Avatar billede ikarius2000 Nybegynder
13. marts 2001 - 19:33 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Win98 installation fra en HD til en anden HD?

Jeg har en harddisk som indeholde win98 i uudpakket form til installation( istedet for en CD). Jeg vil nu gerne have installeret denne version af windows på en hel anden computer. Det er et krav at HD på den computer der skal installeres windows PÅ skal formateres. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede keysersoze Guru
13. marts 2001 - 19:36 #1
sææter HD2\'en med win98 installation til den computer hvor det skal installeres - formatere HD1\'en og installere så fra HD2 - husk startdisketter...

eller få brændt win98 ins. ned...
Avatar billede ikarius2000 Nybegynder
13. marts 2001 - 19:39 #2
Startdiskette hvad skal jeg bruge den til forklar venligtst :)
Avatar billede ikarius2000 Nybegynder
13. marts 2001 - 19:44 #3
Skal den HD der sidder i den computer der skal have installeret windows forblive med at være master elelr skal den sættes til slave?
Avatar billede top Nybegynder
13. marts 2001 - 19:44 #4
Du skal kunne læse dine installationsfiler fra den pc, der skal installeres på, ellers er der forskelle i hardware der ikke er sikkert der kommer rigtigt med (så brug _ikke_ løsningen med at putte disken over i en anden og installér på den)
Gør følgende:
lav en bootdiskette (dos/win9x) og sæt begge harddiske i en maskine. Formater den disk der skal installeres på, kopier installationsfilerne ind på disken, og flyt den tilbage i den oprindelige pc. Nu booter du fra bootdisketten, og starter installationen fra harddisken..
:-)
Avatar billede keysersoze Guru
13. marts 2001 - 19:45 #5
hvis der slet ikke ligger noget på en computer skal den startes op med en startdiskette - på den måde får man cd-drev m.m. til at køre...

det er ikke sikkert at du får brug for den, men en god idé _hvis_ noget går galt...
Avatar billede ikarius2000 Nybegynder
13. marts 2001 - 19:53 #6
Når jeg nu har lavet en bootdisk, formateret hd og lagt installatonsfilerne ind så booter jeg fra disketten går jeg ud fra og ender vel i en dos promt, hvad så....skal jeg så bare skrive install? Og har det betydning fra hvilken computer/harddisk jeg laver bootdisken?
Avatar billede riversen Nybegynder
13. marts 2001 - 19:59 #7
kører de to pc\'ere i netværk? Så kan du jo lave en bootdiskette, hvor du fanger netkortet, og dermed har mulighed for at installere direkte fra den \"fremmede\" harddisk. Så er du helt fri for at flytte rundt på diskene, kopiere etc.

www.bootdisk.com eller jeg har måske et eksempel du kan redigere og så bruge.
Avatar billede ikarius2000 Nybegynder
13. marts 2001 - 20:26 #8
Jeg har nu sat HD2 ind i modtager maskinen hvordan får jeg den til at registrer HD2?
Avatar billede keysersoze Guru
13. marts 2001 - 20:46 #9
gå ind i bios

når du starter computeren skal du trykke Esc eller Del eller lignende (det står der ved opstart) - derinde er der en der hedder noget med HD setup - der kan den automatisk finde den...
Avatar billede mrrius Nybegynder
15. marts 2001 - 14:01 #10
Jeg savner at få at hvide vilken computer mærke du har og hvor store Harddiskene er.
Denne løsning går ud fra at den Hdisk du vil have win98 på er rigelig stor.

Du starter med at jumpe den HDisk som du vil have til \"c: Drev\" som master. den anden jumper du som Slave.
Alt efter Hvilken computer du har ( Du fortæller jo ikke om nogen mærke, og så lidt som du ved om computer hardware så bliver du ikke hjulpet meget hvis vi siger at du skal holde DEL nede (nogle PC Mærker trykker man INS andre F1 andre noget helt andet - når den tæller ram.)
Derinde sætter du Hardisken til Auto alle de steder du kan.
- Windows bliver installeret fra dos. derfor skal du bruge en bootdiskette.
Boot på A: med Bootdisk til Win98
Gå over på Hdisk 2 (Drev d:)- ind Hvor win98
F.eks. d:\\winstall
skriv- format c: /u /c
skriv- c:
skriv- md install
skriv- cd install
skriv- copy d:.
så skulle win98 installationsfilerne blive copieret over få c: Drev under en bibliotek som hedder install.
(Hvis win98 får brug for en driver - vil de ligge på drev c: - så win98 automatisk vil finde dem

Når den er færdig med det , så skriver du Install og så skulle du være igang med at installere win98

Held og lykke
Avatar billede delphinewbie Nybegynder
22. marts 2001 - 23:46 #11
Du skal have en startdiskette og følge så følgende
1. genstart med disketten i
2. du er nu i dos\'en  skriv      format c:\\
tryk enter
og sig ja til at formatere.
3. skriv d:\\    (d:\\ eller der hvor cd\'en er i)
skriv install.exe
og installer windows
Avatar billede keysersoze Guru
29. marts 2001 - 09:08 #12
har du fået løst dit problem?
Avatar billede mrrius Nybegynder
30. marts 2001 - 10:16 #13
til delpinenewbie
det er meget godt og nemt , men hvis han fjerner hd d: vil han mangle installationsfilerne det er derfor jeg foreslog at copiere dem over på hdisken
Avatar billede mrrius Nybegynder
15. januar 2002 - 22:39 #14
du skal ikke forveksle win98 bootdisk med win98 startdisk
ellers skulle denne løsning være rigtig , men ok , jeg aner jo ikke hvor på din gamle hardisk windows istallatins filerne ligger , så derfor har jeg skrevet

Gå over på Hdisk 2 (Drev d:)- ind Hvor win98
F.eks. d:\\winstall
skriv- format c: /u /c
skriv- c:
skriv- md install
skriv- cd install
skriv- copy d:.

problemet er at win98\'s format.exe ikke ligger på bootdisken , så du skal istedet:

Gå over på Hdisk 2 (Drev d:)- ind Hvor win98
F.eks. d:\\winstall

skriv- d:
skriv- cd winstall
skriv- format c: /u /c
skriv- c:
skriv- md install
skriv- cd install
skriv- copy d:.
skriv- install

og så er windows igang med at blive installeret.
samt at windows installationsfilerne ligger på drev c: , så windows kan finde filerne , når den har brug for at finde en ny driver eller sådan noget.
Avatar billede mrrius Nybegynder
16. januar 2002 - 11:48 #15
hvad er der galt med det jeg skriver?
det er den måde du skal gøre det , men jeg tror du ikke har en bootdisk så du kan boote . det skal du bruge en win boot disk til og start op med cd understøttelse