugt de informationer, du får, på en konstruktiv måde.

Held og lykke!
Avatar billede doggy82 Praktikant
25. november 2004 - 14:19 #5
Prøv at søge på "unge" eller "forbrug" her www.gallup.dk og her www.dst.dk
Avatar billede doggy82 Praktikant
25. november 2004 - 14:24 #6
Jeg fandt feks lige den her http://www.gallup.dk/ugens_gallup/pdf_doc/ug_10B_04.pdf Er dog ku på til 16 - til gengæld er den ny.
Avatar billede doggy82 Praktikant
25. november 2004 - 14:24 #7
"Er dog kun op til 16" - skulle der stå :D
Avatar billede serial-paparazzi Nybegynder
25. november 2004 - 20:20 #8
Tak for hjælpen gutter, jeg havde slet ikke  tænkt over det på den  måde. Men da kan man bare se hvad folk tænker over som man ikke selv tænker over.. i skal have mange  tak for hjælpen

TS
Avatar billede doggy82 Praktikant
25. november 2004 - 22:27 #9
hmm jeg er ikke helt enig med gak, men selvfølgelig kommer det an på hvilket niveau det er på. Jeg mener ikke at man kun skal sige hvordan man selv ser det. sådan nogle statistiker som fra Danmarks Statistik giver et meget bedre billed af virkeligheden en hvordan man lige selv går og tror den er.

"I forbruger da masser af modetøj, mobiltelefoner, computere og computerspil og musik på både dvd og cd  - desuden ser mange af jer vel en del fjernsyn!
Og mange er vel også forbrugere af sportsklubber"
Vel, vel, vel og vel...
Ja det er jo rent subjektivt som du ser det. Når man skal skrive om noget skal man indhente fakta. Altså undersøgelser, statistiker osv. som kan basere sine konklusioner på. Det nytter ikke noget bare at sige: "Jamen så'n tror jeg det er"

Men paparazzi jeg vil også foreslå at du selv laver en undersøgelse på din skole. Det kan let gøres med et anonymt spørgeskema. Det vil være det optimale.
Eller måske endda sammenligne det med officielle statistiker.
Det er det man kalder primær og sekundær data:

Primær data er de undersøgelser man selv laver.
Der er fordelen at man selv kan sammensætte sine spørgsmål, og sin målgruppe.

Sekundær data er dem som er lavet i forvejen.
Der er fordelen jo at man ikke skal lave noget andet end at analysere det.
Avatar billede gak Nybegynder
25. november 2004 - 23:58 #10
> doggy82:
Det er naturligvis ganske legitimt ikke at være enig, men jeg vil gerne besvare din ankepunkter på et andet tidspunkt, fordi jeg mener, at du tilsyneladende slet, slet ikke får fat i alle mine pointer!

Jeg har ikke KUN opfordret til det, du skriver.
Jeg mener ikke at du har læst det præcist nok.!

De tanker, jeg ønskede at vække i paparazzi er tilsyneladende lykkedes (som TS (paparazzi) også skriver kl. 20:20) og det var præcis det, jeg først og fremmest fornemmede var vigtigst.

Jeg er dog slet ikke uenig i dine synspunkter omkring projektets løsning doggy82, IKKE det fjerneste.
Men jeg mener absolut ikke, at du yder alle mine pointer retfærdighed!
Jeg vender tilbage senere doggy82.
Avatar billede gak Nybegynder
26. november 2004 - 00:39 #11
> serial-paparazzi:

God arbejdslyst med opgaven.
Se også på doggy82's indlæg og de ting han lægger vægt på.

Jeg mener også selv at have indikeret den side af sagen indtil flere steder, selvom jeg gjorde væsentligt mere ud af den personlige stillingtagen til problemløsningen.

For at gøre det helt klart, deler jeg FULDT ud doggy82's anbefaling om selvfølgelig også at relatere det til både fakta (det doggy82 benævner sekundær data!) og så også dine unge medmennesker - dine kammerater fx, som jeg også gjorde OPMÆRKSOM på allerede kl. 12.04 i første linie!!

God fornøjelse.